کد مطلب: ۴۰۰۵۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جوسازی مسئولان برای حضور در بورس / تشویق در روزهای خوب و سکوت در روز وحشت!

جوسازی مسئولان برای حضور در بورس / تشویق در روزهای خوب و سکوت در روز وحشت!

در حالی شاخص بورس در دو روز گذشته بیش از 12 هزار واحد ریزش داشته که پیش از این از رئیس جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اظهارات امیدوارکننده‌ای نسبت به بازار سرمایه مطرح کرده بودند. با این حال در 48ساعت اخیر این مقامات اظهارنظری درباره بورس نداشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که بورس در اولین روز هفته جاری رکوردی مثبت را ثبت کرده و وارد کانال 300 هزار واحدی شده بود، اما رکورد‌زنی منفی شاخص کل بورس در دو روز اخیر سهام‌داران را نسبت به این بازار نگران‌ کرده است.

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با کاهش بیش از 3800 واحد واحدی، افت 1.25 درصدی را به ثبت رساند. امروز هم افتی حدود هشت هزار واحدی باعث نگرانی سهامداران شده است. در مجموع بورس طی دو روز اخیر حدود 12 هزار واحد ریزش متحمل شده که افت کم‌سابقه را در کارنامه بازار سرمایه به ثبت رسانده است.

این افت عجیب در شاخص کل بورس در حالی اتفاق افتاده است که ابتدای ماه جاری رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار و دوری از بازارهای طلا و ارز به سهامداران اطمینان خاطر داده‌ و آنها را به حضور در بورس تشویق کرده بودند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در ابتدای ماه جاری کم‌ضررترین بازار را بورس اعلام کرده بود.

براساس گزارش ایسنا از اولین جلسه هیات دولت در ماه جاری، همتی در این اظهارات این موضوع را مطرح کرده بود که تقریبا ثابت شده توصیه‌هایش درباره عدم سرمایه‌گذاری در بازار ارز از سر دلسوزی بوده تا مردم ضرر نکنند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: مردم اگر در بازار سرمایه یا در بانک سرمایه‌گذاری کنند ضررش خیلی کمتر خواهد بود.

حدود یک هفته بعد از این سخنان همتی، رئیس‌جمهور نیز در روز 12 شهریور ماه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی نسبت به آینده بازدهی بورس ابراز امیدواری کرد.

وی در این جلسه ضمن اشاره به این که عملکرد بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر مطلوب ارزیابی می‌شود، ابراز کرد: این روند مثبت امیدواری‌ها را به آینده افزایش می‌دهد و شاهد هستیم که مردم هر روز بیشتر به سمت این بازار گرایش پیدا می‌کنند.

وی در این خصوص عنوان کرد: بازار سرمایه ما امیدوارکننده است و رشد مناسب دارد و این به معنای امید مردم به تولید است؛ اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند.

امن اعلام کردن بورس برای سرمایه‌گذاری تنها محدود به رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی نمی‌شود. براساس گزارش ایرنا از سومین جلسه هیات دولت در شهریور ماه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصادی و دارایی در روز 20 شهریور ماه سال جاری یکی از دستاورهای دولت را عمق بخشیدن به بازار سرمایه در طی یک سال گذشته عنوان کرده بود.

اطمینان‌خاطر دادن دژپسند از سوددهی بازار سرمایه به نحوی بود که در بخش دیگری از این اظهارات خود عنوان کرد: امروز شرایط بورس به گونه‌ای است که می‌تواند به عنوان یک تکیه‌گاه برای تامین مالی برای بخش خصوص مطرح شود.

وی هدایت نقدینگی به سمت بازارهای صحیح، تقویت و توسعه بازار سرمایه به سمت بورس را یکی از راه‌های کنترل حجم نقدینگی اعلام کرد.

این تشویق‌های مقامات دولتی برای حضور در بازار سرمایه درحالیست که از نگاه برخی هجوم تازه‌واردها به بازار همان طور که در رشد شاخص تاثیر داشته، احتمالا در افت چشم‌گیر شاخص بورس هم بی‌تاثیر نبوده است. آیا مقامات مسوول همچنان روند حمایت‌گرانه و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس را حفظ خواهند کرد؟ فعلا این سه مقام مسوول درباره افت شاخص و آینده بورس اظهار نظری نداشته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ساده نباشید
    اعمال دستورالعمل جدید فقط برای این بود که پول حقیقی ها را حقوقی ها بچابند و پول را وارد بازار ارز و … کنند تا مردمو بیشتر تر بدبخت کنند و وضع اقتصادی کشور را برهم بریزند

  • ناشناس

    پس چی؟
    وقتی اول برجام رو امضا کردن همینا چی ها که نمی گفتن حالا که طشت از بام افتاده میگن ما برنده اخلاق شدیم.

  • حسن

    پس چی؟
    وقتی اول برجام رو امضا کردن همینا چی ها که نمی گفتن حالا که طشت از بام افتاده میگن ما برنده اخلاق شدیم.

  • ناشناس

    این آقایانی را که نام بردید در بالا کی حرف راست و درست زدن؟!!!!! هر آنچه گفته اند مردم باید بر عکس حساب کنند.آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم از گرفتن یارانه صرفنظر کنند. خخخخخخخخخ.