خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۴۹۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

۱۶ سال پس از اعطای سهام عدالت، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول سهام عدالت هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جاماندگان سهام عدالت که این روزها صحبت از نام نویسی آنها به میان آمده است؛ چه کسانی هستند و تعدادشان چند نفر خواهد بود؟

برنامه موسوم به سهام عدالت یکی از یارانه هایی بود که پرداخت آن در زمان دولت نهم آغاز شد؛ اعطای آزمایشی آن از سال ۸۵ آغاز و تا زمان آزاد سازی واگذاری مالکیت آن در سال ۹۹ به بیش از ۴۹ میلیون و ۷۴۲ هزار ایرانی تعلق گرفت.

۱۶ سال پس از این اتفاق، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول این برنامه یارانه‌ای هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود.

نام نویسی از جاماندگان سهام عدالت و دادن فرصتی مجدد به آنها برای دریافت این کمک دولتی موضوع جدیدی نیست اما با حرف‌های اخیر محمدرضا پورابراهیمی یکبار دیگر این احتمال قوت یافته که شاید فرصت از دست رفته یکبار دیگر در اختیار جماعت جاماندگان قرار بگیرد.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

براساس اخبار تا به الآن منتشر شده، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جامانده سهام عدالت را می توان در سه گروه اینطور دسته بندی کرد:

گروه اول، افرادی که اقدام به ثبت نام در دور اول این نام نویسی کرده اند اما به هر دلیلی مانند خرابی زیر ساخت های سیستمی موفق به انجام این کار و دریافت آن نشده‌اند.

گروه دوم، افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان های حمایتی گشته اند و یا قبل از این دوران عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده‌اند.

گروه سوم، افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه می باشند که دولت موظف به حمایت از آن ها می‌باشد.

آخرین آمارهای رسمی این جماعت را بدین صورت تقسیم کرده است: نزدیک به ۲۰ میلیون واجد دریافت سهام عدالت به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام نگرفته اند. دو میلیون و ۳۰۰هزار مددجوی کمیته امدادند و یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر دیگر نیز مددجوی سازمان بهزیستی، هستند که همگی آنرا نگرفته‌اند.

بنابر روایت جمعیت مددجویان فاقد سهام عدالت یا همان شش دهک درآمدی پایین جامعه نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آنها را از میان مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی شناسایی کرده است.

وضعیت منابع سهام عدالت جاماندگان

همانطور که گفته شد از زمان آغاز این طرح تا به امروز همیشه عده ای بوده اند که ادعای جامانده بودن را داشته‌اند؛ تا به امروز مهمترین علتی که دولت از اعطای فرصت دوباره به جاماندگان خودداری کرده است؛ فقدان منابع بوده است.

این در حالی است برخی صاحب نظران از همان ابتدا نظری مخالف داشته و معتقد بوده‌اند که در منابع اولیه درنظر گرفته شده برای این برنامه، بارمالی جاماندگان نیز پیش بینی شده است.

منابع سهام عدالت پرتفویی ترکیبی از ۴۳ شرکت بورسی و فرابورسی است که پیش از این علی اکبر حیدری ، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت آنرا را برای تامین اعتبار جاماندگان سهام عدالت کافی دانسته بود.

وی گفته بود: برای جاماندگان احتمالا نیازی به تعیین منابعی برای این موضوع در بودجه نباشد، زیرا منابع قابل توجهی از آن در سال های گذشته کسر شده و به دولت بازگردانده شده است و اگر همان سهام در قالب انتقال سیستمی انجام شود، می توان از آن برای جاماندگان استفاده کرد.

در عین حال محمد رضا پورابراهیمی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این صحبت ها را به صورت ضمنی تایید کرده است.

پورابراهیمی عقیده دارد محل تامین نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای این کار در نظر گرفته شده‌ و باید از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین شود.

وی گفته بود: دولت باید کلیات را بپذیرد و آیین نامه اجرایی مربوط به برخورداری جاماندگان را بنویسد. همچنین سامانه ثبت‌نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط، ثبت‌نام نمایند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و بخش عمده‌ای از واگذاری در سال جاری انجام خواهد شد.

