کد مطلب: ۱۶۷۷۵۱

تولید ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت در مناطق مرکزی ایران

تولید ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت در مناطق مرکزی ایران

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که این شرکت در سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت معادل ۱۰۱ درصد تولید تکلیفی از میدان‌های نفتی و گازی تحت پوشش خود را تولید کرد، اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه نفت به بیش از ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

علیرضا ترنج زرد با اعلام خبر فوق افزود: میزان تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در دوران قبل از تحریم حداکثر ۱۶۰ هزار بشکه در روز بود همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز و ۳۳ میلیون بشکه نفت در این شرکت تولید شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با تاکید بر اهمیت برداشت از میدان‌های مشترک نفتی، گفت: با توجه به حساسیت تولید در میدان‌های مشترک، تولید نفت خام از ۵۳ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۴ به ۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مورد انجام توپکرانی هوشمند خط لوله ۴۲ اینچ انتقال گاز از پالایشگاه دالان به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: توپکرانی خط لوله ۴۲ اینچ انتقال گاز از پالایشگاه فراشبند جهت تزریق در میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به دلیل طولانی بودن مسیر از ابتدای بهره‌برداری تاکنون میسر نشده و باعث نگرانی و ریسک بالای تولید به دلیل عدم پایش وضعیت خط طی ۲۰ سال گذشته بود.

ترنج زرد ادامه داد: با اجرای این پروژه نصب ایستگاه دریافت و ارسال توپک در کیلومتر ۱۳۷ تعیین شده در میانه خط انجام گرفت و در زمان تعمیرات اساسی اتصال بین خط اصلی و ایستگاه برقرار و برای نخستین بار توپکرانی شد.

وی از تزریق یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان شوریجه در سال ۱۳۹۵ خبر داد و افزود: با انجام تدابیر لازم و بهره‌برداری از دو حلقه چاه جدید میزان تزریق در میدان شوریجه از یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۴ به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ادامه داد: همچنین با اجرای یک طرح ضربتی مرکز تفکیک‌دانان در دی ماه سال ۱۳۹۵ به منظور افزایش ظرفیت تولید از این میدان به میزان ۵۵۰۰ بشکه در روز راه‌اندازی شد. همچنین تعداد پنج حلقه چاه نفتی جدید در سال گذشته با موفقیت راه‌اندازی شد که موجب افزایش تولید نفت خام به میزان ۷۰۰۰ بشکه در روز شد.

ترنج زرد ادامه داد: راه‌اندازی مرکز تفکیک خیرگو در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ که امکان افزایش ظرفیت تفکیک به میزان ۹۰۰۰ بشکه مایعات در روز و بهبود کیفیت خوراک پالایشگاه را فراهم کرده از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته محسوب می‌شود.

وی از انجام ۲۸۱ هزار نفر/ ساعت کار تعمیراتی طی سال جاری خبر داد و افزود: به منظور اطمینان از تامین ظرفیت بدون وقفه تولید در اوج مصرف زمستانی و با انجام تمهیدات لازم برای توازن تولید تکلیفی، تامین کالای یدکی مورد نیاز و هماهنگی پیمانکاران اجرایی تعمیرات اساسی بالغ بر ۲۸۱ هزار نفر/ ساعت کار تعمیراتی مطابق برنامه در بیش از ۱۰ منطقه عملیاتی به‌طور همزمان انجام گرفت.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ادامه در مورد وضعیت میدان نفتی آذر توضیح داد: با توجه به پیش‌بینی نفت شیرین در میدان آذر طراحی از ابتدا به صورتی بود که نفت تولیدی به صورت شیرین به واحد دهلران قدیم ارسال شود که ناگهان در آغاز راه‌اندازی توسط مجری طرح اعلام شد که تولید میدان نمکی است.

وی ادامه داد: از آنجا که آذر میدان مشترک است یک طرح ابتکاری به منظور افزایش ظرفیت دریا در واحد نمکزدایی جدید دهلران به صورت ضربتی انجام پذیرفت و به این ترتیب بیش از ۳۰ هزار بشکه نفت میدان آذر در واحد نمکزدایی جدید قابل بهره‌برداری شد.

وی در پایان گفت: حداکثر ظرفیت طراحی واحد نمکزدایی جدید دهلران ۵۵ هزار بشکه است که با توجه به محدودیت‌های عملیاتی در آن زمان قادر به دریافت بیش از ۴۰ هزار بشکه نبود و با توجه به راهکارهای صورت گرفته در حال حاضر ۶۰ هزار بشکه در روز فراورش می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.