کد مطلب: ۷۳۰۰۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روزهای طلایی «مس» در راه است؟/ رشد ۳.۲ درصدی تولید فلز سرخ در سال

روزهای طلایی «مس» در راه است؟/ رشد 3.2 درصدی تولید فلز سرخ در سال

تولید مس جهان تا 10 سال دیگر به بیش از 29 میلیون تن و قیمت آن به بالاتر از 11 هزار دلار در هر تن می‌رسد.  

به گزارش تجارت‌نیوز‌ به نقل از وب‌سایت ماینینگ ، در بررسی جدیدی که فیچ‌سلوشِنز منتشر کرده پیش‌بینی شده که در دهه پیش رو و تا سال 2031 میلادی 7.3 میلیون تن به تولید مس جهان افزوده شود و این رشد برآمده از پروژه‌هایی است که در سه کشور شیلی، چین و کنگو قرار است اجرا شود.

فیچ در ادامه گزارش توضیح می‌دهد که تولید مس معدنی در 10 سال پیش رو به طور متوسط سالانه 3.2 درصد رشد کند و خروجی تولید آن از 21.9 میلیون تن در سال جاری میلادی به 29.2 میلیون تن تا سال 2031 میلادی برسد. این جریان صعودی در پی ترسیم چشم‌اندازی از افزایش قیمت و تقاضای مس اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است تولید مس در معادن ایران بنا بر داده‌های وب‌سایت اِستاتیتا 309.2 هزار تن در سال 2020 میلادی بوده است. این در حالی است که ایران چهار معدن عظیم مس سرچشمه ، سونگون، قلعه‌زری و میدوک را در خود جای داده است.

رشد تولید مس در شیلی

به گفته فیچ شیلی در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، در کوتاه‌مدت کاهش جزئی تولید مس را تجربه خواهد کرد. این کاهش به دلیل تاثیرگذاری خشکسالی بر معادن شرکت‌های آنگلوامریکن و آنتوفاگاستا رخ می‌دهد. علاوه بر این‌ها فعالیت‌های کارگری در شرکت کودلکو و فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری در معادن شرکت برزیلی واله هم افت تولید را در کوتاه‌مدت رقم خواهند زد.

با این حال این کشور در دهه پیش رو پس از گذر از چالش‌های یادشده رشد قدرتمندی را در تولید مس تجربه خواهد کرد. شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی‌بیلتون با پایان محدودیت‌های برآمده از شیوع کووید19 تولید خود در معدن اسکوندیدا در شیلی به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

شرکت کانادایی تِک‌ریسورسِز ساخت فاز دوم معدن کوبرادا بِلانکا را تا پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد برد. در همین حال کودلکو پروژه‌ای 1.6 میلیارد دلاری را در معدن سالوادور در دست دارد که با انجام آن 47 سال به عمر این معدن می‌افزاید.

چین از کاهش به افزایش تولید می‌رسد

فیچ در ادامه پیش‌بینی می‌کند رشد تولید معادن مس چین در دهه پیش رو ابتدا بشدت کاهش پیدا کند و میانگین نرخ رشد آن از 6.9 درصد در طول دهه گذشته به یک درصد در دهه جاری برسد. این افت تولید به دلیل تعطیلی معادن کم‌عیار و به تاخیر انداختن توسعه و ظرفیت‌سازی در این گونه معادن اتفاق خواهد افتاد.

با این حال رشد تولید مس در پروژه‌های جدید این کشور از جمله معدن پولِنگ متعلق به شرکت یونان‌کاپر و معدن کیولانگ متعلق به شرکت زیجین کاهش تولید برآمده از دلایل یادشده را جبران خواهد کرد و جریانی از افزایش تولید را در این کشور رقم خواهد زد.

نقش پررنگ چین در تولید مس پرو

فیچ همچنین پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید پرو نیز به طور چشمگیری در کوتاه‌مدت افت کند و کندی یادشده به دلیل اعتراضاتی است که در معادن این کشور رخ داده و بر فعالیت معادن کلیدی آن تاثیرگذار است. یکی از این معادن لاس‌بامباس است که شرکت ام‌ام‌جی آن را استخراج می‌کند و دیگری مجموعه معادن کوآجون است که شرکت امریکایی سوترن‌کاپر از آن بهره‌برداری می‌کند.

به نظر نویسندگان گزارش فیچ تولید سالانه این کشور تا 2024 میلادی به سطوح پیش از شیوع کووید نخواهد رسید.

فیچ همچنین در گزارش به نقش بسیار مهم چین در بخش مس پرو می‌پردازد و برای اثبات درستی این ادعا به پیش بینی وزارت انرژی و معادن پرو استناد می‌کند. به گفته این مقام کارخانه‌های چین 10.2میلیارد دلار در 10 سال آینده در پنج پروژه معدنی پرو سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

صعود تولید مس در گنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از هر چیز به لطف معادن ایوانهو و پروژه عظیم کاموآکاکولا که شرکت چینی زیجین آن را توسعه می‌دهد تولید مس خود را به 2 میلیون تن در سال آینده میلادی خواهد رساند. این نخستین بار است که تولید مس کنگو به این رقم صعود می‌کند، به پیش‌بینی فیچ تولید مس در معادن کنگو تا یک دهه آینده و سال 2031 میلادی به 3میلیون خواهد رسید.

همچنین از سرگیری فعالیت در معدن مس-کبالت موتاندا متعلق به شرکت سوئیسی گلنکور و پروژه دیگری به نام دِزیوا متعلق به شرکت چینی چاینامین‌متالز بر رشد تولید مس در کنگو خواهد افزود.

پرواز قیمت مس به 11هزار دلار

قیمت مس 26 نوامبر در بورس فلزات لندن 7990 دلار در هر تن ثبت شد. فیچ پیش‌بینی می‌کند که قیمت این فلز تا سال 2023 میلادی به 8400 دلار و تا سال 2031 میلادی به 11 هزار و 500 دلار افزایش یابد.

نمودار زیر رشد تولید جهانی مس معدنی در سال‌های 2012 تا 2031 میلادی را نشان می‌دهد. ستون‌های آبی نشانگر تولید جهانی مس معدنی در واحد هزار تن هستند و منحنی قرمز درصد تغییر سال به سال تولید را نمایش می‌دهد. این نمودار مبتنی بر داده‌های سازمان زمین‌شناسی امریکا ترسیم شده است.

تولید مس

برای مطالعه بیشتر خبر جریان متضاد قیمت مس در ایران و جهان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.