کد مطلب: ۴۸۵۶۳۴

خودرو تک نرخی می‌شود

خودرو تک نرخی می‌شود

تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود. در این بین علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود. در این بین علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است. به اعتقاد سکاندار جدید صمت در حال حاضر خودرو سه قیمت دارد. تمام شده که خودروسازان بر اساس آن محصولات خود را تولید می‌کنند،قیمت مصوب که از سوی شورای رقابت به خودروسازان برای عرضه محصولاتشان دیکته می‌شود و در نهایت قیمت بازار که ملاک داد و ستد قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر در آخرین جلسه کمیته خودرو که راهکارهای ساماندهی بازار مورد بررسی قرار گرفت مدیران خودروساز که در این جلسه حاضر بودند یک‌صدا اعلام کردند تداوم حضور شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری و فرمول مورد استناد این شورا سبب تحمیل زیان سنگین به شرکت‌های تحت مدیریت آنها شده است. مدیران خودروساز پیشنهاد دادند که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری حذف و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. آنها به‌دنبال این هستند که سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری کنند. به اعتقاد برخی از اعضای کمیته خودرو ابتدا باید قیمت تمام شده واقعی هر یک از محصولات تولیدی خودروسازان تعیین شود و سپس درصدی سود به آن اضافه شود تا از این مسیر جلوی تولید با ضرر شرکت‌های خودروساز گرفته شود.

در این جلسه نیز نمایندگان مجلس که طرح تحول صنعت و بازار خودرو را دنبال می‌کنند، حضور داشتند.

طراحان طرح تحول مخالف جدی تعیین قیمت براساس حاشیه بازار هستند. اما این به معنای رضایت از فرمول شورای رقابت نیست. آنها به دنبال این هستند که فرمول مورد استفاده هیات تعیین قیمت کالای تولید داخلی (این هیات زیرمجموعه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند) را جایگزین فرمول فعلی شورای رقابت کنند اما شورای رقابت را در پروسه تعیین قیمت به نوعی حفظ کنند.

به این ترتیب در حالی که چانه‌زنی درباره نحوه تعیین قیمت خودرو ادامه دارد و هنوز فرمول نهایی تعیین نشده به‌نظر می‌رسد هیچ یک از این مسیرها قادر به حل معمای تعیین قیمت در مبدأ آن هم بدون زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز نیست.

مشکلات ساختاری شرکت‌های خودروساز حلقه مفقوده‌ای است که در تمام مسیرهای پیشنهادی برای تعیین قیمت خودرو به آنها بی‌توجهی شده است. در حال حاضر هزینه سربار در شرکت‌های خودروساز داخلی در قیاس با خودروسازان بین‌المللی بسیار بالا است. بخشی از این هزینه سربار مربوط به نیروی کار مازادی می‌شود که در استخدام شرکت‌های خودروساز هستند و مدیران خودروساز اختیاری برای تعدیل نیروی کار مازاد خود ندارند.

بخش دیگری از این هزینه سربار را باید در به‌روز نبودن خطوط تولید و دور ماندن خودروسازان از تکنولوژی‌های روز دنیا جست‌وجو کرد. زنجیره تامین خودروسازان نیز خالی از اشکال نیست. این زنجیره قادر نیست قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز را با قیمت مناسب به خطوط تولید آنها تزریق کند. سه آیتم یاد شده در کنار اداره پرهزینه شرکت‌های خودروساز و ساختار عریض و طویل اداری سبب شده تا کفه هزینه در صورت‌های مالی خودروسازان به شدت سنگین شود.

به‌نظر می‌رسد تا زمانی که فکری به حال این مشکلات ساختاری نشود تعیین قیمت واقعی در مبدأ، سرابی بیش نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    شرکتها که میگفتن تولید داخلی هست پس چیشد الان ارز رفته بالا دارن ناله میکنن میگن داریم ضرر می‌دیم ؟!!،??

