خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۱۴۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر خوب برای کارگران/ حداقل حقوق به ۶ میلیون می‌رسد؟

خبر خوب برای کارگران/ حداقل حقوق به ۶ میلیون می‌رسد؟

اگرچه هنوز حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ مشخص نشده اما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق حداقل حقوق کارمندان در سال آینده ۵.۶ میلیون تومان تعیین شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود حداقل حقوق کارگران هم در همین محدوده باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حداقل حقوق کارگران ، هیچ وقت از حداقل حقوق کارمندان کمتر نبوده است. حالا با توجه به اینکه حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده،‌ انتظار می‌رود که حداقل حقوق کارگران هم همین مقدار و یا کمی بیشتر باشد.

این خبری است که حمید حاج‌اسماعیلی داده است. این کارشناس بازار کار در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفته امسال اتفاق نادر در تعیین حداقل مزد کارگران اتفاق افتاده است. آن هم اینکه امسال رقم سبد معیشت کارگران با دخالت مستقیم دولت تعیین شده است. یعنی دولت عدد سبد هزینه کارگران را مستقیما از وزارت امور اقتصادی و دارایی گرفته و دولت در تعیین سبد هزینه کارگران نقش مستقیم داشته است.

هزینه ۹ میلیونی معیشت خانوار

اما اهمیت این موضوع در چیست؟ اگرچه همه ساله جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شود، اما رقم نهایی حداقل حقوق را دولت تعیین می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود که امسال دولت در تعیین حداقل حقوق کارگران نیم نگاهی هم به سبد هزینه کارگران داشته باشد و حداقل حقوق را بر اساس آن تعیین کند و نه نرخ تورم.

چون حداقل حقوق کارگران باید بر اساس دو فاکتور تعیین شود، یکی تورم و دیگری سبد هزینه خانوار. دو فاکتوری که سال‌هاست در تعیین حداقل دستمزد کارگران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و دستمزد کارگران مدت‌هاست که شکاف زیادی با سبد هزینه خانوار دارد.

آخرین نرخ تورم اعلام شده در اقتصاد ایران مربوط به بهمن ماه سال جاری است که نرخ تورم به ۴۱ درصد رسید. هزینه سبد معیشت خانوارها در سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان است. یعنی حدود ۹ میلیون تومان. این عدد تقریبا ۲.۵ برابر حقوق دریافتی کارگران است.

حداقل حقوق کارمندان دولت چقدر است؟

حالا با توجه به این دو فاکتور، یا حداقل حقوق سال جاری باید ۴۰ درصد بیشتر شود یا اینکه به رقم ۹ میلیون تومان نزدیک شود. چنین افزایشی دور از انتطار است. اما حمید حاج‌اسماعیلی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته احتمالا مبنای تعیین حقوق کارگران،‌ حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده باشد. یعنی حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان.
افزایش حقوق کارمندان قطعی است؟

پیشنهاد دولت برای حداقل حقوق کارمندان در سال آینده عدد ۴.۵ میلیون تومان بود. اما کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه، این عدد را به ۵.۶ میلیون تومان رساند. حمید حاج اسماعیلی می‌گوید به احتمال زیاد این رقم در صحن علنی مجلس هم تصویب می‌شود و شورای نگهبان هم بعید است این عدد را رد کند.

بر این اساس چون دولت مکلف می‌شود حداقل حقوق کارمندان خود را به ۵.۶ میلیون تومان برساند، نمی‌تواند حداقل حقوق کارگران را کمتر از این رقم تعیین کند. حتی ممکن است حداقل حقوق سال آینده کارگران کمی بیشتر از کارمندان باشد و به ۶ میلیون تومان هم برسد. چون هم نرخ تورم هم رقم سبد معیشت و هم رقم تعیین شده برای حداقل حقوق کارکنان دولت این الزام را ایجاد می کند که برای رقم های بالاتر چانه زنی صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    مسخره می کنید؟!! 6 میلیون تومان؟؟ یک نفر را نمی شود اداره کرد با این همه دهان باز اژدهایی که در مسکن، مواد غذایی و حمل و نقل و آموزش و … تنوره می کشند به سوی ما ….

  • ناشناس

    دولت یکی وعده هاش افزایش حقوق ها بر اساس تورم بود چند ساله دستمزد ها یک چهارم تورم سالیانه حساب شد کو پس وعده هاش؟؟؟ امسالم ده درصد میخواد اضافه کنه با وجود تورم هشتاد درصدی

  • ناشناس

    بااین حقوق خودتون میتونین زندگی کنین با اجاره خونه این همه کرونی خداازتون نکذره پدر مردمو دراوردین

  • ناشناس

    فکر نکنم روی تورم حساب بشه حقوق ها.

  • ناشناس

    خاک بر سرتون کدوم کارمن فقیر است دوباره حقوق کارمندان رو زیاد کنید تا برن ۱۰ خونه بخرن خونه قیمتش بره بالا فقط حقوق کارگران رو زیاد کنید ۹۹ درصد کارمندان ۱۰ خونه ۵ ماشین ۵ کیلو طلا چقدر دلار دارن دوبار حقوق کارمندان موفت خور رو زیاد نکنید ۹۰ درصد گرانی باعثش کارمندان بودن حقوق موفت میگیرن خونه ماشین طلا خریدن وباعث گرانی شدن و اقای ریسی ۶۰ درصد کارمندان در ادارجات اضافه هستند فقط دارن قهوه میخورن برید بازرسی کنید من باسند حرف میزنم این چه مملکتیه فقط باید کارمندان بخورن