کد مطلب: ۵۱۱۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق مهم بورس در هفته جاری چیست؟ / جزئیاتی از سازوکار پذیره‌نویسی در بورس

اتفاق مهم بورس در هفته جاری چیست؟ / جزئیاتی از سازوکار پذیره‌نویسی در بورس

به گفته وزیر اقتصاد، قرار است تا چهارشنبه جاری، پذیره‌نویسی یک شرکت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در بورس انجام شود. اما این پذیره‌نویسی چه سازوکاری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد دژپسند در هفته اخیر در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بورس گفت: بازار سرمایه فقط برای دولت، وزارت اقتصاد یا ارگان‌های دیگر نیست بلکه برای کشور است، اتفاق خوبی که دارد رخ می‌دهد یک شرکت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی قرار است تا میلاد حضرت زهرا پذیره‌نویسی‌اش رخ دهد.

چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه میلاد حضرت زهرا (س) است و به نظر می‌رسد در همین هفته این پذیره‌نویسی قرار است انجام شود. اما پذیره‌نویسی به چه معناست؟

مهمترین تفاوت پذیره‌نویسی با عرضه اولیه در نقدشوندگی آن است. برخلاف عرضه اولیه که امکان فروش سهم وجود دارد اما در پذیره‌نویسی زمان مشخص نیست و معمولا پس از یک دوره حداقل دو ساله امکان نقد شدن وجود دارد و گاهی سودهای قابل توجهی را نصیب سهامداران می‌کند.

پذیره‌نویسی مرحله پیش از عرضه اولیه است و خریدارانی که در پذیره‌نویسی شرکت می‌کنند به نوعی سرمایه شرکت را تامین کرده و پس از تشکیل شرکت بر اساس ورقه تعهد، اشخاص شرکت کننده در پذیره نویسی حق دریافت سهام دارند.

هرچند هنوز میزان رقمی برای مشارکت در این طرح اعلام نشده اما در پذیره‌نویسی‌های کوچک پیش از این معمولا تا سقف پنج میلیون تومان هم امکان مشارکت وجود داشته است. احتمالا رقم مشارکت در این پذیره‌نویسی حتی بالاتر از این رقم باشد.

آخرین بار، ۱۶ دی ماه امسال پذیره‌نویسی دو صندوق کالای کشاورزی انجام شد و به مدت پنج روز کاری ادامه یافت. این اتفاق برای نخستین بار بود که در کشاورزی ایران رخ می‌داد و نماد «نهال» و «سحرخیز» در بورس قابل معامله شدند. سهامداران با خرید هر واحد از این صندوق در واقع برای کالاهایی مانند پسته، زعفران، کشمش، خرما و زیره سرمایه‌گذاری کردند. بورس کالا اعلام کرده بود که محدودیتی در پذیره نویسی وجود ندارد و هر فردی می‌تواند به هر میزان از تعداد واحد ها‌ی این صندوق را خریداری کند.

همچنین پذیره‌نویسی معمولا تا زمان اتمام تمامی سهام در دست انتشار ادامه خواهد یافت و در صورتی که میزان تقاضا بیشتر از میزان سهام عرضه شده (فزونی تقاضا بر عرضه) باشد، تعداد سهام به روش تسهیم به نسبت به متقاضیان تخصیص پیدا می‌کند.

در روزهای آینده باید منتظر اعلام اسم این نماد بود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین خبر باعث ریزش بورس خواهد شد. البته به نظر من همه صف های خرید امروز بایند عرضه بشند و ملت عادت کنند که شاخص سازها بین بازه منفی تا مثبت یک معامله شوند وگرنه باز یک ماه دیگر یک عده ای بدبخت مطلق خواهند شد.

  • ناشناس

    شستا از لیدرهای بازاره… بازار داره از فروشنده ترسو خالی میشه و کسانی که با امید نوسانگیری و خرید با قیمت کمتر بفروشن خیلی کم شده در نتیجه روند صعودی تقویت خواهد شد

  • ناشناس

    چه دل خوشی دارن سرمایه من توی این قمارخونه یک چهارم شده با کمال وقاحت اومدن دوباره جیب مردم بیچاره رو بزنن جمع کنید بابا هنای شما پیش ما هیچ رنگی نداره!!!

  • ناشناس

    خوب اگه از اول صبح نگاه کرده باشین حقوقیا تمامشون طبق قرار قبلی که گذاشته بودن حجم زیادی میلیونی گذاشتن فروش اونم اول صبح قیمتها رو شکوندن اینقدر که همه رو منفی کردن بعد تو منفی خرید نصفه یا یک سوم زدن
    خدا لعنتشون کنه که اجازه نمیدم سهما رشد کنن بلکه ضررا کم شه اونا فقط دارن نوسان گیری میکنن اونم هر روز و از آب گل آلود ماهی میگرن خدا لعنتشون کنه حرموشون باشه

  • ناشناس

    پذیره نویسی شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ؟؟؟؟ بی خیال. از پذیره نویسی سر درنمیارید مطلب نزن و همه رو به اشتباه ننداز.
    اگر هم پذیره نویسی باشه برای اوراقه نه شرکت.

  • ناشناس

    دوتا صندوق کوچک عرضه کردین مثل یارو ماندین تو گل برای بازارگردانیش. همین آبی که زاییدن بزرگ کنین. بقیه بخشش.
    تازه اون آقا هم که میخواد استیضاح بشه.

  • رضا

    بسه دیگه سود پالایشی رو هنوز دارم نیاز ب سود ندارم دیگه

  • محمدی اصفهان

    آقای تجارت متن تو صفحه بگذار….دیگه هیچکس به شما و وعده وعیدهای شما محل نمیدند و اعتماد ندارن ….گذشت اون روزها که مردم خ میکردین …برین کشکتونو بسابید

  • Mohsen

    هنوز سود پالایشی به مردم ندادند حالا ی صندوق دیگه میخوان معرفی کنند بابا اینا خیلی دیگه رو دارن

  • رضا

    این کار برای حمایت از دولته ما سهامداران به هیچ وجه خرید نمیکنیم