کد مطلب: ۳۵۲۶۷۴

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۷

سناریوهای حداقل حقوق ۹۸ / احتمال افزایش ۲۵ تا ۹۷ درصدی

سناریوهای حداقل حقوق 98 / احتمال افزایش 25 تا 97 درصدی

روزنامه‌های امروز روایت می‌کنند که کمیته مزد سال 98 بر سر افزایش یک میلیون و 80 هزار تومانی سبد معیشت کارگران در سال 97 توافق کرده‌اند. بنابراین این رقم مبنای چانه‌زنی برای تعیین حداقل دستمزد سال 98 می‌شود.

اسفند ماه هر سال را می‌توان ماه چانه‌زنی کارگران و کارفرمایان بر سر تعیین حداقل دستمزد سال بعد دانست. امسال نیز شورای عالی کار با حضور نمایندگان دو طرف و دولت اقدام به تعیین حداقل دستمزد 98 می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگر چه بحث تعیین حداقل دستمزد به خودی خود امر حساسی است، اما تلاطمات اقتصادی سال 97 و کاهش بیش از اندازه قدرت خرید کارگران، باعث حساسیت بیش از پیش حداقل دستمزد 98 شده است.

روزنامه همشهری در گزارشی از طریق گفتگو با نمایندگان کارگران و کارفرمایان به « سناریوهای افزایش مزد » پرداخته است. این روزنامه روایت می‌کند که کمیته مزد 98 با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به این توافق دست پیدا کرده‌اند که هزینه معیشت کارگری در سال 97 به علت تلاطمات اقتصادی بالغ بر یک میلیون و 80 هزار تومان افزایش پیدا کرده و نمایندگان کارگران اصرار دارند که کل این مبلغ به حداقل دستمزد سال 98 اضافه شود.

همشهری روایت می‌کند که گمانه‌زنی‌های این روزنامه در گفتگو با شرکای اجتماعی حاکی از آن است که احتمالا دستمزد کارگران برای سال آینده بین 25 تا 97 درصد افزایش پیدا می‌کند.

روزنامه خراسان نیز به بررسی « مقایسه حداقل حقوق در ایران و جهان » پرداخته است. این روزنامه در ابتدا روایت می‌کند که چون دستمزد کارمندان 20 درصد افزایش پیدا کرده، بنابراین این احتمال وجود دارد که حقوق کارگران نیز 20 درصد افزایش پیدا کرده و به میزان یک میلیون و 368 هزار تومان برسد.

خراسان در این زمینه می‌نویسد: دستمزد سالانه میانگین در ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید در سال 2018، در حدود 11 هزار و 8 سنت بوده و دستمزد ساعتی 4 دلار و 8 سنت. تاکید می‌کنیم که این رقم بر اساس شاخص برابری قدرت خرید است. زیرا اگر رقم اسمی حقوق را در نظر بگیریم، دستمزد میانگین سالانه حدود 4 هزار دلار و دستمزد ساعتی 1 دلار و 75 سنت می‌شود.

روزنامه جام جم نیز در گزارش امروز خود به « معادله حداقل دستمزد سال 98 » اشاره کرده و روایت می‌کند که پیش‌تر وزیر کار گفته بود حقوق کارگران در سال 98 معادل 20 درصد افزایش می‌یابد، موضوعی که با مخالفت نمایندگان کارگری مواجه شده است.

جام جم می‌نویسد: كمیته دستمزد شورای عالی كار در اولین گام برای تعیین حقوق كارگران در سال 98، هزینه سبد معیشت كارگران در سال جاری را 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد. این به آن معناست كه متوسط سبد معیشت كارگران در سال جاری نسبت به سال قبل، 40 درصد افزایش یافته و اگر بخواهیم قدرت خرید كارگران را حفظ كنیم باید به همین میزان به دستمزد ماهانه كارگران اضافه كنیم.

یکی از فعالان کارگری در این خصوص می‌گوید: این‌كه حداقل دستمزد سال آینده كارگران ۲۰ درصد پیش‌بینی شود خلاف ماده ۴۱ قانون كار است، چون براساس ماده ۴۱، نرخ تورم و سبد معیشتی ملاك تعیین دستمزد كارگران است و ما نمی‌توانیم درصد افزایش كارمندان دولت را برای كارگران هم ببینیم و شورای‌عالی كار را زیر سؤال ببریم.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در گزارش امروز خود « دور باطل افزایش تورم و فقر طبقه متوسط » را روایت کرده است. این روزنامه به نقل از یک کارشناس اقتصادی عنوان می‌کند که سبدهای معیشتی اعطا شده به کارگران صرفا یک اقدام موقتی و مسکن بوده و برای رفع فقر باید دست به اصلاحات ساختاری زد.

