کد مطلب: ۳۰۹۳۲۷

مروری بر روزنامه‌های ‌یک‌شنبه ۱۵ مهر ماه سال ۱۳۹۷

جنجال CFT و استرداد متهم فراری

جنجال CFT و استرداد متهم فراری

روزنامه‌های ایران، اعتماد و وطن امروز به موضوع CFT پرداختند که ساعاتی قبل در مجلس به تصویب رسید. مردم‌سالاری نیز در گزارشی جزئیاتی تازه را از نحوه دستگیری متهم فراری سایت سکه ثامن ارائه می‌دهد.

نمایندگان ملت امروز در برابر آزمون بزرگی قرار داشتند. چرا که امروز مجلس باید در خصوص تصویب یا عدم تصویب یکی از لوایح چهارگانه FATF، تصمیم‌گیری می‌کرد که در نهایت با 143 رای موافق نظر مثبت خود را نسبت به آن ابراز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، لایحه CFT (کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) یکی از لوایح چهارگانه FATF است. روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « چشم ملت به خانه ملت » از منظر کارشناسان به این موضوع پرداخته است.

فریدون مجلسی در روزنامه ایران در پاسخ به مخالفان تصویب FATF می‌نویسد: هر کشوری می‌تواند تعریف مشخص خود را از تروریسم داشته باشد. سوای یک لیست مشترک و اجماعی که سازمان ملل متحد درباره گروه‌های تروریستی دارد، مصداق‌های تروریسم مورد بحث است که البته در این باره باید تأکید داشت که هر کشوری مصادیق مشخص خود از گروه‌های تروریستی را دارد که برایش دارای اعتبار است.

وی ادامه می‌دهد: در چنین چارچوبی هیچ کشور و نهادی از جمله «FATF» نمی‌تواند مصادیق مورد نظر خود را به دیگری تحمیل کند. به عنوان مثال این موضوع که برخی طرف‌ها به اشتباه جریان مقاومت را تروریستی می‌دانند، اهمیتی برای ایران ندارد. اما آنچه اهمیت دارد فهرست اصلی و اجماعی سازمان ملل است شامل طالبان، القاعده و داعش است که مورد توجه «FATF» قرار می‌گیرد و نه لیست ادعایی کشورهایی چون امریکا.

علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در روزنامه ایران با انتقاد از مخالفان تصویب این لایحه می‌گوید: ماده 27 کنوانسیون شرایط خروج را پیش‌بینی کرده و ما در بدترین شرایط می‌توانیم با تسلیم اطلاعیه خروج از آن خارج شویم. یکی دیگر از شرط‌های کمیسیون این است که همزمان با تسلیم اسناد به سازمان ملل باید جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه FATF خارج شود.

روزنامه وطن امروز نیز با قرار دادن عکس رئیس مجلس به عنوان عکس یک خود، تیتر « آزمون بزرگ رئیس » را انتخاب کرده است. این روزنامه به نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره می‌کند که در آن به علی لاریجانی و سایر نمایندگان مجلس در خصوص تصویب لایحه مذکور هشدار داده شده است.

وطن امروز در ادامه به مخالفت برخی از مراجع تقلید قم با تصویب لایحه CFT اشاره می‌کند. این روزنامه همچنین به سخنان رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اشاره می‌کند که وی گفته بود: آرای نمایندگان درباره «CFT» باید شفاف و علنی اخذ شود.

روزنامه اعتماد نیز با تیتر « روز سخت CFT در بهارستان » از جلسه امروز مجلس تحت عنوان «زورآزمایی تدبیر و تهییج» یاد می‌کند.

اعتماد نظر موافقان و مخالفان را اینگونه روایت می‌کند: مخالفان از اينكه مبادا پيوستن به FATF مانع از كمك به گروه‌های آزادی‌بخش شود، ابراز دلواپسی می‌كنند و موافقان پيوستن نه‌ تنها با اشاره به اينكه ايران همچون تمامی ديگر كشورهای عضو اين گروه ويژه اقدام مالی قادر به لحاظ حق‌الشرط‌های مدنظر خود خواهد بود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: موافقان در استدلالي به‌مراتب قدرتمندتر از اين می‌گويند نه‌ تنها پيوستن به FATF مانع از همكاری ايران با چنين گروه‌هايی نخواهد بود، بلكه اتفاقا نپيوستن به گروه ويژه اقدام مالي منجر به بروز مشكلاتی در اين راستا خواهد شد، چراكه حالا حتي سوريه و لبنان هم عضو FATF هستند و تبادلات پولی و بانكی با آنها در چارچوب FATF ميسر خواهد بود.

روزنامه مردم‌سالاری از دستگیری مدیرعامل فراری سایت سکه ثامن روایت می‌کند. این روزنامه به نقل از جانشین رئیس پلیس بین‌الملل ناجا می‌گوید: نامبرده در سال ۹۵، مجوز‌های لازم را برای تشکیل و فعالیت شرکت تجارت الکترونیکی ثامن معروف به سکه ثامن از سازمان‌های مربوطه دریافت کرده بود، اما متأسفانه در مسیر انجام فعالیت دچار انحراف می‌شود.

اعتماد به نقل از این مقام مسئول می‌افزاید: متهم با بیش از هزار نفر معامله، مبادله و خرید و فروش طلا و سکه داشت و با توجه به نوساناتی که در موضوع ارزش سکه صورت گرفت، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده و از کشور متواری شد.

اعتماد به نقل از این مقام مسئول نحوه دستگیری این متهم را اینگونه روایت می‌کند: این متهم به دو کشور عازم و متواری شده بود. بلافاصله پس از شناسایی نامبرده، افسر رابط پلیس اینترپل در کشور مذکور متهم فراری را بدرقه و پس از ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران، فرد تحویل پلیس بین الملل ناجا شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.