کد مطلب: ۳۵۷۲۵۹

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۷

بوی بهبود در تولید و گرانی در مسکن

بوی بهبود در تولید و گرانی در مسکن

امروز (سه‌شنبه، 14 اسفند 1397) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی دومین دادگاه متهمان فساد اقتصادی پرداخته‌اند و به نقل از متهم سیدمهدی موسوی‌نژاد در جلسه دادگاه نوشته‌اند که آقای هدایتی در بازداشتگاه به بنده گفته است که هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است. یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فالوئر و طرفدار دارم و همان طور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم، این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز (سه‌شنبه، 14 اسفند 1397) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور به بررسی دومین دادگاه متهمان فساد اقتصادی پرداخته‌اند و به نقل از متهم سیدمهدی موسوی‌نژاد در جلسه دادگاه نوشته‌اند که آقای هدایتی در بازداشتگاه به بنده گفته است که هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است. یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فالوئر و طرفدار دارم و همان طور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم، این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم.

عابربانک بانک‌خوار

روزنامه ایران با تیتر «عابربانک بانک‌خوار» به بررسی دومین دادگاه متهمان فساد اقتصادی پرداخته است. این روزنامه نوشته است: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی‌مقام به‌صورت علنی برگزار شد. در جلسه اول حسین هدایتی مشهور به عابربانک باشگاه پرسپولیس متهم به پولشویی شده بود.

در این جلسه قهرمانی، نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای هدایتی در پوشش ۸ شرکت تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کرده است که ۳ شرکت برای ضمانت‌نامه و ۵ شرکت برای تسهیلات بوده است. این منابع از سه قسمت بوده که یکی از طریق هدایتی، دوم تبانی پشت صحنه با یاسر ضیایی و سوم تبانی با مدیران دیگر بانک سرمایه بوده است که همه این سه منبع در مجرای مشترک شرکت‌های کاغذی ورود کرده‌اند.

بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، در اینجا متهمان بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور می‌زنند. به این شکل که منبعی را در بانک تأمین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آنها کاری نداشته باشد.

این افراد با چندین گروه از جمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتمند از موسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند. در اینجا تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی‌نژاد با آقای بخشایش و کاظمی جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند و تفاهم‌نامه را اول شخص موسوی‌نژاد امضا می‌کند و بعد موسوی‌نژاد کنار می‌رود و شخصی به نام آقای شریعتی که اکنون متهم است، وارد می‌شود.

طبق این توافق‌نامه بنا می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک به مدت ۵ سال بیاورند. سپس بانک به آقایان کمک می‌کند که وام بگیرند، اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ ۵ سال در بانک باشد در حالی که پول‌ها دو ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق! این نشان می‌دهد که این افراد بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور زده‌اند. همچنین ما حق دلالی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کشف کردیم. حال شما بگویید به چه کسی این مبالغ را داده‌اید تا پول‌ها را به نفع شما وصول کنند. در این ۵ شرکتی که آقای هدایتی با آقای موسوی‌نژاد با هم همکاری داشتند در مجموع ۳۲۰ میلیارد تومان به این ترتیب از بانک خارج شده است.

سخاوت در «آزادی»، خساست در حبس!

روزنامه جوان هم با تیتر «سخاوت در «آزادی»، خساست در حبس!» به بررسی دومین دادگاه متهمان فساد اقتصادی پرداخته است. این روزنامه نوشته است: در جلسه دوم دادگاه هدایتی به گفته نماینده دادستان، وی از ۵۸۶ میلیارد تومان وجوه بانک مرکزی تنها ۱۵ میلیارد برگردانده است و بازپرداخت جدی نداشته است، اما هدایتی در پایان دادگاه تاکید کرد قبل از صدور رای با بانک تسویه حساب خواهد کرد.