مردم‌سالاری در خصوص تعیین حداقل معیشت کارگران در کمیته مزد 98 می‌نویسد: در چهارمین نشست کمیته دستمزد، نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت به عدد سه میلیون و ٧٥٩ هزار و ۲۰۰ تومان به عنوان هزینه معیشت یک خانوار کارگری با میانگین ٣.٣ نفره رسیدند که این عدد بر اساس گزارش مراجع رسمی آماری، تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد از وضع معیشت خانوار در مناطق و استان‌های مختلف و محاسبه تورم کالاهای اساسی سبد معیشت کارگران به دست آمده و با شروع جلسات دستمزد شورای عالی کار در هفته‌های آتی مبنای ورود به مذاکرات مزد ۱۳۹۸ قرار خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حتا اگر مبنای محاسبه، دو ماده بند ۴۱ قانون کار باشد، با توجه به کاهش ۳ برابری ارزش ریال و ابرتورم و هزینه ۴ میلیونی سبد معیشت، حداقل دستمزد برای سال ۹۸ نباید کمتر از ۶ میلیون تومان باشد.

  • ناشناس

    سلام اگه دولت بخواهد برای قشر زحمت کش کارگری بیست درصد افزایش بده این خود عین بی عدالتی هست ی کارمند دولت بطور متوسط ماهیانه دو و سیصد حقوق میگیره ایا با بیست درصد حقوق و مزایایی کارگری به حداقل دوتومن میرسه اخه کارگر بیچاره چیکار کنه خودتون هم با این حقوق میتونید زندگی کنید بی انصافا

  • ناشناس

    بهترین روش این است کسی که پایه حقوقی بیشتری میگیرند در صدکم و آنیکه پایه حقوق کمتری میگیرد درصد زیادی بگیرد تا یکسان شود حقوق کسانیکه بیشتر میگیرند ۱۰درصد حقوق کمتر ۵۰درصد

  • ناشناس

    تو مملکت ما هر کسی فقط به فکر خودشه . صد در صد کارفرما اعتراض میکنه به افزایش حقوق کارگر چون اگر حقوق کارگر رو زیاد کنه خودش کمتر سود میکنه کمتر پول در میاره . زورش میاد که به کارگر پول بیشتری بده . به کارگر حقوق کم میدن بعد هم انتظار دارن که درست کار کنه . کسی که فکرش مشغول اینه که بتونه به زور شکم خودش و خانواده اش رو سیر کنه چطور میتونه یه کار با کیفیت تحویل بده . همینه که جنس ایرانی بی کیفیته کسی نمیخره . اگر به کارگر حقوق خوب بدن تلاش بیشتری میکنه که تو کارش پیشرفت کنه دیگه فکرش مشغول این نیست که فقط بتونه زنده بمونه با خیال راحت به کارش فکر میکنه و یه کار خوب تحویل میده . سود این مسئله اول به کارفرما میرسه بعد به کارگر و جامعه

  • ناشناس

    من یک کارگرم به اندازه حقوقی که می گیرم کار میکنم نه بیشتر تواناییها یی که کسب کردم را به کار نمیگیرم ولای کار میگذارم بقیه هم همینطور ضررش رابیشتر کارفرما وبعد هم دولت می بینه

  • کارگر

    یه عده به اسم نماینده کارگران نشستن و فقط شعار میدن آخر هم همونی که قبلا توافق کردن میشه نهایتا 25 درصد این وسط هم کارگر بدبخت هیچی نصیبش نمیشه
    بانک مرکزی هم هرسال میگه تورم 10 درصده به قول خود اصلاح طلبان تورم کف بازاره یقینا تورم بالای 50 درصد و تورم نقطه ایی هم بالای 300 درصده
    آخه رو چه حسابی حقوق کارگر بدبخت باید 25 درصد بشه؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    باید4 میلییون باشد

  • ناشناس

    از همینجا اعلام میکنم اون شخصی که به اسم نماینده کارگر میره نمانده من نیست. نماینده من همونیه که الان توی زندانه. اسماعیل بخشی.

  • ناشناس

    لطفا بفرمایید کجای دنیا میشود با ماهی 6 دلار خونه اجاره کرد