خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۹۱۷۱

جدیدترین جزئیات خرید خودرو در بورس

جدیدترین جزئیات خرید خودرو در بورس

برای قانون‌مندی بیشتر معاملات خودرو و جلوگیری از رانت‌های کلان موجود، برای اولین بار خودرو در بورس کالا عرضه شد. کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا سبب قیمت‌گذاری و توزیع بهتر و منصفانه‌تر خواهد شد.

افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در سال‌های اخیر در کشور باعث شد تا شمار زیادی از مردم، این کالای مصرفی را به چشم یک کالای سرمایه‌ای ببینند. در نتیجه این اتفاق، تقاضا برای خرید ماشین به شدت افزایش یافت. از طرف دیگر، افزایش نرخ خودرو، باعث ورود دلالان بزرگ به این بازار شد. افزایش تقاضا و تعداد دلالان هم نتیجه‌ای جز افزایش بیش از پیش نرخ خودرو به همراه نداشت. در همین راستا دولت‌مردان کشور تصمیم گرفتند تا راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند. این راه حل، عرضه خودرو در بورس کالا بود.

برای قانون‌مندی بیشتر معاملات خودرو و جلوگیری از رانت‌های کلان موجود، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ برای اولین بار خودرو در بورس کالا عرضه شد. کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا سبب قیمت‌گذاری و توزیع بهتر و منصفانه‌تر خواهد شد.

دلیل عرضه خودرو در بورس کالا

اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو، سبب به وجود‌آمدن رانت‌های بزرگی در این سال‌ها شده است. استفاده از قرعه‌کشی نیز ایرادهایی داشت و نیاز افراد را به درستی تامین نمی‌کرد. از این رو دولت تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفت. با این روش متقاضیان بدون قرعه‌کشی و در شرایطی برابر، امکان خرید خودرو را دارند. لازم به ذکر است که در این روش هیچ واسطه‌ای بین کارخانه و متقاضیان وجود ندارد. از طرفی نزدیک‌شدن قیمت کارخانه به قیمت واقعی، سبب می‌شود تا تولید‌کنندگان نیز زیان کمتری ببینند.

در نهایت با حضور در حراج باز منصفانه، امکان خرید خودرو با قیمت نهایی مشخص‌شده توسط متقاضیان، وجود دارد. این فرآیند باعث تک‌نرخی شدن بازار و شفافیت بیشتر آن می‌شود و امکان مدیریت بهتر را فراهم می‌کند. بورس کالا بهترین و به ‌‌روزترین سیستمی است که امکان انجام حراج واقعی در کشور را فراهم می‌کند.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سیستم قرعه‌کشی مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
• قانون‌مندی (وجود مراجع رسمی جهت بررسی شکایات خریداران و فروشندگان)
• کشف قیمت شفاف در حین معاملات
• پوشش ریسک مناسب
• توزیع درست محصولات
• تضمین ابعاد مختلف معامله
• حذف دلالان و واسطه‌ها
• مرجع قیمت‌گذاری برای بازار کشور (تک نرخی شدن قیمت خودرو در بازار بورس و بازارهای موازی آن)
• نظارت دقیق روی فرآیند خرید و فروش خودرو
• وجود بخشودگی مالیاتی برای برخی از معاملات بازار بورس کالا

خودروهای عرضه شده در بورس کالا

مشخصات مربوط به خودروهایی که تا امروز در بورس کالا معامله شده‌اند همراه با قیمت پایه آن‌ها در جدول زیر درج شده است:

2 1

به نظر می‌رسد که در آینده خودروهایی مانند لاماری ایما از گروه آرین موتور و سایر خودروها از گروه‌های مختلف در بورس کالا عرضه خواهند شد. با عرضه این خودروها در بورس کالا، امکان ثبت سفارش و خرید آن‌ها توسط مردم فراهم می‌شود.

همچنین امکان عرضه محصولات بیشتر از گروه‌هایی مانند: گروه بهمن، ایران خوردو، سایپا و سایر تولیدکنندگان برتر کشور در بورس کالا در آینده نزدیک وجود دارد.

نحوه ثبت نام و خرید خودرو از بورس کالا

مراحل خرید خودرو در بورس کالا به ترتیب زیر است:
۱٫ وارد سامانه agah.ebgo.ir شوید و برای دریافت کد بورس کالا اقدام کنید.
۲٫ یک حساب وکالتی برای خود باز کنید.
۳٫ با توجه به نوع خودرو، مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی خود واریز کنید.
۴٫ درخواست خرید را در سامانه آنلاین بورس کالا کارگزاری خود ثبت کنید.
۵٫ نمایندگی مورد نظر برای تحویل خودرو را انتخاب کنید.
در ادامه این مراحل به طور کامل برای شما توضیح داده خواهند شد.

