کد مطلب: ۷۹۵۳۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران و عربستان، یوآن چین را جایگزین دلار می‌کنند؟

ایران و عربستان، یوآن چین را جایگزین دلار می‌کنند؟

محمد مرندی، عضو هیئت اعزامی ایران به چین، در مصاحبه‌ای با گلوبال تایمز، از مزایای جایگزینی دلار با یوآن چین در واردات انرژی این کشور از منطقه خلیج فارس اشاره کرد. او همچنین از کمرنگ شدن نفوذ آمریکا در منطقه و از بین رفتن اعتماد عربستان سعودی به این کشور به عنوان یک متحد سخن گفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد مرندی، معاون و استاد دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت اعزامی نمایندگان ایران به چین در مصاحبه اختصاصی روز جمعه خود با گلوبال تایمز گفت: «دیدار روز پنجشنبه وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن به احتمال زیاد موجب ایجاد یک موقعیت بهتر در غرب آسیا خواهد شد و همچنین می‌تواند فرصتی برای ایجاد روابط حسنه به ویژه در منطقه خلیج فارس ایجاد کند».

مرندی در این مصاحبه با اشاره به اینکه جهان به سمت دلارزدایی می‌رود، گفت که داشتن ارزهای جایگزین مساله مهمی است و استفاده از یوآن چین گزینه ایده‌آل برای واردات انرژی از منطقه خلیج فارس است.

مرندی در مصاحبه خود با گلوبال تایمز تاکید کرد که چین بر خلاف ایالات متحده در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند. این در حالی است آمریکا هر زمان که می‌خواهد نقش یک میانجی صادق را داشته باشد، در واقع موقعیت را در راستای منافع و دستاوردهای خود تغییر می‌دهد.

او اشاره کرد که موقعیت فعلی موقعیتی است که ایالات متحده خواهان آن نیست زیرا همواره می‌خواهد آسیای غربی را چندپاره، نامنسجم و غیرمتحد ببیند و عربستان سعودی را به دولت آمریکا وابسته نگه‌دارد. اما واقعیت این است که کشورهای این منطقه به دنبال روابط جدید خارج از محدوده نفوذ آمریکا هستند.

وی افزود: «بازسازی روابط ایران و عربستان می‌تواند فرصتی برای ایجاد روابط حسنه به ویژه در منطقه خلیج فارس ایجاد کند». به نقل از خبرگزاری رویترز، برای نمونه عربستان سعودی قصد دارد در ماه مه بشار اسد را به نشست اتحادیه کشورهای عرب در ریاض دعوت کند تا به انزوای منطقه‌ای سوریه پایان دهد».

دلارزدایی در کشورهای دیگر و ایجاد فرصت برای تسلط یوآن چین

رویترز در گزارش خود اشاره می‌کند که جهان اکنون شاهد یک روند دلارزدایی از معاملات است. به ویژه پس از اینکه ایالات متحده از تسلط دلار بر بازار جهانی برای اعمال تحریم‌ها سوء استفاده کرد. اخیرا نیز چین و برزیل توافق کرده‌اند که در قالب واحد پولی خود تجارت کنند.

مرندی بیان داشت: «این دلارزدایی برای جامعه جهانی اهمیت بالایی دارد چرا که دلار توسط آمریکا به عنوان یک سلاح علیه کشورهای دیگر استفاده شده است». او اشاره کرد که ایران هم اکنون نیز میزان قابل توجهی از نفت را در قالب دیگر واحدهای ارزی می‌فروشد و این فرآیند از قبل آغاز شده است.

او اظهار کرد: «با کاهش تنش‌ها در آسیای غربی و با کاهش تسلط ایالات متحده در این منطقه، سعودی‌ها نیز دلارزدایی از معاملات خود را به صورت جدی‌تر مد نظر قرار می‌دهند».

او به گلوبال تایمز گفت که برای حرکت جهان به سمت دلارزدایی باید ارزهای دیگری برای جایگزین کردن آن داشته باشیم. از آنجایی که چین یک واردکننده بزرگ انرژی از منطقه خلیج فارس است، بهترین حالت برای این کشور این است که از یوآن خود برای وارد کردن انرژی از این منطقه استفاده کند. این حالت هم به سود چین است و هم به نفع ایران و همچنین برای عربستان سعودی نیز منفعت به دنبال دارد چرا که به هر سه این کشورها یک ارز جایگزین برای دلار می‌دهد.

این استاد دانشگاه در مصاحبه خود اشاره کرد که دلیل اصلی اینکه ایران و عربستان هر دو به چین به عنوان یک میانجی اعتماد دارند این است که این کشور هرگز در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کند و همین مساله چین را به یک میزبان مناسب تبدیل کرد و کمک کرد که محیطی ایجاد شود که در آن بتوان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: «عربستان دیگر نمی‌تواند به ایالات متحده اعتماد داشته باشد. ابتدا به دلیل ضعیف شدن آمریکا و دوم به دلیل دخالت این کشور در امور عربستان و سوم به دلیل وجود مدرک برای اثبات اینکه آمریکا متحد قابل اتکایی نیست و به دوستان خود خیانت می‌کند».

مرندی در طول این مصاحبه هشدار داد که آز آنجایی که آمریکا از تفرقه لذت می‌برد، جلوگیری از ایجاد تفرقه توسط آمریکا مساله بسیار مهمی است چه در غرب آسیا و چه در شرق آسیا.

وزیر خارجه عربستان سعودی، فیصل بن فرحان آل سعود و وزیر خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه در پکن دیدار کردند و این دو کشور پس از اولین جلسه رسمی بین دیپلمات‌های ارشد دو کشور در بیش از 7 سال گذشته در قالب مصالحه دیپلماتیک که بر اساس توافقی که با میانجی‌گری چین صورت گرفت، ادامه روابط دیپلماتیک خود را اعلام کردند.

در طول این مذاکرات دو طرف اظهار داشتند که از هیچ تلاشی برای غلبه بر موانع در مسیر همکاری دو کشور دریغ نخواهند کرد. در انتها هر دو طرف از چین برای میزبانی این جلسات تشکر کردند و بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز خوانده شد. ادامه راوبط دیپلماتیک ایران و عربستان تا حد زیادی، یک شکست برای دیپلماسی ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود و از سوی دیگر تلاش چین در این توافق در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.