سهام عدالت در سالهای گذشته ایفاگر نقش پررنگ تری در زندگی دارندگان آنها بوده است؛ هرچند سود واریزی آن تاکنون مبلغ دندانگیری نبوده است اما از بعد قابل معامله شدن مالکیت آنها، دادو ستد آن به یکی از فعالیت های روزانه بورس اوراق بهادار بدل شده است.

به صورت مشخص فراز و فرود ارزش روزانه این بازار هرروز توسط سرمایه گذاران بازار سهام دنبال می شود و هر از چندگاهی انتشار اخباری در خصوص نحوه تعیین تکلیف اصل اموال سهادمداران متوفی و یا احتمال اعطای وام و تسهیلات به دارندگانش این نقش را پررنگ تر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام ما یک خانواده ۴نفره هستم از دیماه ۱۴۰۰ بیکار شدم‌واجاره خانه عقب افتاده وسهام عدالت هم نداریم من حتی پول یک بسته خرما نداریم که ماه رمضان که ماه مبارک هست نه کار هست که برم انجام بدم هر جا هم میرم فرم پر میکنم میگن زنگ میزنیم دیگه زنگ هم نمیزنن پس بمیریم بهتره این حرفا که میگم بامدرک میگم ازدولت تقاضا دارم حداقل یک وام به من بدم که بتونم اجاره عقب افتاده را بدم که صاحبخانه بیرون نکنه ما رو

    • دوست

      سلام.دنبال کار میگردی اگه پاکدشت هستی بیا من کار خوب سراغ دارم

  • ناشناس

    سلام ما یه خانواده 4نفره هستیم سهام عدالت هم نداریم مستاجر بیکار یارانه ماه رمضانی هم بهمون ندادن میخواستم ببینم به کجا اقدام کنم؟! 😭

  • مهدی ایمانی

    سلام عباداتتان قبول باشه. من و پسرم سهام عدالت نداریم چرا برایمون واریز نشده برای ثبت نام سهام عدالت باید چیکار کنیم لطفا راهنمایی مان کنید ممنون میشم

  • مهدی ایمانی

    سلام نماز و روزه هاتون قبول باشه .من و پسرم سهام عدالت نداریم اون دفعه برایمون واریز شد ولی چرا ایندفعه واریز نشده در مورد ثبت نام سهام عدالت باید چیکار کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  • ناشناس

    سلام .من امیرمرادی یک کارگرهستم کارگرفصلی دوره اول ثبت‌نام سهام عدالت ثبت‌نام کردم ولی تکمیل نشد به دلیل خراب بودن اینترنت یا همون زیرساختها بعداً هرکاری کردم که منم سهام عدالت بگیرم نشدکه نشد.نه خونه دارم نه ماشین نه حساب بانکی نه حقوق ثابت خلاصه هیچ منبع درآمدی ندارم چون کارگر ساختمان هستم.شما کمک کنید یه راهی جلوپام بزارید که منم سهام عدالت بگیرم.ممنون

  • ناشناس

    گروهی هم اعتقادی به ثبت نام سهام عدالت نداشته وثبت نام نکرده اند با این چندرغاز صدقه،تورم ۳۰۰ درصدی جبران نمیشود ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسان

  • ناشناس

    سلام برای ثبت نام سهام عدالت چه کار باید بکنیم ممنون

  • ناشناس

    سلام من دتا بچه جامونده دارم از سهام عدالت ببخشید راهنمای بفرمایید کجا برم بنویسمش ممنونم…

  • حمید معماری قره چال

    سلام بنده ثبت نام کردم ولی سودش واریز نشده

  • ناشناس

    من اسم رو برای سهام عدالت ثبت کردم هیچ چیزی نگرفتم دوباره گفتن بیان نمی دونم چیکار کنید پول دستی گرفتم انجام دادم ولی بازم پولی ندیدیم که ندیدیم رفتم بفروشم بازم اسمم بود نمی‌دونم باید چی میشد تابتونم بفروشم قشنگیش این کسایی که باهم رفته بودیم توساختمون سر زمین کار می کردن همه گرفتن برکت بده بهشون بجز من خسته شدم از حرفهای مفت شما تمومش کنید خیمه شب بازی رو