  • ناشناس

    با سلام .وقتی که قیمت های خودرو با راهکار حاشیه بازار و البته اقای ترامپ‌ به حدی رساندند که دیگه فقط ۱۰درصد اقازاده ها قادربه خرید باشند انوقت مشکل خودرو به صورت ساختاری حل میشود.مصرف بنزین هم پایین میاد والودگی هوا جهت تنفس اقازاده های محترم.وزیر محترم حق دارند واقعا زیان خودرو سازهای عزیز انباشت شده اخه چقدر خودرو باکیفیت تولید کنند وهی مجانی بدند به مردم تنبل ایران.برید کارکنید و عرضه داشته باشید پول پارو کنید تا بتونید خودروهای لوکس تولیدی وزیر محترم را به قیمت بخرید اخه سوبسید تاکی..بد عادت شدیم بخدا هرچه هم‌منت میزارند از رو نمیریم!!!

  • ناشناس

    قیمت جاروبرقی ایرانی یک سوم قیمت نمونه مشابه اروپایی و کره است ولی خودروی ایرانی با قیمت خودروی اروپایی و کره ای به دست مردم میرسد که واقعا جای سوال دارد؟!

  • امین

    خیلی از کشور ها بروز ترین ماشینای دنیا رو با بهترین کیفیت سوارکشتی میکنن میارن اون وردنیا با قیمت ارزون تر از این فرقونایی که تو کشور ما ساخته میشه میدن دست ملتشون.اون وقت ما که تمام مواد اولیه خودرو سازی رو تو کشورمون داریم باید این اشغال ها رو با این قیمت ها سوار شیم تازه اگرتوی قرعه کشی برنده بشیم

  • داود

    واردات خودرو را آزاد کنید به یک هفته نمیکشه قیمت خودرو تک نرخی میشه

  • امین

    حساب کنید ما مجبور به خرید همچین ماشین های داخلی باشیم. اما واقعا اونی که مثل من کارگره و درآمدی هم نداره چطور میتونه بیاد 150 تومن بده یه پراید بخره. این که هیچ بازار ماشین دست دوم هم بالا رفته و یه پیکان میبینی 50 میلیون یه پراید میبینی 80 میلیون. ما ها جوانیمان همه هدر رفت و روز به روزم قیمت میبرن بالا و مارو تو حسرت یه ماشین میندازن. گناه ما جوان ها چه بود.

  • ناشناس

    تولید بدون ضرر؟؟؟یعنی الان دارن ضرر می کنن؟؟ حلقه مفقوده این ماجرا دستهای پشت پرده ست عزیزان!! اگر میخواین برای مردم کاری کنین بگین دوستان توقعشون رو بیارن پایین!!
    وگرنه چطور ممکنه قیمت خودرو روز به روز گرون بشه؟ مگه خودروساز قطعاتش رو روز به روز و خورد خورد می خره؟؟ که با نوسان قیمت روزانه، قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی انقدررر افزایش داره؟؟؟

  • ناشناس

    دست ب دست هم بدهیم کشور درست میشه ان شالله ،دولت هم یکم بفکر مردم باشه کم مثل خروس جنگی با کشور های دیگ هی بجنگه یکم آروم باشین صلح کنین بابا

  • ناشناس

    بطور مثل قبلاً قیمت ساینا 30 میلیون معادل 30 سکه بود الان معادل 11 سکه هست پس قیمت خودرو الان مفته
    در واقع درآمد پایین مانده حقوق های ثبت از تحریم معادل حداقل یک سکه و نیم بود الان معادل یک گرم شده باید سطح درآمد مردم بالا برود تا وضعیت بازار متعادل شود بجز این راهی نیست آنهم توافق با آمریکا و رفع تحریمها.

  • ناشناس

    حقوقا رو نمیخوان تک نرخی کنن ؟ به دلار حقوق بدین آقا مگه مجبورین ؟