کد مطلب: ۶۱۷۲۴۹

سمند و پژو ۲۰۶ حذف می‌شوند؟

سمند و پژو ۲۰۶ حذف می‌شوند؟

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اعلام کرد این شرکت خودروسازی قصد دارد به‌تدریج سمند و پژو ۲۰۶ را از چرخه تولید حذف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا سمند و پژو ۲۰۶ از چرخه تولید ایران خودرو حذف می‌شوند؟

به نقل از دنیای اقتصاد ، بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو تاکید می‌کند اوضاع تولید و عرضه پس از افزایش ۱۸درصدی قیمت بهبود یافته، اما تاثیر کامل آن در آینده خود را نشان خواهد داد.

وی همچنین از برنامه‌های ایران خودرو در حوزه تولید صحبت به میان آورده و می‌گوید این شرکت قصد دارد به تولید سمند در شکل و شمایل فعلی پایان داده و پژو ۲۰۶ را نیز کم کم از خطوط تولید خود حذف کند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگو با این مقام مسوول خودروساز اول کشور است.

مصوبه افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی چه تاثیری بر روند تولید و فروش ایران‌خودرو گذاشت؟

در کل افزایش ۱۸درصدی قیمت، وضع ما را بهتر کرد. صدور مجوز افزایش قیمت کمک می‌کند تا هزینه تولید و قیمت تمام‌شده به هم نزدیک شوند، اما زمان می‌برد تا نتایج آن قابل لمس باشد. هرچه به زیان خودروسازان اضافه شود، مطالبات قطعه‌سازها عقب می‌افتد و نتیجه آن، کند شدن روند تولید است. در مجموع می‌توانم بگویم اوضاع تولید و عرضه پس از افزایش ۱۸درصدی قیمت، بهبود یافته، اما تاثیر کامل آن در آینده خود را نشان خواهد داد. با این حال، اگر قرار باشد افزایش قیمت در بازه‌های زمانی طولانی اعمال شود، ما همواره از تورم عقب خواهیم ماند.

انتظار می‌رفت با اعمال افزایش ۱۸درصدی قیمت، از میزان خودروهای ناقص کاسته شود، اما این اتفاق نیفتاد و حالا ایران خودرو و البته سایپا به احتکار متهم شده‌اند. اصل داستان خودروهای دپویی چیست؟ آیا واقعا همه آنها ناقص هستند؟ آیا عمدی و به هوای افزایش قیمت‌دپو نشده‌اند؟

همه محصولاتی که در پارکینگ‌های ایران‌خودرو وجود دارند، واقعا ناقص هستند. دعوت می‌کنم از کسانی که در این مورد تردید دارند، به ایران خودرو بیایند و خودشان از نزدیک ببینند که این خودروها ناقص هستند یا احتکار شده‌اند. الان در فضای مجازی فیلم و عکس‌هایی از پارکینگ ایران خودرو نشان می‌دهند و می‌گویند ما خودرو احتکار کرده‌ایم، در حالی که واقعا این گونه نیست، زیرا برای تحویل خودروها در زمان مقرر تعهد داده‌ایم. ما کلا دو روش فروش داریم، یا به صورت فوری یا پیش‌فروش که مشارکت در تولید هم جزو آن است. در فروش فوری که ۲۰درصد تعهدات ما را تشکیل می‌دهد، پول خودرو تمام و کمال از مشتری اخذ می‌شود و هر زمان که خودرو را تحویل بدهیم، حتی اگر قیمت در آن مقطع بالا رفته باشد، ریالی بیشتر نمی‌توانیم دریافت کنیم. بنابراین احتکار خودروهای فروش فوری هیچ سودی برای ما ندارد، ضمن آنکه باید جریمه تاخیر هم بدهیم.

از آن سو اما ۸۰درصد از فروش ایران خودرو به پیش‌فروش و مشارکت در تولید اختصاص دارد که در این روش، زمان تحویل خودروها بیش از سه ماه است. ما وقتی با مشتری قرارداد می‌بندیم، زمان تحویل را قید می‌کنیم، بنابراین اگر در آن مقطع قیمت با تصمیم نهادهای بالاسری افزایش پیدا کند، ایران خودرو این حق را دارد که طبق قرارداد، خودروهای پیش‌فروشی را با قیمت روز تحویل دهد و مشتریان نیز این را می‌دانند.

یکی از شائبه‌هایی که در مورد فروش خودرو وجود دارد، دست بردن در نتایج قرعه‌کشی است. برخی ادعا می‌کنند که می‌توانند نام دلخواه خود را از گوی قرعه‌کشی خارج کنند. این ادعا را قبول دارید؟

در پروسه قرعه‌کشی طرح‌های فروش، هفت نهاد نظارتی وجود دارد که کل فرآیند را کنترل می‌کنند. گاهی اتفاق افتاده که نتایج را دو بار چک کرده‌اند تا مطمئن شوند تخلفی صورت نگرفته است.

