کد مطلب: ۲۵۶۳۴۰

جزییات پایش سوخت دیزل یورو ۴ تشریح شد

جزییات پایش سوخت دیزل یورو ۴ تشریح شد

با توجه به آغاز توزیع سوخت دیزل یورو ۴ از اول خردادماه سال جاری، پایش کیفیت این سوخت موضوع بسیار مهمی است که مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات آن را تشریح کرد و گفت: فهرست کلیه جایگاه‌هایی که از ابتدای خرداد توزیع گازوئیل یورو ۴ دارند؛ در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته و سنجش میزان گوگرد گازوئیل در ۲۵ درصد جایگاه‌ها هر دو هفته یکبار انجام خواهد شد.

شینا انصاری، اظهار کرد: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی درخصوص پایش محتوی گوگرد نفت‌گاز یورو ۴ مقرر شده است تا در شش ماهه اول به صورت هر دو هفته یکبار از ۲۵ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت و در شش ماهه دوم سال به صورت ماهیانه از ۲۵ درصد جایگاه‌ها به انتخاب سازمان حفاظت محیط زیست و با همراهی نمایندگان ادارات کل محیط زیست استانی نمونه‌برداری انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: در هر نمونه‌برداری مطابق مفاد تفاهم‌نامه باید از هر جایگاه دو نمونه یکی "آزمایشگاهی" و دیگری نمونه "شاهد" برداشته شود که نمونه شاهد به صورت پلمب شده به مدت سه ماه توسط اداره کل محیط زیست برای پایش‌های نظارتی و مقایسه‌ای نگهداری می‌شود.

مقایسه نتایج نمونه‌های سازمان محیط زیست با وزارت نفت

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای صحت‌سنجی پایش‌های شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، مطابق تفاهم‌نامه تعدادی از نمونه‌های شاهد به میزان حداقل هشت درصد نمونه‌ها به صورت تصادفی توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها انتخاب شده و در آزمایشگاه‌های ذی‌صلاح مورد پایش مجدد قرار می‌گیرند و نتایج به دست آمده با نتایج آزمون وزارت نفت مقایسه می‌شود.

۹۳ جایگاه توزیع گازوئیل یورو 4 در اولویت پایش سازمان محیط زیست

انصاری در ادامه اظهار کرد: فهرست ۱۷۴ جایگاه محورهای مواصلاتی کشور به انضمام ۲۱۹ جایگاه درون کلانشهرها که از اول خرداد توزیع سوخت نفت‌گاز یورو ۴ با حداکثر محتوی گوگرد ۵۰ قسمت در میلیون دارند؛ در اختیار سازمان محیط زیست گذاشته شده است که بر اساس فهرست ۹۳ جایگاه در اولویت نخست برنامه پایش گوگرد قرار دارد.

وی تاکید کرد: انتظار بر این است که در این طرح حداقل ۴۰۰ نمونه پایش گوگرد سوخت دیزل بررسی و سنجش شود که آمار قابل توجهی خواهد بود و اطلاعات خوبی را از وضعیت موجود کیفیت سوخت دیزل در اختیار قرار خواهد داد.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به پایش کیفیت بنزین توزیعی در کشور اظهار کرد: علاوه بر پایش گازوئیل یورو۴ که به تازگی آغاز شده؛ سازمان حفاظت محیط زیست مطابق مصوبه اردیبهشت ماه سال ۹۳ هیأت وزیران کیفیت بنزین توزیعی را هم به‌ صورت فصلی در هشت کلانشهر برای سنجش بنزن و آروماتیک‌ها پایش می‌کند.

آلودگی ناشی از گازوئیل غیر استاندار موضوعی است که از ابتدای دولت دوازدهم مورد تاکید سازمان محیط زیست قرار داشته و بارها عیسی کلانتری نسبت به توزیع گازوئیل با گوگرد ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ ppm در کلانشهرهایی مثل مشهد اعتراض کرده و خواستار اصلاح این روند شده بود که در نهایت وزارت نفت پذیرفت با اصلاح روند توزیع گازوئیل یورو۴ در کشور آلودگی ناشی از این سوخت را تا حدی کنترل کند.

در همین زمینه وحید حسینی مدیر کارگروه ملی آلودگی هوا در آخرین جلسه این کارگروه با تاکید بر اینکه توزیع دیزل یورو ۴ در شرایط کنونی کار بسیار سختی است، گفت: وزارت نفت مجبور است، سوخت را که قبلا با خط لوله منتقل می‌کرد، حالا با کامیون انتقال دهد که جای تشکر دارد. ضمن اینکه هزینه توزیع سوخت در وزارت نفت نسبت به گذشته ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

منبع:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.