خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۰۶۹۸

قرعه‌کشی سایپا حذف شد / قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟

قرعه‌کشی سایپا حذف شد / قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: هم اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی برای این کارخانه هم حذف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد نعمت‌بخش افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت در مدل‌های مختلف هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت به وجود می‌آید و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد. روش‌های بهتری برای حذف دلالان وجود دارد اما متاسفانه از تجربه گذشته استفاده نمی‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می‌رسد.

افزایش تعداد خودروهای ناقص

نعمت‌بخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، تشریح کرد: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی‌توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می‌یابد.

او بیان کرد: اکنون ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.

مشکل از قیمت‌گذاری دستوری است

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: اکنون مشکل اصلی که داریم، برای قیمت‌گذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد. در زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش می‌رفت، قیمت خودرو در بازار و حاشیه بازار یکسان شده بود و شاهد توازن در عرضه و تقاضا بودیم.

او ادامه داد: اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالعه گزارش لاتاری خودرو از جیب سهامداران پیشنهاد می‌شوند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پدرام

    قرعه کشی حذف بشه حذف نشه هرکاری دلتون میخواد بکنید

  • ناشناس

    باید دید پشت پرده این دو خورو ساز که عملکردشون هر روز بدتر از دیروزه و خون مردمو تو شیشه می کنن ، دست کیا تو کاره . مشکل اینه . چرا کشوری که موشک بالستیک می سازه قادر نیست خودرو درست درمون با قیمت مناسب دست ایرانی بده ؟ کسی می دونه جرا ؟

    • پ.ی

      خب معلومه چون نمیخان هزینه کنند نه اینکه نتونن .نمیخان . جون مردم براشون مهم نیست.

  • ناشناس

    رسما داره دروغ میگه، خودروی ناقص ولی ساخته شده کف پارکینگ چه مفهومی داره؟ خود روسازهای ایرانی تولید روکم میکنندتا تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه ایجاد شود تا بتونند هرروز با بهانه تورم و افزایش ارز‌ش دلار قیمت خودرو و قطعه رو افزایش داده جیب مردم رو خالی کنند سهامدار غالب قطعه سازهاخودشون هستند و پرداخت بدهی قطعه سازان دروغی کثیف هست،

  • مهدی

    توکشورماکه خبری از رقابت نیست وهمه چیزانحصاری است ولی کارخانه سایپا دیگر هرکاری دلش بخواهد سرمشتری می آورد ازقبیل خودرو ثبت نامی را که برایش تولیدش ضرر دارد بجاش نوع دیگر تحویل میدهد خودرو رابرخلاف تبلیغاتش ۴یا۵ ماهی دیرتروجریمه هم هرچی دلش خواست برای دوسه ماه دیگر میدهدظبط خودرو تحویل نداده رینگ چرخ عوض کرده و..ولی بازهم دم ایران خودرو گرم…

  • ناشناس

    دروغ میگه شما دستوری هم نرخ رو کم نمیکنید اونوقت آزاد بزارنتون! پوست ملت و میکنید
    پارکینگاتون دیگه جا نداره

  • ناشناس

    هر غلطی می خواید بکنید ، برای ماشین های مزخرفتون منت هم سر مردم میزارید

  • ناشناس

    والا فقط یه مشت دروغه ماهیچ امیدی به پایین اومدن قیمت خودرودربازارنداریم قیمت بازاردوبرابر کارخونست این یعنی فاجعه یه باعرضه پیدابشه این کاروبکنه خداپدرومادرشوبیامرزه

  • کوروش

    دلمان به همین خوش بود شایدقرعه کشی برنده بشیم
    آخرشم برنده نشدیم همه چی داره حذف میشه

  • ناشناس

    چرا دروغ می گید اگه راست می گی همین ۱۴۰ هزار خودرو روبزارید برا فروش ما که پولش پیش پیش داریم میدیم باپول ما قطه بگیرد وتحویل بدید شما می‌خواهید قیمت خودرو را بالا ببرید روتون نمیشه

  • ناشناس

    چرا باید قیمت بالا تری بدهیم همین قیمت هم بالا است چرا این همه دروغ