آیا ایران خودرو قرار است سمند را از خط تولید خارج کند؟

احتمالا تغییراتی روی سمند و البته دنا ایجاد خواهیم کرد تا با شکل و شمایل جدیدی تولید و عرضه شوند. بنابراین قصد حذف پلتفرم سمند را نداریم، اما این خودرو با ظاهر فعلی‌اش کم‌کم رفتنی است.

تکلیف وانت آریسان چه شد؟

در حال حاضر مدل بهینه شده آن که آریسان ۲ نام دارد، در سایت خراسان ایران‌خودرو تولید می‌شود. آریسان قبلا در ایران‌خودرودیزل تولید می‌شد، اما در نهایت تصمیم گرفتیم آن را به سایت خراسان بفرستیم، منتها با اعمال تغییراتی مانند بهبود کیفی و قرار دادن مخزن آن در قسمت زیر خودرو.

گویا قصد خارج کردن پژو ۲۰۶ از خط تولید را دارید، این طور نیست؟

تولید پژو ۲۰۶ هم دیگر باید متوقف شود و ما در حال حاضر فقط تیپ ۲ آن را می‌سازیم. از طرفی، پژو ۲۰۷ اتومات جدید هم که تغییراتی در موتور و گیربکس آن ایجاد شده، به زودی عرضه خواهد شد.

سایپا قرار است تا چندی دیگر مدل ایرانی تندر-۹۰ را عرضه کند. ایران‌خودرو برنامه‌ای در این مورد ندارد؟

ما به دنبال تولید تندر-۹۰ ایرانی نیستیم.

از خودروهای دوگانه‌سوزتان چه خبر؟ قصد افزایش تولید آنها را ندارید؟

ایران‌خودرو بیشتر محصولات دوگانه‌سوزش را به صورت تاکسی تولید می‌کند. تولید این خودروها با زیان بالایی همراه است، بنابراین صرفه اقتصادی ندارد.

اگر ضرر دارد، پس چرا تولید می‌کنید؟

تولید دوگانه‌سوزها در راستای مسوولیت‌های اجتماعی و تعهدمان به ناوگان حمل و نقل عمومی ‌است. در واقع به واسطه تعهد اجتماعی، برای ناوگان عمومی‌ و برخی ارگان‌های دولتی خودروی دوگانه‌سوز تولید می‌کنیم که البته تیراژ آن بسیار پایین است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    دزد زیاده وبی عرضه گی هم زیاده باید کسری پول رو با گران کردن جبران

  • ناشناس

    با یک مقدار تغییر رو سمند با قیمت دو برابر میفروشن.۲۰۶ میخوان تولید نکنن تا مردم دو برابر پولش ۲۰۷ بخرن که هیچ تفاوتی با ۲۰۶ نمیکنه.

  • ناشناس

    الان میان آینه ها روعوض میکن چراغ عقب وجلو عوض میکنن میگن اینم سمندجدید باآپشن قیمت50میلیون بیشتر

  • ناشناس

    چیزی که از مدیر فروش نپرسیدند اینه که خودروسازان تمام تولید شان را عرضه نمی کنند و فقط 50 درصد را به فروش میرسانند و مابقی را احتکار می کنند تا در حاشیه بازار با قیمت بالا بفروشند اینو کسی پیگیری نکرده هنوز که ایران خودرو 1 میلیون تولید داشته ولی 300 هزار خودرو رو فروخته …

    • ناشناس

      چرا حوصله نمیکنی متن بخونی بعد نظر بدید والا این توهین به نویسنده اس تجارت نیوز باید نظرسنجی هارو بیشتر کنترل کنه یا به عنوان راه اخرببنده

  • احمد گته پوخلعه هستم

    قطعا سپرس عوض میکنن
    زیر اینه بغل ها دو تا برچسب میزنن
    و سر اگزوزش قرمز میکنند
    میگن سمند پلاس آرمارکت اومد
    بدو بدو تمووووم شدااآآآ

  • ناشناس

    خودتون هم میدونین که دروغ میگین دروغگویی واقعا زشتترین کاریک انسانه دورویی پسته زشته

  • ناشناس

    من از ایران میرم راحت میشم

  • ناشناس

    سلام اسم شکل سمند رو یکمی عوض می کنند دوبرابر قیمت به اسم دنا می دن مردم ، ۲۰۶ با ارتقا تکنولوژی !! میشه ۲۰۷ با قیمت !!

  • ناشناس

    تازمانیکه مردم ظلم رامی پزیرند ادامه خواهدیافت.اگرمردم چندماه خودرونخرندنمیمیرند.ولی مجبور میشونددست

  • ناشناس

    همش دروغه