کد مطلب: ۱۶۳۳۸۷

ثبات احتمالی قیمت دلار

ثبات احتمالی قیمت دلار

عزم بانك مركزى براى كنترل قيمت، وجود ارز كافى براى كنترل بازار، حساسيت قيمت دلار براى حفظ ثبات در بازار پول و شبكه بانكى از جمله تعدادى از اين عوامل است كه اجازه نمي‌دهد قيمت دلار فراتر رود.

مرتضی ایمانی‌راد در یادداشت خود در کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی بامداد به دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آتی پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از کانال تلگرامی موسسه مطالعاتی بامداد، مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس ارشد اقتصادی در یادداشت خود نوشت: اين روزها پرسشى كه همه دارند اين است كه جهش چند روز اخير دلار منجر به افزايش بيشتر آن خواهد شد يا در همين حد متوقف مى‌شود؟ از قبل مشخص بود كه در نيمه دوم سال قيمت ارز تحرك بيشترى خواهد داشت. ولى آيا اين تحرك شروع يك افزايش قابل توجه در نرخ دلار و ارزهاى ديگر است؟

به نظر اين‌طور نمى‌رسد. پاسخ را در منحنى بالا بهتر مي‌توان ديد. در چهارسال گذشته چندين بار قيمت دلار از بالا و پايين كانال ترسيم شده را شكسته است. ولى همواره تغييرات خود را در اين كانال حفظ كرده است و اگر اين كانال بخواهد اعتبار خود را حفظ كند، قيمت دلار جاى زيادى (حداقل اين بار) براى افزايش ندارد. البته دلايل كافى هم براى اين منظور وجود دارد.

عزم بانك مركزى براى كنترل قيمت، وجود ارز كافى براى كنترل بازار، حساسيت قيمت دلار براى حفظ ثبات در بازار پول و شبكه بانكى از جمله تعدادى از اين عوامل است كه اجازه نمي‌دهد قيمت دلار فراتر رود. با توجه به اين‌كه در چهارسال گذشته تورم به‌طور كامل خود را در قيمت دلار نشان نداده است، بنابراين فرض قوى اين است كه دلار مستعد بالاتر رفتن از اين مقادير است و اگر بانك مركزى دست به اين اقدام نزند، در شرايط كمبود عرضه بازار خودش اين كار را خواهد كرد.

اين اتفاق را چندين بار در بعد از انقلاب تجربه كرده‌ايم. در اين صورت در شرايط زير كانال فوق از بالا شكسته و دلار افزايش بيشترى را تجربه خواهد كرد:

- افزايش‌هاى گاه و بى‌گاه دلار اين فرضيه را براى مردم قوى‌تر كند كه خريد دلار مكان امن‌ترى براى حفظ دارايي‌هايشان است و يا سود بيشترى نصيب آنها خواهد كرد.

- درصورتى‌كه فشار تحريم‌ها بر ايران بيشتر شود و مشكل جدى در انتقال ارزهاى حاصل از صدرو نفت و گاز ايجاد شود.

- درصورتى‌كه مشكلات شبكه بانكى رفع نشود و بانك‌هاى بيشترى مواجه با عدم توانايى در پس‌اندازها و سود متعلقه شوند.

- در شرايطى كه بانك مركزى مصمم باشد كه در سال جارى نرخ ارز را يكسان كند و اجازه دهد كه قيمت را مديريت شده ولى از طريق نيروهاى بازار تعيين كند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.