شرایط دریافت کد بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا، در ابتدا لازم است تا کد بازار فیزیکی بورس کالا را داشته باشید. لازم به ذکر است که امکان معامله خودرو با کد بورسی وجود ندارد. برای افرادی که سجامی نیستند، ثبت نام و احراز هویت سجام نیز لازم است.
برای ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، می‌توانید از طریق سامانه agah.ebgo.ir اقدام کنید. سپس لازم است تا حساب وکالتی افتتاح کنید. این حساب به حساب معاملاتی شما لینک می‌شود.

با ارائه معرفی‌نامه کارگزاری آگاه به یکی از بانک‌های منتخب، امکان افتتاح حساب وکالتی وجود خواهد داشت.

در مرحله بعد و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، به کارگزاری اجازه داده می‌شود که وجوه لازم برای انجام سفارشات را به صورت مستقیم از حساب شما مسدود کند. لازم به ذکر است که وجه مسدود‌شده در صورت عدم انجام معامله آزاد خواهد شد. زمانی‌که معامله انجام شود، وجه مسدود‌شده به حساب کارگزاری منتقل می‌شود.
یک روز قبل از عرضه لازم است تا مبلغ پایه را به حساب وکالتی خود منتقل کنید. در روز عرضه لازم است تا قبل از ساعت مجاز ثبت سفارش، به سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری آگاه مراجعه کنید. پس از انجام معاملات لازم است تا از طریق همین سامانه نسبت به انجام مراحل تکمیلی خرید و انتخاب نمایندگی اقدام کنید.

خدمات کارگزاری آگاه برای ثبت نام در بورس کالا

کارگزاری آگاه امکاناتی مانند ثبت نام آنلاین، مشاوره و آموزش رایگان خرید خودرو در بورس کالا را برای علاقه‌مندان به این بازار فراهم کرده است.
این کارگزاری در گام اول امکان ثبت نام آنلاین (بدون مراجعه حضوری) برای دریافت کد بورس کالا و احراز هویت سجام را فراهم کرده است.

پس از دریافت کد بورس کالا باید برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید که این کار هم به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه agah.ebgo.ir امکان‌پذیر است. در این سامانه، نامه رسمی کارگزاری آگاه به بانک مورد نظر صادر می‌شود. شما می‌توانید، فایل PDF نامه را از سامانه مذکور تهیه کنید و تحویل شعب بانک دهید تا حساب وکالتی شما در اسرع وقت افتتاح شود.

در صورتی که برای طی کردن هر یک از مراحل مذکور دچار مشکل شدید‌، می‌توانید از سند و فیلم آموزشی مربوط به اخذ کد بورس کالا که در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری آگاه (agah.ebgo.ir) منتشر شده است، استفاده کنید.

پس از اتمام مراحل ثبت نام، نوبت به خرید خودرو می‌رسد. در این مرحله نیز می‌توانید با مراجعه به سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری آگاه (agah.ebgo.ir) نسبت به انجام مراحل تکمیلی ثبت سفارش، خرید و انتخاب نمایندگی اقدام کنید.

همچنین در صورتی که نیاز به آموزش بیشتر یا دریافت مشاوره رایگان در این زمینه دارید، با کارشناسان حرفه‌ای و مطلع در مرکز پشتیبانی کارگزاری آگاه به شماره ۹۱۰۰۴۰۰۴ تماس بگیرید. کارشناسان این کارگزاری تلاش می‌کنند تا به تمام سوالات شما پاسخ و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

کلام آخر

بازار خودرو به دلیل اختلاف موجود در قیمت کارخانه و قیمت واقعی‌اش، دارای رانت‌های بزرگ بوده است. این سود کلان باعث شده بود تا افراد خاصی بتوانند خودرو را از کارخانه تهیه کنند و از سود آن بهره‌مند شوند.

انجام قرعه‌کشی‌ها نیز ساز و کار کاملا مناسبی نبود. از این‌رو خودرو در بورس کالا عرضه شد و دلیل آن هم جلوگیری از رانت و سودهای کلان برای عده‌ای خاص بود. با برگزاری حراج باز و امکان تغییر قیمت و پیشنهاد بالاتر تا پایان حراج، افراد به صورت برابر امکان شرکت در حراج و خرید محصولات خودرویی را دارند. قیمت نهایی خودرو را میزان عرضه و تقاضا و پیشنهاد‌های مختلف قیمت تعیین می‌کند.

بورس کالا بهترین مرجع برای انجام حراج های باز در کشور است و پیش‌نیازهای لازم را در بستر خود دارد.
کارگزاری آگاه تلاش می‌کند تا در تمام این مراحل همراه شما باشد. شما می‌توانید از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری آگاه همه اقدامات لازم را به صورت غیرحضوری به انجام برسانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.