کد مطلب: ۷۴۵۲۸۳

خودروهای فرسوده در کلانشهرها جمع شدند؟

خودروهای فرسوده در کلانشهرها جمع شدند؟

جمع آوری و تعویض خودروهای فرسوده یکی از برنامه‌های مهم دولت برای کاهش آلودگی هوا و از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروهای فرسوده در کلانشهرها از این به بعد اجازه تردد ندارد. این خبری است که سخنگوی شورای نگهبان از آن خبر داده است.

با توجه به افزایش آلودگی هوا، افزایش مرگ و میر و خسارت‌ 11 میلیاردی ناشی از آلودگی هوا لازم است تا مسئولان به صنایع، کارخانه ها و خودروهایی که این مشکل را تشدید می‌کنند توجه ویژه‌ای داشته باشند.

جمع آوری و اسقاط خودرهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل کشور یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و برای تردد این خودروها ممنوعیت‌های جدی درنظر گرفته شود.

در همین رابطه سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره اسقاط خودرو در جلسه این شورا خبر داد.

هادی طحان نظیف در حساب توییتری خود نوشت: لایحه اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است.

قانون اسقاط خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود؟

براساس لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو، پس از این دیگر خودروی فرسوده‌ای از دور خارج نمی‌شود و در عوض به جای اسقاط خودروی فرسوده باید ۱.۵ درصد قیمت خودرو تولیدی را بپردازند، که این موضوع می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

براساس این لایحه، این اختیار به خودروساز داده می‌شود تا به جای اسقاط خودروی فرسوده 1.5 درصد قیمت خودروی تولیدی را پرداخت کند و می‌تواند مجوز شماره گیری دریافت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که بر اساس ماده (8) قانون هوای پاک، موتورسیکلتی که 20 سال کار کرده باید اسقاط شود اما مردم توان اینکه آن را اسقاط کنند را ندارند زیرا قدرت خرید این افراد، اجازه نمی‌دهد موتورسیکلت معمولی 40 میلیون تومانی را خریداری کنند.

گفتنی است باتوجه به اینکه برای تولید گازوئیل یارانه داده می‌شود کامیونی که 25 الی 40 سال کار کرده در هر کیلومتر چندده لیتر گازوئیل مصرف می‌کند؛ همچنین باید یادآور شد صرفه‌جویی در سوخت مطابق بند (ق) تبصره (12) باید انجام می‌شد و در ادامه مطابق با آن اسقاط صورت می‌گرفت.

قالیباف گفت: در متن این لایحه خودروی سواری مورد اشاره قرار گرفته اما کامیون ذکر نشده است؛ اکنون ظرفیت کامیون در کشور کم است و این در حالی است که این موارد باید بهینه شود که باید این امکان برای آنها فراهم شده و امتیاز به آنها داده شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت و مجلس هم به فکر سود خودروساز هستند و اصلا به فکر آلودگی هوا و سوخت نیستند.

    • ناشناس

      نه داداش اشتباه میکنی

  • ناشناس

    خدا خیرشون بده چقدر به فکر مردم هستن