کد مطلب: ۵۷۷۸۸۴

تجارت‌نیوز وعده جدید معاون وزیر را بررسی می‌کند:

وعده عجیب وزارت راه / شرط ضامن از وام ودیعه مسکن حذف می‌شود؟

وعده عجیب وزارت راه / شرط ضامن از وام ودیعه مسکن حذف می‌شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته با بانک مرکزی مکاتبه کرده که بتواند ضامن رسمی برای دریافت وام ودیعه مسکن را حذف کند. این یعنی مردم باید بتوانند بدون نیاز به ضامن وام ودیعه مسکن بگیرند. اما دبیرکانون بانک‌های خصوصی معتقد است حذف ضامن ممکن نیست مگر با تضمین خود دولت!

به گزارش تجارت‌نیوز ، فهرست وعده‌های عجیب و غریب دولت سیزدهم تمامی ندارد؛ از ساخت ۱۰۰ خانه در ساعت گرفته تا ایجاد یک میلیون شغل، کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های درمان، مهار بازار ارز و رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه.

حالا هم معاون وزیر راه و شهر سازی تنور وعده‌ها را داغ دیده و گفته در تلاش است کاری کند که برای دریافت وام اجاره مسکن نیازی به ضامن نباشد.

از روزی که موضوع وام ودیعه مسکن در شبکه بانکی مطرح شد، هر روز سیلی از گلایه‌های مردمی مطرح می‌شد. مردمی که نمی‌توانستند وام ودیعه مسکن را بگیرند.

فارغ از بهانه‌های عجیب و غریبی که گاه به گاه در اعطای وام اجاره از شعب بانکی سر بر می‌آورد، از روز اول یک مشکل اساسی برای متقاضیان وام ودیعه مسکن وجود داشت؛ جور کردن ضامن رسمی.

حذف ضامن از وام ودیعه مسکن

از یکسو مردم معتقد بودند که بانک‌‌ها سعی دارند با درخواست برخی تضامین سنگین، هر طور شده سنگ‌اندازی کنند تا این وام را ندهند. از سوی دیگر بانک‌ها می‌گفتند تضامینی که طلب می‌کنند در چارچوب قوانین و مقررات و همچنین بخشنامه‌های بانک مرکزی است. هرچند ممکن است سخت‌گیری یا سهل‌گیری بانک‌ها یا حتی شعب یک بانک در این زمینه متفاوت باشد.

بعد دیگری که بانک‌ها یادآور می‌شدند این بود که نگرانی آن‌ها از وصول تسهیلات و نظم مشتریان در بازپرداخت اقساطشان است. درواقع نباید انتظار داشت بانک با آسنگیری زیاد، خودش را در معرض ریسک اعتباری و به تبع آن ریسک نقدینگی قرار دهد.

حالا اما معاون وزیر راه و شهرسازی در سخنان جدیدش سعی کرده ره صد شبه مردم و البته متخصصان بانکی برای جایگزینی تضامین مدرن با سنتی را یک شبه طی کند.

او درباره مشکل بسیاری از متقاضیان وام اجاره مبنی بر نداشتن ضامن رسمی گفته: در زمان تصویب تسهیلات تلاش شد با حداقل ضمانت‌های ممکن، وام پرداخت شود. موضوعاتی مثل سهام عدالت یا هر وثیقه‌ای که امکانش وجود داشت، به عنوان ضمانت ارائه شود اما موضوع معرفی ضامن رسمی یکی از دغدغه‌های پرشمار متقاضیان است که به ما منتقل می‌شود.

محمودزاده تاکید کرده است: باید از طریق بانک مرکزی، موانع پیگیری شود. ما برای صرف‌نظر کردن از معرفی ضامن رسمی مکاتبه کردیم و در جلسه‌ای که هفته جاری با ریاست و کارشناسان ذی‌ربط بانک مرکزی داریم مجددا این تقاضا را به نمایندگی از متقاضیان مطرح می‌کنیم. امیدارم گشایش ویژه‌ای ایجاد و شرایط آسان‌تر شود.

حذف ضامن ممکن است؟

فارغ از این که اعطای وام از محل سپرده‌های مردم بدون دریافت تضامین کافی چقدر قانونی است، باید دید آیا حتی در صورت پذیرش این درخواست توسط نهادهای بالادستی، بانک‌ها از آن تمکین می‌کنند؟ یا قرار است ماجرای سرگردانی مردم در شعب بانکی در پی یک وعده بی‌اساس این بار هم تکرار شود؟

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، با تاکید بر این که اعطای وام بدون دریافت ضمانت کافی ممکن نیست، می‌گوید: حذف ضامن از وام ودیعه مسکن فقط در صورتی امکان‌پذیر است که خود دولت برای آن تضمین بدهد. تضمین دولت هم با مصوبه مجلس صورت می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: باید در قانون بودجه مجلس منابع و مصارف را بسنجد، بخواهد که تسهیلات اجاره مسکن داده شود و در صورت عدم بازپرداخت مردم، سازمان برنامه و بودجه آن را با بانک‌ها تسویه کند. یعنی حتی این تضمین از سمت مجلس هم حتی بدون در نظر گرفتن منبع تامین وجه آن ممکن نیست. بنابراین به نظر نمی‌رسد که این وعده چندان عملی باشد.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی تاکید می‌کند که در قانون عملیات بانکی بدون ربا ذکر شده؛ بانک‌ها باید سپرده‌های مردم را در جهتی تسهیلات بدهند که از بازگشت اصل و سود تسهیلات اطمینان کافی داشته باشند. بنابراین اگر چنین وعده‌ای بخواهد در قالب دستور یا بخشنامه‌ به بانک‌ برسد باید این را پاسخ بدهند که در صورت بازنگشتن تسهیلات بانک باید چه کند؟

