کد مطلب: ۴۱۰۲۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات کامل مسکن ملی / در دوره اول ثبت نام‌ها چه گذشت؟ / ۳ استانی که در صف انتظارند

جزئیات کامل مسکن ملی / در دوره اول ثبت نام‌ها چه گذشت؟ / 3 استانی که در صف انتظارند

در مرحله اول ثبت نام مسکن ملی چهار استان با 51 شهر در دستور کار قرار گرفت و تعداد ثبت نام‌کنندگان آن تا پایان روز دوم بیش از 17 هزار نفر اعلام شده و حدود 19 درصد ظرفیت آن باقی مانده است؛ در مرحله بعدی، ثبت نام سه استان کردستان، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان انجام خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «طرح اقدام ملی مسکن مهر»، طرحی است که طبق آن قرار است 400 هزار واحد مسکن ساخته شود که در اولین مرحله آن 180 هزار واحد در دستور کار قرار گرفته است.

طبق اخبار اولیه این طرح برای همه استان‌ها قابل اجرا است اما در مرحله اول در ۱۰ استان سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمان و گلستان ثبت نام انجام می‌شود.

اما برای افرادی که که متقاضی دریافت مسکن ملی هستند شروطی در نظر گرفته شده که به طور مختصر به این شرح است:

متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمين مسكوني يا واحد مسكوني (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاريخ 1357/11/22 از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد.

متاهل یا سرپرست خانوار بوده، داشتن حداقل سن 35 سال برای زنان خود سرپرست، سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی (چک برگشتی)، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهيلات بانكي، امکان سپرده‌گذاری حداقل سي درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شروط ثبت نام است.

درباره سپرده گذاری، متقاضیان باید حدود 30 تا 50 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند، در خصوص تسهیلات نیز نرخ سود آن 18 درصد و اقساط آن نیز حدود یک میلیون و 200 تومانی و یک میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود.

شروطی مثل منع قانونی، سپرده‌گذاری حداقل 30 میلیون تومانی و اقساط آن با واکنش تند مردم مواجه شد، انتقاداتی که به این طرح شد حاکی از این بود که برخی از آن‌ها از ثبت نام در این طرح ناامید شدند.

عمده این انتقادات این بود که اقشار ضعیف با حقوق پایین چگونه می‌توانند اقساط این چنینی پرداخت کنند و یا کسی که کل سرمایه‌اش پولی است که به صاحب‌خانه داده است تا آماده شدن این خانه‌ها کجا زندگی کنند؟

در مرحله اول ثبت نام چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و قم در نظر گرفته شد.

زمان ثبت نام ابتدا شنبه 18 آبان ماه اعلام شد، اما پس از آن در اولین اطلاعیه این سایت اعلام شد که متقاضیان می‌توانند از ساعت 10 سه‌شنبه 21 آبان ماه با مراجعه با سامانه طرح اقدام ملی تولید مسکن به آدرس https://tem.mrud.ir/ مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهند.

در روز سه‌شنبه ثبت نام با نیم ساعت تاخیر در ساعت 10 و 30 دقیقه آغاز شد.

روند ثبت نام در این سایت به این شرح است: مراجعان برای ثبت نام پس از ورود به سایت مذکور باید در سمت چپ سایت بر روی گزینه «ورود به ثبت نام» کلیک کنند که با این کار به طور مستقیم به صفحه ثبت نام وارد می‌شوند. در قسمت ثبت نام پس از مطالعه شرایط متقاضیان و اعلام موافقت با آن، باید هر یک از بخش‌های شهر و محل سکونت، مشخصات، مشخصات افراد تحت تکفل، سابقه سکونت، تعهدات مالی، ملک، بررسی و تایید نهایی و تایید شماره همراه توسط متقاضیان ثبت نام در این سامانه انجام شود.

در این مرحله استان قم با پنج شهر، خراسان شمالی با پنج شهر، خراسان جنوبی با ۲۳ شهر و سیستان و بلوچستان با ۱۸ شهر در برنامه اقدام ملی مسکن شرکت کرده‌اند.

در دومین اطلاعیه این سامانه اعلام شد که ثبت نام متقاضیان تسهیلات بانکی در بافت‌های فرسوده شهری با مراجعه به آدرس http://facility.udrc.ir امکان‌پذیر است.

براساس این اطلاعیه میزان تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت ارزان قیمت به ترتیب در کلان‌شهر‌ها و هر واحد مسکن ملی تولید شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها مبلغ ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت با نرخ سود پنجاه درصد(۵۰%) نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جهت تسهیلات متناظر برای متقاضیان نوسازی مسکن و محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی به ترتیب در کلانشهرها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

در پایان روز اول ثبت نام ظرفیت 38 شهر از مجموع این چهار استان تکمیل شد و 13 شهر باقی ماند و ظرفیت استان قم نیز تکمیل شد؛ در میانه روز چهارشنبه 22 آبان ماه سه شهر دیگر نیز تکمیل ظرفیت شدند.

براساس آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تا ساعت هفت روز 22 آبان، 17 هزار و 687 نفر در برنامه اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که در خراسان شمالی هزار و ۷۴۷ نفر، خراسان جنوبی دو هزار و ۴۴۸ نفر، سیستان و بلوچستان ۹ هزار و ۹۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین در استان قم که ظرفیت آن تکمیل شده ثبت نام چهار هزار و ۴۰۰ نفر انجام شده است.

در سومین اطلاعیه نیز ذکر شد که ثبت نام متقاضیان در سامانه طرح اقدام ملی مسکن در شهرهایی که ظرفیت باقیمانده دارند، صرفا تا ساعت ۲۴ روز جمعه 24 آبان ماه امکانپذیر است.

یکی از موضوعات بحث‌انگیز ذر خصوص این طرح قیمت تمام شده این واحدهای مسکونی بود که به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی این است که در شهرهای دیگر و تهران معدل کشور منهای شهر تهران، بین ۲٫۵ تا ۳ و نیم میلیون تومان قیمت دارد. در تهران به دلیل این که شرایط متفاوت است و هزینه‌های آن متفاوت است هزینه‌ها نیز متفاوت است.(تسنیم)

به گفته وی تهرانسر نخستین منطقه در تهران است که این طرح در آن آغاز شده است.

در برخی از ارزیابی‌ها این طرح با طرح مسکن مهر مقایسه شد.

محمدمهدی افتخاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح مسکن ملی به تجارت‌نیوز گفت: اگر قرار باشد در این طرح زمین بدون زیرساخت و امکانات باشد، همان مسیر مسکن مهر را می‌رود و همان خطاهایی که در گذشته بوده تکرار می‌شود.

سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است در حوزه مسکن هنوز در حد و قواره مشکل راه‌کار نداشته‌ایم؛ یعنی مشکل بزرگ است ولی سرعت و شیوه‌ای که جلو می‌رویم قابل قبول نیست.

وی در این خصوص عنوان کرد: باید فضا را به نحوی جلو ببریم که رانت ایجاد نشود، یعنی از یک سو به دست کسانی که اهلیت دارند و سازنده واقعی هستند برسند و از سوی دیگر تولید نهایی به دست کسانی برسد که نیازمند واقعی محسوب می‌شوند.

در مرحله بعدی ثبت نام برای متقاضیان در سه استان کردستان، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.