کد مطلب: ۱۷۲۸۰۹

تکذیب استقراض ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی

تکذیب استقراض 10 هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی

وزارت امور اقتصادی و دارایی در واکنش به خبر یک رسانه درباره «استقراض 10 هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی در نیمه نخست امسال» تصریح کرد: وزارت اقتصاد از سال 1392 تاکنون یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در واکنش به خبر یک رسانه درباره «استقراض 10 هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی در نیمه نخست امسال» تصریح کرد: وزارت اقتصاد از سال 1392 تاکنون یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت اموراقتصادی و دارایی امروز (یک‌شنبه) در این اطلاعیه افزود: در سال‌های 1392 (آغاز به کار دولت یازدهم) تاکنون در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، ریالی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استقراض نشده، هر چند دولت برای تامین اعتبارات بر عهده‌اش با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است.

در این اطلاعیه آمده است: دولت یازدهم و دوازدهم تا این تاریخ، هیچ‌گونه کسری بودجه‌ای نداشته است که به استقراض از سیستم بانکی اقدام کند. در این زمینه بهتر است به قوانین بودجه سنواتی، به‌طور خاص بندهای مندرج در تبصره (5) ماده واحده قانون بودجه سال 1396 کل کشور مراجعه شود.

وزرات امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده است: یکی از ظرفیت‌های مفید قانون بودجه سال 1396، با رعایت قانون انتشار اوراق مشارکت مصوب سی ام شهریور 1376 یا قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب یکم آذر 1384 بهره‌مندی دولت از انتشار اسناد خزانه اسلامی برای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی است که با اجازه قانون انجام می شود.

به نوشته این وزارت‌خانه، در مفاد تبصره (5) قانون سال 1396 کل کشور این موارد پیش‌بینی شده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: مرجع ارقام ذکر شده در آن روزنامه (کیهان) معلوم نیست از کجا بوده و هیچ‌کدام از اقلام مذکور قابل تایید نیست و جای تامل دارد.

در این اطلاعیه با تفکیک واژه‌های «استقراض دولت» و «تنخواه‌گردان خزانه» به ماده 24 قانون محاسبات عمومی کشور استناد شده است که «تنخواه‌گردان خزانه عبارت است از اعتبار بانکی در حساب درآمد عمومی کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به موجب قانون اجازه استفاده از آن به میزان معین در هر سال مالی برای رفع احتیاجات نقدی خزانه در همان سال به وزارت امور اقتصادی و دارایی داده می شود و منتها تا پایان سال واریز می شود.».

همچنین در تبصره ماده (1) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت رقم تعیین شده در ماده 24 قانون محاسبات عمومی کشور را به این شرح مشخص کرده است: میزان تنخواه‌گردان خزانه سه درصد بودجه عمومی دولت تعیین می شود.

بنابراین استفاده خزانه از ظرفیت تنخواه‌گردان با اجازه قانون بوده و مبلغ آن نیز شفاف و به میزان سه درصد بودجه عمومی دولت است.

در ادامه این اطلاعیه یادآوری شده است: استفاده از این مزیت قانونی برای رفع احتیاجات نقدی خزانه در سال مالی و به طور مستمر انجام می‌شود و این مبلغ در پایان هر سال مالی به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و تسویه می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.