خودبرتربین، دروغگو، اعتماد به نفس کاذب، خودشیفته و سایر کلماتی از همین قبیل به کرات در دفاعیات موسوی‌نژاد علیه هدایتی شنیده شد. فردی که ادعا داشت هدایتی «وام‌خوار نیست» بلکه «بانک‌خوار» است و قصد زمین زدن بانک سرمایه را داشته است. اظهاراتی که باعث شد به‌رغم طولانی شدن دادگاه، حسین هدایتی حاضر در دادگاه از قاضی بخواهد حداقل برای حفظ آبرو از این جلسه چند دقیقه‌ای صحبت کند. وی نیز اظهارات موسوی‌نژاد را کذب محض خواند و به‌طور خلاصه آن را رد کرد.

مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی پولی و بانکی کشور از طریق مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اتهام سیدمهدی موسوی‌نژاد، متهم ردیف دوم پرونده حسین هدایتی بود؛ متهمی که نماینده دادستان وی را باهوش خواند و بیش از سه ساعت متوالی از خود دفاع کرد. وی به‌گونه‌ای از خود دفاع کرد که گویی از هیچ چیز مطلع نبوده و سهم اصلی تنها نصیب هدایتی بوده است.

ادبیات دفاعیات وی ابراز تاسف از حضور هم‌زمان وی با هدایتی در یک دادگاه بود. موسوی‌نژاد با تاکید چندباره بر قسم‌های دروغ هدایتی از وی درخواست کرد با استدلال صحبت کند و خطاب به وی گفت: آقای هدایتی اینجا حاشیه فوتبال نیست که شاهد هورای طرفداران اجاره‌ای خودت باشی! کدام کسب موفقیت شما بدون رانت بوده است؟ وی در محضر دادگاه گفت: در مدت بازداشت هدایتی به وی گفته است که تاوان بازداشت وی را حاکمیت باید بدهد و با استناد به اینکه بالای ۱٫۵ میلیون فالوئر دارد، این تعداد را به خیابان‌ها خواهد آورد. موسوی‌نژاد در جایی دیگر به مستنداتی اشاره کرد که طبق آن هدایتی قصد ترور وی را داشته است. وی با بیان واژه‌هایی چون خودبرتربین و خودبین به هدایتی، عقیده داشت هدایتی پول نقد دارد. اما مشکل وی وام‌خواری نیست بلکه بانک‌خواری است. طبق ادعای وی، هدایتی قصد زمین زدن بانک سرمایه را داشته است.

در پایان قاضی با اعلام ختم جلسه و ادامه آن در ۱۹ اسفندماه خاطرنشان کرد: با توجه به فرار آقای یقینی به خارج از کشور، وثیقه ایشان به مبلغ ۵ میلیارد تومان ضبط شد. متهمان دیگر هم بدانند در صورت فرار وثایقی که اکثرا به نام خانواده آقای هدایتی هم هست، آن‌ها نیز ضبط می‌شوند.

برآورد وضعیت مسکن در سال ۹۸

روزنامه جام‌جم با تیتر «برآورد وضعیت مسکن در سال ۹۸ » درگفت‌وگو با كارشناسان راه‌های خروج مسکن از رکود و تورم را در سال آینده بررسی كرده است.

این روزنامه نوشته است: آمار بانک مركزی و وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسكونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملكی شهر تهران در بهمن‌ 1397، به ده میلیون تومان رسیده كه نسبت به سال قبل 85 درصد بیشتر شده است. همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسكونی شهر تهران در بهمن 1397 به 9300 واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه مشابه سال قبل تقریبا نصف شده است. این آمار بیانگر وقوع ركود تورمی در بازار مسكن است، یعنی در حالی كه خرید و فروش مسكن رو به كاهش است، قیمت مسکن در حال افزایش است.

مجتبی بیگدلی، رئیس كانون سراسری انبوه‌سازان ایران با بیان اینكه صنعت ساختمان هیچ وابستگی خارجی ندارد، می‌گوید: سالانه یك میلیون واحد مسكونی نیاز داریم. در شرایطی كه عرضه كمتر از تقاضا باشد مشخص است که قیمت مسکن به صورت فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

اخیرا طرحی به سازندگان مسكن پیشنهاد شده و به‌زودی به مرحله اجرا می‌آید كه می‌تواند به كاهش هزینه‌های تولید مسكن و در نهایت قیمت مسکن منجر شود. به‌طوری كه به سازندگان كارت‌های اعتباری برای دریافت مصالح مورد نیاز مسكن داده خواهد شد. انبوه‌سازان آمادگی دارند تا با استفاده از سرمایه‌های خود اقدام به ساخت مسكن كنند و در این راه از دولت می‌خواهیم برای مشخص كردن زمین برای خرید و همچنین تسهیل در صدور مجوزهای مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

