کد مطلب: ۳۰۲۱۷۴

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه شایعاتی اندازه بورس را بزرگ کرد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه شایعاتی اندازه بورس را بزرگ کرد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها، آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا از روز دوشنبه، شایعه آزادسازی نرخ فروش محصولات شرکت‌های یوتیلیتی و به طور کلی تشدید عرضه‌ها در گروه‌های بزرگ و شاخص ساز باعث نوسانات شاخص کل بورس طی هفته جاری شد و شاخص را به رقم 157 هزار واحد رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه صعودی خواهد بود و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد و گروه‌های انبوه‌سازی، بانکی و خودرویی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند. روند هفته جاری بازار سرمایه پیش‌بینی صنایع پیشرو در بازار را تایید می‌کند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (24 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9454 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 3058 واحد در رقم 158119جای گرفت.

روز یکشنبه (25 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12029 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 2408 واحد در رقم 155710جای گرفت.

روز دوشنبه ( 26شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12932 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2361 واحد در رقم 158071 جای گرفت.

روز سه‎شنبه (27 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9530 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 734 واحد در رقم 157337 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه نمادهای«فارس، پارس، جم، پارسان، همراه» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فملی، فخوز، فولاد، کگل، شبریز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به‌گفته کارشناسان بازار سرمایه، بازار در این روز با تقابل تحولات بورس کالا و اختلال در سامانه معاملات روز پرتنشی را پشت سرگذاشت. پیش از آغاز معاملات روز شنبه بازار سرمایه، خبر عرضه محصولات ذوب آهن، ورق فولاد مبارکه و شمش فولاد خوزستان برای اولین بار پس از اعلام برداشتن سقف نوسان قیمتی در بورس کالا به همراه لغو عرضه محصولات پتروشیمی برای تغییر در نحوه قیمت‌گذاری جو مناسبی را روانه این گروه‌ها کرد، اما طی یک ساعت آغازین، بازار به واسطه اختلال در هسته معاملات شاهد اختلال در روند معاملات معامله‌گران شد که واکنش منفی معامله‌گران خرد و تشدید عرضه‌ها را همراه داشت.

از دیگر نکات بازار این روز اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی بود به طوری که مطرح شدن معافیت پرداخت مابه التفاوت ارز برای مواد اولیه تولید خودرو توسط وزارت صمت و انتظار افزایش نرخ تا 20 درصد محرک این گروه شد.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه نمادهای «جم، وبملت، وتجارت، خودرو، همراه» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، فولاد، فملی، شبندر، پارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، مهمترین مشخصه بازار روز یکشنبه سرمایه هیجان بود. یک ساعت آغازین بازار تحت تاثیر هیجان فروش، شاخص کل با 3800 واحد افت به مرز 154 هزار واحد رسید، اما پس از یک رفتار هیجانی مشخص، بازار از ساعت 10 صبح به بعد شاهد افزایش حجم تفاضا در نمادهای پرپتانسیل در گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و خودرویی شد و همین موضوع شاخص کل بورس را به سطح 155710 واحد بازگرداند. رشدهای سریع همراه با دلایل بنیادی و از سوی دیگر ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه که بخشی از آن از سوی سرمایه گذاران با دانش تحلیلی پایین است از عواملی است که هیجانات بازار را بیش از پیش افزایش داده است.

در معاملات روز یکشنبه گروه خودرویی با هیجانات مثبتی ناشی از در پیش بودن افزایش نرخ فروش محصولات و تامین مواد اولیه با ارز ارزان قیمت همراه بود همچنین از منظر معامله گران تکنیکی و چارتیست‌ها نیز این گروه در کوتاه مدت آمادگی رشد ارزش را دارند که جمیع جهات در کنار ورود نقدینگی نشان می‌دهد این گروه طی روزهای آتی همچنان می‌تواند پذیرای معامله‌گران ریسک پذیر باشد.

همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نمادهای«تاپیکو، وامید،شپنا، مبین، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پارسان، شبدیس، فخوز، فخاس، کرماشا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در جریان معاملات روز دوشنبه بورس گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، بانکی، خودرویی و فرآورده‌های نفتی بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند. در معاملات این روز بازار سرمایه علی رغم عرضه محصولات پتروشیمی با سقف نوسان قیمتی باز برای اولین بار در بورس کالا و انتظار برای تشکیل صف‌های خرید سنگین سهام این گروه، نمادهای پتروشیمی به دلیل ترید معامله‌گران درخصوص نحوه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها مغلوب فشار و حجم بالای عرضه‌ها شد. همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اطلاعیه‌ای از سوی شرکت پتروشیمی مبین مبنی بر تغییر نرخ قرارداد فروش سرویس‌های جانبی با شرکت‌ها از نرخ پایه ارز 4200 تومان به 8164 تومان منتشر شد که این موضوع منجر به توقف نماد این شرکت فعال در حوزه یوتیلیتی شد و همگروه این نماد یعنی پتروشیمی فجر نیز با صف پرحجم خرید سهام مواجه شد.

همچنین در گروه فلزات اساسی نیز مطرح شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی این صنعت همزمان با آزادسازی قیمت خوراک عامل تردید معامله‌گران در این گروه شد و سرعت رشد حرکت این گروه را کند کرد. همچنین در این روز شایعه تجدید ارزیابی دارایی بیش از ۳۰۰ درصدی برای بانک تجارت و صادرات، فروش دارایی جهت کاهش زیان در برخی نمادهای بانکی و دارایی‌های خالص ارزی همچنان این گروه را در مقطع زمانی حاضر مورد توجه سهامداران قرار داد. درگروه خودرویی نیز مطرح شدن درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار و افزایش 100 درصدی قیمت محصولات قطعه سازان سهام گروه خودرویی را همچنان با اقبال خوبی از سوی معامله‌گران مواجه کرد.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه نمادهای«رمپنا، مبین، بفجر، خودرو، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فارس، پارسان، پارس، تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در جریان آخرین روز معاملاتی هفته جاری، بازار به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت و استراحت کوتاه‌مدت و نفس گرفتن لیدرها باعث خودنمایی صنایع کوچک‌تر شد.

رشد 25 درصدی ارزش سهام گروه‌های سیمانی و خودرویی

هادی نصیری،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص بررسی روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه، گفت: بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه بیشتر تحت تاثیر مصوبات بورس کالا بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات ویژه پالایشگاهی و برداشته شدن سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا نوبت به آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا رسید که در هفته پایانی شهریور ماه سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا باز شد، اما آن روند صعودی که برای ارزش سهام گروه‌های شاخص‌ساز پیش‌بینی می‌شد به دلیل تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها محقق نشد.

نصیری افزود: در هفته پایانی شهریورماه اقبالی بر روی سهام‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی نبود، اما گروه‌های سیمانی، قندی، ساختمانی، دارویی و خودرویی مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند و ارزش سهام این گروه‌ها حدود 20 تا 25 درصد نیز رشد پیدا کرد.

چرخش نقدینگی باعث اقبال سایر گروه‌ها شد

همچنین ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص بررسی روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه، گفت: در هفته‌ پایانی شهریورماه انتشار برخی اخبار و مصوبات باعث شد که ارزش سهام گروه‌های دلاری نیز رشد پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آخرین گروهی که سهامداران منتظر آزادسازی نرخ فروش آن در بورس کالا بودند، گروه پتروشیمی بود که این انتظار محقق شد، به‌طوری که علاوه بر محصولات ویژه پالایشگاهی و فولادی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم در بورس کالا باز شد.

وی ادامه داد: آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا پالس مثبتی مبنی بر تحقق مولفه‌های تحلیلی مورد نظر بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در هفته پایانی شهریورماه بحث تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها هم وجود داشت و با توجه به اینکه کارگزاری‌ها از تمام اعتبارات خود استفاده کرده بودند طبیعتا فشار فروش بالا بود.

هلالات افزود: با توجه به اینکه سهم‌های دلاری و سنگین وزن رشد خوبی داشتند، بدون شک این سهم‌ها نیازمند به اصلاح زمانی و استراحت کوتاه‌مدت بودند، بنابراین بخش کمی از نقدینگی موجود در این گروه‌ها به سمت سایر گروه‌ها حرکت کرد و این چرخش نقدینگی باعث رشد سهام و معاملات مثبت سایر گروه‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته پایانی شهریور ماه گروه‌های ساختمانی، کاشی و سرامیک، سیمانی و خودرویی مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.