جمشیدی در پایان عنوان می‌کند: بانک امانتدار دارایی و سپرده مردم است. مسئولان حق ندارند با بخشیدن از جیب و سپرده‌های مردم تلاش کنند تا پیش چشم‌ها عزیز شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جعفر

    راست میگه امانت مردم روباید خودشون بین هم ویکدیگر وام قرص ال پسنده بگیرند چراخودم مردم بگیرند آنها چیکاره هستن

  • مم

    سلام خواهش میکنیم این ضامن رسمی رو حذف کنید همه مشکلات ما همین ضامن است ازکجا بیاریم

  • ناشناس

    اقایان مسعول شما از زندگی ما چه خبر دارید وقتی من با دوتا دختر دم بخت ویه پسر ۸ ساله که صاحب خونه داره میگه ۷۰ تومن برجی ۲۷۰۰ من از کجا بیارم دخترم میخواد ببره من هنوز نتونسم یه سوزن بگیرم من حالا موندم چکار کنم صاحب خونه میگه برو بیرون یا این مبلغ را بده وسط این بدبختی زنم میخواد طلاق بگیره همه اینارو از چشم مسعولان میبینم منکه راضی نیسم خداهم ازتون راضی نباشه الهی وامی که مبخواید بدید لااقل با سفته باشه ماکه نمیخوایم کلاهبرداری کنیم

  • ناشناس

    از بانک وام گرفتن مثل این میمونه بگن اقا اگه از گشنگی داری میمری باید بری قلعه دماوند اونجا یه گونی ارد هست بیار پایین خودت بپز هیچ تجهیزاتی هم تعلق نمیگیره
    به معنا واقعی کلام یعنی بمیر از گشنگی

  • ناشناس

    با عرض سلام وخسته نباشید
    والله ما هم با کلی مراجعه به این بانک که هرکدوم یه جور مارا منصرف میکردند بلاخره با یکی از شعب بانک ملی در شهریار با کلی صحبت کردن با رئیس شعبه قبول کرد که ثبت نام وا ودیعه مسکن ماراکه ۲۵میلیون تومان هست را انجام بده ولی یه فرم سه صفحه ای به داد یه ضامن رسمی ویه کاسب دارای دسته چک که جور کردنش اصلا امکان پذیر نیست برای ما خب بگن به مردم ما یه حرفی زدیم شما چرا باور میکنید

  • ناشناس

    اقای مسعولین رایس جمهور توروخدا به فکر ما باشین این وضع یعنی چه بابا پارسال که من خونه رو اجاره کردم که اینجا سگ هم نمیشینه ۶میلیون رهنی دادم ماهی ۴۰۰هزار تومان قرارداد تموم نشده دنیا عوض شد گرونی شد الان صاحب خانه میگه یا باید ۷۰میلیون رهنی بدی ماهی ۶۰۰هزار تومان یا خالی کن والله با این پولی که من دارم حتا نمیتونم پارکینگ اجاره کنم که لاعقل وسایل خونه رو بذارم اونجا خودمون بریم پارک یا جای بمونیم به قران انصاف نیست اینقدر گرونی اخه مگه چی شده این مبلغ که صاحب خانه میگه به خدا خونه ارزش اون پولو نداره مسئولان توروخدا رسیدگی کنین یعنی چی اخه انصاف نیست که طرف بیاد لونه سگ رو به قیمت خونه بگه البته این مبلغ پایین شهر میگن بالا شهر کمتر از ۱۰۰ میلیون رهن نیست اجاره هم که ماشالله کارگر باید یک ماه رو کار کنه از یکی هم قرض کنه ۵ میلیون اجاره بده

  • ناشناس

    شما که میخایین وام بدین خب به جایی ضامن میتونین سفته یا کارت یارانه رو ضمانت قبول کنین یا اینکه اجاره نامه رو به نام بانک بزنیم که کسی قسط پرداخت نکرد بتونه با اجاره نامه بره از طرف پول پیش رهن رو بگیره از صاحب خانه

  • ناشناس

    من که نهایت یک هفته وقت دارم خونه رو خالی کنم اگه وام جور شد هیچ نشد مجبورم خالی کنم تصمیم گرفتم اگه نتونم جور کنم یا میرم پارک چادر بزرگ بزنم زندگی کنم یا برم یکی از مسجدها زندگی کنم با وسایل خونم چاره ندارم چون نه میتونم طلاق بدم نه خودکشی کنم چون پول مهریه ندارم مجبورم خودکشی کنم همین

  • ناشناس

    آقا تورو قرآن ضامنو بردارین نداریم نمیان اون کسی که ضامن داره پولداره مافقیر بیچاره ها باید بگیریم وامو نه اونا یارانه روگرو بگیرین ،سهام عدالت ،سفته ،هویت خود طرف هم هست تعهد مهضری بگیرین راهش اینه

  • ناشناس

    آلان کسی ضامن کسی نمی شه بانکهام از خداشونه وام به اشناهاشون بدن رفتم وام بگیرم از بانک صادرراتکه حقوق می گیرم گفتن بهت نمی دیم بدلایلی کشور ما فقط به پولدارا اهمیت می دن مردن برای ماها که ازدست بی پولا خلاص بشن اونی که پول داره قابل احترامه ما هم خدایی داریم

  • ناشناس

    سلام تو را خداوندی خدا فکری بحال ضامن کنید آخه از کجا بیارم تو ضامن حسابداری تو را خدا مردم را اذیت نکنین اینا جواب داره پیش خدا از ما که میگذره