کد مطلب: ۱۴۰۰۴۳

معاون بنیاد مسکن تشریح کرد؛

جزئیات طرح مسکن حمایتی و اجتماعی

جزئیات طرح مسکن حمایتی و اجتماعی

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با تشرح جزئیات طرح مسکن حمایتی و اجتماعی از پرداخت کمک ۷ میلیون تومانی بلاعوض برای خرید مسکن مهر فاقد متقاضی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، جواد حق‌شناس با اشاره به اینکه بر طبق قانون اساسی تامین مسکن برای اقشاری که توان تامین مسکن را ندارند به عهده دولت است، گفت: مسکن اجتماعی برای ۴ دهک برنامه‌ریزی شده است که شامل ۲ فصل کلی مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و شامل ۷ برنامه است.

حق‌شناس به جزییات مسکن حمایتی پرداخت و ادامه داد: در قالب طرح مسکن حمایتی دولت برای آن دسته از افرادی که قادر به تامین زمین برای ساخت مسکن هستند، تسهیلاتی برای تامین مسکن به صورت ملکی در نظر می‌گیرد.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن تاکید کرد: ۳ برنامه در مسکن حمایتی پیش‌بینی شده است، کسانی که تمایل به ساخت مسکن دارند می‌توانند از تسهیلات (بر حسب جمعیت شهرها) ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان استفاده کنند.

وی افزود: تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی برای شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت، ۴۰ میلیون تومان برای شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر و همچنین تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

حق‌شناس با بیان اینکه افرادی که زمین دارای پروانه ساختمانی هستند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: نوع دوم مسکن حمایتی به صورت خرید مسکن ملکی است. به گونه‌ای که افراد در همان شهری که ساکن هستند می‌توانند مسکنی تا ۲۰ سال ساخت خریداری کنند. این طرح کمک می‌کند افراد برای خرید از تسهیلات استفاده کنند.

۷ میلیون تومان کمک بلاعوض برای خرید مسکن مهر فاقد متقاضی

وی با بیان اینکه کمک به خرید مسکن مهر در این طرح برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: اگر تقاضا برای مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشته باشد تا ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه در برنامه مسکن حمایتی ۳۵ هزار نفر از تسهیلات این طرح استفاده می‌کنند، گفت: در سال ۹۶، ۱۰ هزار واحد برای ساخت مسکن، ۲۰ هزار واحد برای خرید مسکن ملکی، ۵ هزار واحد برای مسکن مهر فاقد تقاضا از تسهیلات مسکن حمایتی برخوردار می‌شوند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، طرح مسکن اجتماعی را برای گروهی از متقاضیانی که آورده لازم را برای ساخت یا خرید ندارند دانست و گفت: در مسکن اجتماعی برنامه دولت در قالب مسکن اجاره‌ای است به طوری که ۲ برنامه برای آن پیش‌بینی شده است.

حق‌شناس افزود: برخی از نهادها و دستگاه‌های که خانوارهای تحت پوشش دارند، اگر برنامه‌ای برای ساخت مسکن دارند می‌توانند از زمینی که دولت در اختیار آنان قرار می‌دهد برای ساخت مسکن اجاره‌ای بهره‌برداری کنند.

وی تصریح کرد: این نهادها می‌توانند از کمک تسهیلات مسکن استیجاری که در شهرهای کوچک ۶۰ میلیون تومان، شهرهای متوسط ۸۰ میلیون تومان و مراکز استان‌ها ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی و دارای یارانه برای ساخت مسکن اجاره‌ای استفاده کنند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: نهادهای مذکور باید تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد کنند تا مسکن اجاره‌ای را به مدت ۱۰ سال در اختیار کسانی که در این برنامه واجد شرایط کمک مسکن هستند قرار دهند. در این طرح نرخ اجاره ترجیحی خواهد بود.

حق‌شناس تاکید کرد: افرادی هم که از طرح زمین دولت استفاده کنند می‌توانند به صورت توافقی ۶۰ درصد مسکن ملکی بسازند و بفروشند و ۴۰ درصد از مسکن تولیدی را به مدت ۱۰ سال به افراد تحت نظارت بنیاد مسکن و گروهای مخاطب قرار دهند.

پرداخت کمک‌اجاره و رهن به متقاضیان

وی افزود: عده‌ای از افراد نیز در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند می‌توانند از کمک‌اجاره برای شهرهای کوچک زیر ۵۰۰ هزار نفر، ۲۰۰ هزار تومان و شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر، ۴۰۰ هزار تومان در ماه برخوردار شوند.

حق‌شناس تاکید کرد: نرخ محاسبه اجاره از روی آمار است که سالیانه ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در برخی شهرها که مالکین مسکن را به صورت رهن در اختیار مستاجران قرار می‌دهند. پیش‌بینی شده که کمک‌رهن اجاره قرض‌الحسنه در اختیار آنان قرار داده شود.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: مکاتباتی با بانک مرکزی برای ابلاغ به سایر بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مورد نیاز و یارانه‌ای که باید به متقاضیان داده شود، صورت گرفت.

حق‌شناس با اشاره به اینکه تامین این منابع از محل یارانه‌هاست، تاکید کرد: ۴۲۷ میلیارد تومان تسهیلاتی است که به صورت یارانه به متقاضیان پرداخت می‌شود و علاوه بر آن کمک سودی که بانک‌ها باید با نرخ ترجیحی ۴ درصد پرداخت کنند.

وی افزود: هماهنگی‌های با سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین زمین صورت گرفته است تا برای هر استانی بر حسب تعداد اجاره‌نشینان کم‌درآمد استانی تعیین شود.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: در طرح مسکن اجتماعی برخلاف مسکن مهر رویکرد محله‌محوری است، یعنی در مکان‌هایی که دارای خدمات زیربنایی و روبنایی است مسکن ساخته شود و یا در نقاطی که خود متقاضی زمین دارند همان نقاط اقدام به ساخت مسکن کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث اجاره هم، مجتمع‌های کوچک اجاره‌ای در داخل محدوده قانونی شهرها پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: استفاده از بافت فرسوده نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.

حق‌شناس از چگونگی شناسایی افراد هدف در این طرح گفت: سامانه‌ای در دست طراحی است و افراد با ثبت نام می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: دو دستگاه اصلی کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی، متقاضیان کم‌درآمد تحت پوشش را معرفی می‌کنند و بنیاد مسکن شناسایی آن دسته از متقاضیانی را که تحت پوشش نیستند، تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: به محض تامین اعتبار قسمت اول طرح که تامین کمک‌اجاره و رهن است به سرعت انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.