اگر زمین رایگان یا ارزان در اختیار تولیدكنندگان صنعت ساختمان قرار بگیرد قیمت تمام‌شده كاهش می‌یابد. اگر دولت مانند مسكن مهر زمین رایگان در اختیار سازندگان مسكن قرار دهد، قیمت تمام‌شده به‌شدت پایین می‌آید، به‌طوری كه ما در طرح مسكن مهر ساختمان‌ها را با هزینه تمام‌شده هر مترمربع 300 هزار تومان تحویل دادیم كه اكنون بیش از چهار میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در مرحله اول آمادگی ساخت یك میلیون واحد مسكونی در كمتر از 18 ماه را داریم تا بتوانیم تقاضا را به همین نسبت کاهش دهیم.

همچنین مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران تاکید می‌کند که قیمت مسکن از چهار مولفه بورس، طلا، ارز و حامل‌های انرژی است که در سال جاری سه مورد آن با رشد همراه بود و تجربه ثابت کرده پس از هر افزایش قیمت بی‌رویه‌ای خصوصا در بخش ارز سال بعد از آن با آرامش همراه می‌شود که پیش‌بینی برای سال آینده بر همین مبناست. اگر عرضه افزایش یابد، قیمت مسکن سرشکن خواهد شد و از رشد بی‌رویه قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.

علامت بهبود تولید در بهمن

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «علامت بهبود تولید در بهمن» نوشته است که شاخص مدیران خرید در مقایسه با دی‌ماه ۲۱ درصد رشد کرد. این روزنامه نوشته است: شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان است. بر این اساس شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که با تکمیل سوالات مشخص از سوی بنگاه‌های نمونه استخراج و اوایل هر ماه منتشر می‌شود و رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی را نشان می‌دهد.

شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه با رشد ۲۱ درصدی نسبت به دی‌ماه به رقم ۴۷٫۶۳ رسید. در این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوالات معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص مدیران خرید در ۵ مولفه اصلی شامل «مقدار تولید محصولات»، «سفارش‌های جدید از مشتریان»، «سرعت تحویل از سوی تامین‌کنندگان»، «موجودی کالا» و «میزان استخدام نیروی کار» و ۷ مولفه فرعی شامل «قیمت خرید مواد اولیه»، «موجودی انبار»، «صادرات کالا»، «قیمت تولیدات»، «مصرف سوخت»، «میزان فروش» و «انتظارات تولید» جمع‌آوری می‌شود. نتایج محاسبه این شاخص از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه، از بهبود تولید بنگاه‌ها خبر می‌دهد.

ارزیابی‌ها حاکی از این است که رونق تولید در برخی گروه‌های صنعتی شامل «محصولات فلزی»، «چوب، کاغذ و مبلمان»، «محصولات لاستیک و پلاستیک»، «پوشاک و چرم» و «محصولات شیمیایی» بیشترین تاثیر را در بهبود عدد شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه داشته‌اند. تغییرات مقدار تولید محصولات و میزان سفارش‌های جدید نیز مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عدد شاخص مدیران خرید بهمن‌ماه است.

شامخ کل صنعت: عدد کلی «شامخ صنعت» پس از پنج دوره، همچنان کمتر از 50 است، این عدد نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت کل صنعت در این دوره نسبت به دوره قبل است اما بااین‌حال، افزایش قابل توجه عدد شاخص بهمن (۴۷٫۶۳) نسبت به شاخص دی (۳۹٫۳۵)، به این معناست که برخی گروه‌های صنایع مانند «صنایع تولید چوب،کاغذ و مبلمان»، «تولید محصولات شیمیایی»، «لاستیک و پلاستیک»، «تولید محصولات فلزی» و«تولید پوشاک و چرم»، با رونق نسبی روبه‌رو شدند، اما در مقابل «صنایع کانی غیرفلزی» شرایط نامناسبی را میان گروه‌های صنعتی تجربه کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.