کد مطلب: ۱۳۲۲۱۸

حذف کلمه «روستای بدون آب و برق» در ایران تا ۳ سال آینده

حذف کلمه «روستای بدون آب و برق» در ایران تا ۳ سال آینده

وزیر نیرو گفت: تا ۲ یا ۳ سال آینده کلمه روستای بدون آب شرب و روستای بدون برق از قاموس کشور حذف خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، «حمید چیت‌چیان»، وزیر نیرو در همایش خدمت‌رسانی آب و برق به روستاهای کشور اظهار داشت: در سال 95 بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث و در این سال 2 هزار و 958 روستا آبرسانی شد در حالیکه در سال‌های قبل از آن، به طور میانگین 293 روستا آبرسانی می‌شد که این حجم رشد در این بخش قابل توجه است.

وی افزود: در برخی از روستاها شبکه آب و آبرسانی مطلوب اجرا نشده بود و هنوز هم برخی از روستاها از این نعمت محروم هستند، پس این موضوع برای ما ناگوار بود و نمی‌توانستیم آن را تحمل کنیم چرا که نبود آب شرب سالم سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

وزیر نیرو با بیان اینکه "در بسیاری از روستا به دلیل نبود آب این روستاها خالی از سکنه شده‌اند"، گفت: آنچه که در سازمان ملل بیان شده این است که انسان‌ها 5 حق در مورد آب دارند که حاکمیت این حق را باید تامین کند.

وی ادامه داد: آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون‌به صرفه، 5 حقی است که دولت‌ها باید در اقصی نقاط کشور آن را تأمین کنند.

چیت‌چیان با بیان اینکه "در بودجه سال 92 ردیف ملی برای آبرسانی به روستاها در بودجه نبود و تنها چیزی که در اختیار وزارت نیرو قرار داشت بودجه‌ای بود که شوراهای برنامه‌ریزی می‌توانستند مبالغ اندک را در کنار تبصره‌ای که عوارض آن برای آبرسانی بود، اختصاص دهند"، گفت: در سال 92 و 93 این بودجه را در ردیف ملی به 300 میلیارد تومان افزایش دادیم تا به روستاها آبرسانی شود، همچنین در سال 95-94 این عدد روند صعودی به خود گرفت و در سال 96 در ردیف ملی به 1100 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: تحول جدی زمانی رخ داد که با رایزنی که در دولت و مجلس انجام گرفت، پیشنهاد وزارت نیرو در مجلس تصویب شد و 500 میلیون دلار به آبرسانی روستایی اختصاص یافت، بنابراین در پایان سال 94 این منابع 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و اولین سالی که توانستیم از این منابع استفاده کنیم در سال 95 بود. در سال 95 به تنهایی 1800 فقره قرارداد برای اجرای کار منعقد شد و با قراردادهایی که در سال 92 و 93 صورت گرفته بود مجموعاً به 3660 فقره رسید.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "در سال 94 تعداد 932 روستا و در سال 95 تعداد 2958 روستا با بهترین کیفیت آبرسانی صورت گرفت"، گفت: در سال 85 تعداد 157 روستا در سال 86 تعداد 189 روستا و در بهترین وضعیت در سال 90 تعداد 580 روستا آبرسانی شد یعنی در سال کمتر از 300 روستا در حالیکه در سال 95 به تنهایی 2958 روستا آبرسانی شده بود و در طول 4 سال به طور کلی 4 میلیون نفر برای آنها آبرسانی انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدام ما موجب تشویق جمعیت در روستاها و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت و ایجاد اشتغال مستقیم برای 59 هزار نفر شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه "تا مردادماه سال جاری نیز 786 روستای دیگر با 577 هزار نفر جمعیت از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد"، گفت: در سال 95 در مجموع برنامه‌های اقتصادی مقاومتی متعهد شدیم که تا پایان سال روستاهای بالای 10 خانوار را برق رسانی کنیم به همین منظور به مرکز آمار مراجعه کردیم و کلیه روستاهای دارای جمعیت بالاتر از 10 خانوار را که بدون برق بودند شناسایی کردیم.

وی افزود: این آمار نشان می‌داد که 580 تا 623 روستا بالای 10 خانوار بدون برق هستند بنابراین برای 9 هزار و 245 خانوار کار برق‌رسانی انجام شد.

چیت چیان با بیان اینکه "در سالهای 92، 93 و 94 در مجموع به 2 هزار و 152 روستا برق رسانی شد که 32 هزار خانوار را شامل می‌شوند"، گفت: تا 2 یا 3 سال آینده کلمه روستای بدون آب شرب و روستای بدون برق از قاموس کشور حذف خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.