کد مطلب: ۴۰۱۴۸۴

علت رکوردزنی بی سابقه بازار در آغاز پاییز چیست؟

آغاز حرکت حقوقی‌ها برای قله ۳۳۰ هزار واحدی / گزارش‌های ماهانه محاسبات بازار را هم ریخت

آغاز حرکت حقوقی‌ها برای قله 330 هزار واحدی / گزارش‌های ماهانه محاسبات بازار را هم ریخت

در اولین روز مهر ماه شاخص بورس اوراق بهادار تهران سه رکورد تاریخی به ثبت رساند؛ اولین رکورد را شاخص کل شکست که توانست با رشد بیش از 9 هزار واحد، میزان رشد در یک روز را جابجا کند. دومین رکورد، مربوط به شکستن قله 311 هزار واحدی بود و عبور ارزش معاملات از مرز 23.6 هزار میلیارد ریال هم سومین رکورد این بازار سهام در روز گذشته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اولین روز مهرماه شاخص بورس اوراق بهادار تهران سه رکورد تاریخی به ثبت رساند؛ اولین رکورد را شاخص کل شکست که توانست با رشد بیش از 9 هزار واحد، میزان رشد در یک روز را جابجا کند. دومین رکورد، مربوط به شکستن قله 311 هزار واحدی بود و عبور ارزش معاملات از مرز 23.6 هزار میلیارد ریال هم سومین رکورد این بازار سهام در روز گذشته بود.

این رشد را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ مبنای حرکت بازار در نخستین روز پاییز چیست؟ این روند تا کجا ادامه خواهد یافت؟

آغاز حرکت حقوقی‌ها

روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در تشریح رشد بازار در اولین روز مهرماه، آن را استارت خرید حقوقی‌ها قلمداد کرد و به تجارت‌نیوز گفت:« احتمالا گزارش‌های خوبی که شرکت‌ها برای شهریور ماه منتشر خواهند کرد، سبب شده که رفتار حقوقی‌ها در آغاز شش ماهه دوم سال تغییر کند. بسیاری از حقوقی‌ها برای این مقطع به ویژه برای سهم‌های کوچک دستور فروش گذاشته بودند، به دلیل اینکه دیگر سودآوری‌ این شرکت‌ها توجیه‌پذیر نبود.»

وی در ادامه افزود:«بنابراین به دلیل کاهش P/E این شرکت‌ها، حقوقی‌ها با نقدینگی قابل توجهی که در دست داشتند، منتظر فصل پاییز ماندند و خریدهای خود را در سهم‌های بنیادین آغاز کردند.»

این هفته منتظر کانال 330 هزار واحدی باشیم

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ادامه این روند عنوان کرد:«P/E سهم‌های بنیادین حول و حوش پنج است و به باور بنده حقوقی‌ها به این نتیجه رسیدند که باید به نزدیک شش برسد. بنابراین احتمالا شاخص بر پایه سهم‌های بنیادی تا 330 هزار واحد تا آخر هفته که گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها منتشر می‌شود، برود.»

وی با تاکید بر اینکه در این مقطع شاهد چرخش حقوقی‌ها از سهم‌های رشد کرده در تابستان به سمت سهم‌های بنیادین عقب مانده هستیم، عنوان کرد:«بنابراین رشد دیروز را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که بازار متعلق به بنیادی‌ها بود.»

تداوم ورود جریان نقدینگی به بازار

شریعتی در خصوص زمان خروج حقوقی‌ها از این سهم‌ها عنوان کرد:«ما شاهد جریان نقدینگی بسیار زیادی هستیم. در حدی این جریان بالا است که وقتی حقوقی‌ها اقدام به فروش سهم‌های کوچک برای ورود به سهم‌های بزرگ کردند، کماکان خریدار برای آنها وجود داشت.»

وی در ادامه افزود:«به طور مثال صف خریدهای دارویی‌ها، سیمانی‌ها، کشت و زراعت و .. باقی ماند. این مساله به معنای آن است که اگر جابه‌جایی سهمی هم صورت گیرد، خریدار برای این شرکت‌ها وجود خواهد داشت و جریان قابل توجه نقدینگی مانع افت این سهم‌ها خواهد شد.»

گزارش‌های مثبت سهم‌های بنیادی

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت:«امروز نزدیک به 300 تا 400 میلیارد تومان، برآیند مثبت ورود پول به بازار بود. به باور بنده حقوقی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سهم‌های بنیادی که از گزارش‌های خوبی برخوردار هستند، جای رشد بسیاری دارند. به طور مثال معاون وزارت صنعت مصاحبه کرده بود که صادرات مس در تابستان افزایش یافته است. با محاسباتی که انجام دادیم، دریافتیم که به طور مثال ملی مس در شهریور نسبت به مرداد ماه با افزایش فروش و صادرات روبه‌رو بوده است.»

وی تصریح کرد: «بسیاری از شرکت‌های گروه‌های پتروشیمی‌ و فولاد گزارش‌های خوبی را منتشر خواهند کرد و به طور کلی شش ماهه مطلوبی را پشت سر گذاشته‌ایم. به طور مثال نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها که ثابت مانده، سبب شده که سودآوری این شرکت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد. مهمتر از همه این است که تسعیر ارزشان با دلار 11 هزار تومانی است.»

تغییر محاسبات سهام‌داران با گزارش‌های ماهانه

شریعتی تاکید کرد: «بنابراین باید منتظر گزارش‌های خوبی از شرکت‌های بنیادی باشیم که P/Eآنها در مرتبه 4 تا 4.5 توجیه پذیر است؛ وقتی P/E بازار بالا می‌رود، مضاف بر اینکه سیگنال مثبت سیاسی منتشر شود، خوش‌بینی در بازار افزایش می‌یابد. با نگاه به این روند درمی‌یابیم که دلار دیگر کاهش پیدا نکرده، سیگنال سیاسی مثبتی منتشر شده و در نهایت ظرفیت P/E بازار بالا می‌رود. به این معنی که اگر سهمی با P/E 4 ارزنده است، در این شرایط حتی می‌توان آن را با P/E 6 هم خریداری کرد.»

وی در ادامه افزود: سابقه داشته‌ که وقتی خوشبینی در بازار وجود دارد، سهم‌های بنیادی را می‌توان حتی با P/E هفت نیز معامله کرد. به همین دلیل، دو علت آغاز فصل پاییز برای حقوقی‌ها و گزارش‌های مثبتی شرکت‌ها، همراه با انتشار سیگنال سیاسی مثبتی، سبب شد که بازار در اولین روز پاییز، رشد قابل توجهی را تجربه کند.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان خاطرنشان کرد:«ما تا به امروز همچین تجربه‌ای نداشتیم که بازار بتواند در یک روز حدود 10 هزار واحد رشد داشته باشد. بنابراین مجموع عوامل ذکر شده، توانست که چنین شرایطی را رقم زند. حتی این اتفاقات سبب خواهد شد که برخی از تکنیکالیست‌ها که پیش از این می‌گفتند ما در صورت رسیدن شاخص به 320 هزار واحد، در هر صورت از بازار خارج خواهیم شد، دچار تردید شوند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نادر

    اگر اتفاقات سیاسی متبت باشد بازار رکوردهای بیشتری را خواهد زد چه بسا 400000 واحد هم دور از انتظار نیست