کد مطلب: ۴۰۰۵۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وحشت سهامداران؛ ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص در ۲ روز / آیا بورس، بازاری امن است؟

وحشت سهامداران؛ ریزش 12 هزار واحدی شاخص در 2 روز / آیا بورس، بازاری امن است؟

در حالی که در روزهای اخیر معاملات خرد بورس رکوردهای جدیدی داشت و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورس شاهد بازدهی‌های مثبت دسته‌جمعی سهام بودند، در دو روز اخیر شاخص بورس بیش از 12 هزار واحد ریخته است. آیا این روند ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس که روز گذشته با افت 1.25 درصدی، بیش از 3800 واحد کاهش یافته بود امروز تا حوالی ساعت 12 بیش از هشت هزار و 200 واحد دیگر افت کرد.

این درحالیست که تا پیش از این افت بی‌سابقه، شاخص بورس رکوردهای مثبت پی در پی ثبت کرده و از کانال 300 هزار واحدی هم عبور کرده بود.

پیش از شروع ریزش شاخص بورس، در گزارش‌هایی عنوان می‌شد که ورود پول‌های تازه و باانگیزه کسب سودهای حداکثری در کوتاه‌مدت به سمت گروه‌هایی که ضمن بیشترین اثرپذیری از تحولات سیاسی، حول افزایش سرمایه مانور می‌دهند، حرکت کرده‌ است.

در چند روز اخیر اتفاقاتی مانند افزایش قیمت نفت متاثر از اتفاقات عربستان هم به رکوردزنی بورس کمک کرده بود اما پس از شروع ریزش شاخص، دیگر عواملی مثل نوسان بازار جهانی نفت نتوانست تاثیر قابل توجهی بر شاخص بورس تهران بگذارد.

با این حال در روز عقب‌نشینی 3800 واحدی شاخص بورس ، دنیای اقتصاد نوشته بود: به نظر می‌رسد پس از رشدهای بالای قیمت سهام در مدت اخیر، ریسک‌پذیری معامله‌گران کاهش یافته و ترجیح به ذخیره سود داده‌اند. البته در جهت مقابل جریان ورود نقدینگی همچنان قدرتمند است و سبب شده تا جهت عمومی سهام غیرقابل‌پیش‌بینی باقی بماند.

همچنین در هفته جاری نمادهای بازار پایه هم بازگشایی شدند که البته در روز بازگشایی یعنی دوشنبه شاخص سهام واکنش مثبتی نشان داده بود اما همچنان روند تعدادی از سهام بازار پایه همان روند منفی گذشته است.

یک روز پیش از بازگشایی نمادهای بازار پایه هم شاخص بورس یک افت را ثبت کرده بود. اما در همان روز، رکورد ارزش معاملات خرد در جریان دادوستدها شکسته شده بود. این اتفاق در شرایطی رخ داده بود که نماگر اصلی سهام پس از شش صعود پی‌درپی تن به اصلاح می‌داد. شاخص کل که طی این مدت جهشی ۲۱ کانالی را تجربه کرده و روز شنبه با حضور پررنگ معامله‌گران در سمت خرید با قدرت تا سطح ۳۰۴ هزار واحد پیش رفته بود، در معاملات روز یکشنبه عقب‌نشینی ۲۰۶۵ واحد را به ثبت رساند و به ارتفاع ۳۰۲ هزار واحد برگشته بود.

پس از یک تنفس یک روزه در روز دوشنبه همزمان با بازگشایی نمادهای بازار پایه، شاخص بورس روز سه‌شنبه و سپس چهارشنبه دو افت قابل توجه را ثبت کرد.

بازار سهام و اخبار سیاسی

ریزش شاخص بورس در دو روز اخیر درحالیست که از نگاه برخی احتمال دارد این رفتار متاثر از هیجانات سیاسی باشد. با این حال، ولید هلالات، تحلیل‌گر بازار سهام معتقد است: بورس این روزها خیلی به مسائل سیاسی اهمیت نمی‌دهد.

هلالات در پاسخ به این سوال که بازار سهام چقدر از اخبار سیاسی تاثیر می‌پذیرد؟ به تجارت‌نیوز گفته بود: بورس نه الان و نه در چند ماه گذشته تقریبا هیچ واکنشی به مسائل سیاسی نداشته است. شاید کمی به مسائل مثبت و خبرهایی که در حد شایعه منتشر می‌شود نگاه مثبتی داشته اما در مورد اخبار منفی عمدتا اصلا کسی پیگیری نمی‌کند و آنها را پوشش نمی‌دهد.

