کد مطلب: ۱۹۴۳۴۹

تیر خلاص به منابع آبی کشور

تیر خلاص به منابع آبی کشور

نبود اطلاع کافی مدیران از پتانسیل هر منطقه و فقدان طرح آمایش سرزمین؛ بهره‌وری پایین تولید و تشدید بحران منابع آب را در سال‌های اخیر به همراه داشته است.

ایران کشوری به سبب پتانسیل‌های منحصر به فرد در هر منطقه، رتبه‌های بالایی در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری را داراست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته نبود اطلاع کافی مدیران از پتانسیل هر منطقه بهره وری پایین تولید و تشدید بحران منابع آبی در سال‌های اخیر را به همراه داشته است.

براین اساس آمایش سرزمین یکی از مسائل کلیدی در کنار برنامه‌ریزی کلان برای توسعه پایدار بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که کشت، آن سوی مرزها وابستگی به بیگانگان را به همراه دارد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نهفته غیرقابل انکاری در بخش وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور و تجربه دفاع مقدس و تلخ تحریم‌های ظالمانه، اگر به دنبال کشت در سایر کشورها هستیم؛ باید عواقب تولید آن سوی مرزها را در نظر گرفت.

به گفته وی؛ تولید محصولات استراتژیک را نباید به آن سوی مرزها سپرد، چرا که بازگشت تحریم‌ها، ناامنی در تولید ایجاد می‌کند.

نورانی با اشاره به اینکه برای آمایش سرزمین در آن سوی مرزها باید تمامی بحث‌های مدیریتی جز به جز بررسی شود، بیان کرد: به اعتقاد بنده در تولید محصولات استراتژیک خودکفایی در داخل امری ضروری است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: براساس آمار فائو ایران کشوری دارای پتانسیل بالا در تولید محصولات کشاورزی است، به طوریکه علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز خود، قادر به تولید محصولات کشاورزی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که این امر به معنای وجود ظرفیت‌های نهفته در بخش است که نباید آن را انکار کرد.

وی با انتقاد از تکرار مداوم کمبود منابع آبی افزود: با توجه به پتانسیل بالای کشور باید به دنبال راهکارهایی برای برون رفت از خشکی باشیم تا اینکه مداوم از کم آبی و بحران منابع آبی سخن گوییم.

این مقام مسئول مدیریت تولید محصولات کشاورزی را امری ضروری دانست و گفت: علی‌رغم آنکه برخی افراد اظهاراتی مبنی بر آب بر بودن تولید هندوانه و صادرات اشتباه این محصول دارند، اما در گذشته هندوانه به صورت دیم تولید می‌شد که این امر بیانگر مدیریت تولید محصولات آب بر است.

نورانی تصریح کرد: مازاد بر مصرف برخی محصولات باغی بیانگر پتانسیل بالای تولید کشور است که با استفاده از دانش روز دنیا به سهولت امکان مدیریت تولید انبوه و افزایش عملکرد شدنی است.

آمایش سرزمین کاهش فشار بر منابع آب‌های زیر‌زمینی را به همراه دارد

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به بحران منابع آبی، نبود چشم انداز مشخص و آگاهی مدیران از پتانسیل مناطق مختلف کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله اشکالات اساسی که براین بخش وارد است.

وی آمایش سرزمین را یکی از زیرساخت‌های مهم مدیریت کشور دانست و افزود: بی اطلاعی مدیران از پتانسیل و منابع هر منطقه به لحاظ جمعیت، منابع طبیعی، آب و هوا و زیست محیطی در مناطق کم آب فشار مضاعفی برمنابع آب‌های زیر زمینی وارد کرد.

پاپی زاده با اشاره به اینکه ایران جز 5 کشور اول دنیا به لحاظ تنوع اقلیمی به شمار می‌رود، گفت: با توجه به آنکه مزیت نسبی هر منطقه یک فرصت تلقی می‌شود، هر محصول در اقلیم خاص خود باید کشت شود که با این وجود کشاورزان با کمترین هزینه بیشترین سود عایدشان می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در سه دهه اخیر، وزارت جهاد کشاورزی کشت گیاه آب بر چغندر قند را در استان‌های خراسان بزرگ، اصفهان و همدان توسعه داد که به سبب کشت بهاره محصول، تمام دوران تولید بدون بارش اتفاق می‌افتاد که این امر بر بحران منابع آبی دامن می‌زد؛ در حالیکه با توسعه کشت چغندر قند پاییزه در استان خوزستان عمده آب مصرفی از بارندگی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور با تنش آب شدید روبروست، یادآور شد: در گذشته به سبب بی‌اطلاعی مدیران از پتانسیل‌های هر منطقه، کشت چغندر قند در مناطقی توسعه یافت که نباید کشت می‌شد در حالیکه با آمایش سرزمین، مزیت تولید در هر منطقه در نظر گرفته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.