کد مطلب: ۲۰۸۹۷۹

جزئیات بدهی دولت به بانک‌ها

جزئیات بدهی دولت به بانک‌ها

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره بدهی ۶۳ هزار میلیارد تومانی دولت به سیستم بانکی گفت: این بدهی در موارد متعدد بوده و ارقام آن در دولت و بانک مرکزی متفاوت است.

محمدرضا تابش درباره اینکه دولت ۶۳ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است، اظهارداشت: این بدهی از گذشته بوده و رقم بدهی مورد تایید دو طرف نیست، بانک مرکزی عددی متفاوت از مبلغ دولت از بدهی‌ها گزارش می‌دهد، با این حال این مطالبات به قبل بر می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بدهی دولت به سال‌های گذشته بر می‌گردد، توضیح داد: در حال حاضر دولت دیگر تکلیف مالایطاق نداشته که بانک‌ها انجام بدهند، اما همین که بانک ها بهره بانکی ۲۰ درصد پرداخت می‌کنند، بدهی دولت را نیز با بهره ۲۰ درصد محاسبه می‌کنند یعنی اگر بدهی دولت در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده با احتساب بهره بانکی در سال جاری این بدهی به رقمی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نمایند مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت به سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: در برخی شرایط دولت مجبور است که از منابع بانکی استفاده کند، نمونه آن همین بحران بانک‌ها است. در هر صورت در مرحله اول ۱۲ هزار میلیارد تومان تا ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: این مبالغ، پولی نیست که بانک‌ها داشته باشند، بنابراین این اعتبارات را بانک مرکزی پرداخت کرده، پس طرف حساب بانک مرکزی، دولت است و دولت برای پرداخت بدهی‌های خود ممکن است ساختمان داشته باشد اما تا اینکه املاک قیمت گذارش شود و تملک ساختمان‌ها دنبال شود زمان بر خواهد بود.

تابش در اینباره که بدهی دولت به بانک‌ها در چه مواردی است؟ گفت: این بدهی‌ها در موارد متعدد و متفاوتی است، از جمله می‌توان به برداشت‌های دولت از سیستم بانکی برای پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد؛ همچنین دولت در خصوص پرداخت وام‌ها و تسهیلاتی تعهد کرده که هنوز این موضوعات را با بانک‌ها تسویه نکرده است.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.