این تحلیلگر بورس اعتقاد دارد: چون بورس نسبت به دیگر بازارها از نظر حجم معاملات خیلی کوچک است، بنابراین ورودی نقدینگی هرچند جزیی باشد شاخص بورس را به شدت بالا می‌برد که این وضعیت در شرایط فعلی بورس حاکم است.

با این تحلیل هلالات باید گفت احتمالا با خروج نقدینگی امکان تداوم ریزش شاخص بورس وجود دارد، اما آیا ممکن است نقدینگی‌ از بورس به بازاری دیگر منتقل شود؟

تحلیل دنیای اقتصاد از روند مثبت شاخص بورس در هفته گذشته هم این بود که « بازار سهام هفته گذشته عموما تحت تاثیر سه عامل اساسی بود؛ نخست تداوم ورود نقدینگی به بازار از سوی معامله‌گران حقیقی، دوم رشد قیمت‌های جهانی و سوم کاهش تنش‌های سیاسی با استعفای جان‌بولتون. این سه عامل در هفته گذشته زمینه‌ساز رشد بازار بودند.»

از بین این سه عامل آنچه که هنوز هم به نظر می‌رسد وجود دارد احتمال رشد قیمت‌‎های جهانی است اما دو عامل دیگر یعنی نقدینگی و تنش‌های سیاسی به نظر نمی‌رسد وضعیتی مشابه هفته گذشته داشته باشد. سخنان چند روز اخیر مقامات سیاسی ایران و آمریکا حداقل اوضاع این هفته را به مانند هفته گذشته نکرده و شاید تداوم روند امروز بورس به این مساله گره خورده باشد.

از سوی دیگر در ابتدای هفته جاری، یک تحلیلگر اقتصادی درباره رکوردشکنی بورس به تجارت‌نیوز گفته بود: با توجه به تحليل تكنيكال شاخص كل بورس و با چشم‌انداز ارائه گزارش‌های ٩ماهه برخی از شركت‌ها، احتمال بسيار وجود دارد رشد بورس در بازه زمانی ٢٠ آذر تا پنج دی ماه متوقف و بورس وارد يک اصلاح بزرگ قيمت شود.

بنابراین از نظر تحلیل تکنیکال نیز بورس چندان چشم‌اندازی مشابه گذشته ندارد. اما آیا دو عامل نقدینگی و اخبار سیاسی می‌توانند این روند را امیدبخش کنند؟

مقامات اقتصادی و سیاسی کشور از جمله وزیر اقتصاد و رئیس جمهور در چند وقت اخیر به صراحت درباره بورس و آینده قابل اطمینان آن سخن گفته بودند، اما آیا این اظهارات آنها می‌تواند ضامن حضور سرمایه‌گذاران در بورس باشد؟

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه بازار ارز به عنوان بازاری با ریسک بالا تلقی می‌شود، گفته بود: امروز شرایط بورس به گونه‌ای است که می‌تواند به عنوان یک تکیه گاه برای تامین مالی برای بخش خصوص مطرح شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا تا حالا این صحبتها را نمی کردین!!!!! الان هم باید بریزه تا صاحبین قدرت , پول جمع کنند و دوباره در قیمتهای بالا به بقیه بفروشند.

    • ناشناس

      سلام فکر نکنم ریزش برورس چندان اثری داشته باشد

    • ناشناس

      لطفا شایعه پراکنی نکنید بروس ایران پیشرفت خوبی خواهد کرد

  • ناشناس

    بورس افت شدیدی در پی خواهد داشت و فعلا سرمایه گذاری در قسمت طلا با صرفه هست.

    • ناشناس

      چی میگی برادر ده ماهه تو ضرر هستم هم قیمت طلا اومد پایین هم تو بانک سود پولمو نگرفتم

  • ناشناس

    افت شاخص بورس ادامه دار هست ، چون که قیمت سهام شرکتها، متناسب با اوضاع اقتصادی ما در حال حاضر نمی باشد

    • ناشناس

      صورت حساب های مالی شرکت ها را مثل اینکه نتونستید تجزیه تحلیل کنید برید سایت کدال هر شرکتی بخواین هست اتفاقا خیلی از شرکت ها هستن قیمت سهمشون هنوز پایینه تا بخوای جای رشد داره

  • ناشناس

    دوستان فروش اعتباریها باعث این افت شد. امروزم آخرین روزش بود .

  • ناشناس

    بورس حباب زیادی داره …قیمتها خیلی خیلی زیادند و منطقی نیستند