کد مطلب: ۱۱۸۷۸۲

خانه دار شدن مردم در هفت خوان پرداخت تسهیلات!

خانه دار شدن مردم در هفت خوان پرداخت تسهیلات!

نمایندگان مردم درمجلس با انتقاد از عملکرد بانک ها در حوزه تسهیلات دهی به مردم، معتقدند:ارایه تسهیلات مسکن با نرخ سودهای بالا پاسخگوی نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست. بخش مسکن از مهم‌ترین بخش های اقتصاد یک کشور است که هم از نظر سهم در سبد هزینه خانوار و سهم در تولید ناخالص داخلی

نمایندگان مردم درمجلس با انتقاد از عملکرد بانک ها در حوزه تسهیلات دهی به مردم، معتقدند:ارایه تسهیلات مسکن با نرخ سودهای بالا پاسخگوی نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست.
بخش مسکن از مهم‌ترین بخش های اقتصاد یک کشور است که هم از نظر سهم در سبد هزینه خانوار و سهم در تولید ناخالص داخلی و هم از نظر نقش آن در تغییرات شاخصهای کلان اقتصادی همچون رشد اقتصادی و اشتغال عوامل تولید، از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است.

تأمین مسکن جزئی از سیاست های اجتماعی است؛ زیرا سیاست های اجتماعی را مجموعه‌ای از نهادها و فعالیت هایی تعریف می‌کنیم که بر رفاه افراد جامعه تأثیر مثبت می‌گذارند.طبق قانون اساسی مسکن حق مردم و کمک به تامین آن وظیفه دولت در شرایط فعلی فعلی اقتصادی کشور است.

سیاست گذاری های دولت ها درسال های اخیر ارایه تسهیلات مسکن برای تسهیل شرایط خانه دار شدن مردم بوده که به این وام ها نیز ایرادات بسیاری از حیث کم بودن رقم آن و بالا بودن نرخ سود آن وارد است.

تسهیلات مسکن یکی از بزرگترین دغدغه های خریداران مسکن در کلانشهرها بوده از یک طرف مردم برای تامین اعتبار جهت خرید مسکن هیچ چاره ای جز دریافت تسهیلات با نرخ سودهای بالای بانکی ندارند و از طرف دیگر مسئولان بدون درنظرگرفتن این دغدغه ها و مشکلات تنها نسبت به افزایش سقف تسهیلات با ارقامی محدود اقدام می کنند که این تاثیری در کاهش مشکلات مردم در موضوع خانه دار شدن ندارد.

رقم حقیقی سود تسهیلات مسکن بیش از ۲۵ درصد است

سیدناصر موسوی لارگانی با انتقاد از عملکرد بانک ها در زمینه تسهیلات دهی به ویژه در بحث مسکن، گفت: علی رغم مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات در همه زمینه ها و به ویژه مسکن ما شاهد کاهش نبوده ایم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سپرده گذاری مردم نزد بانک ها برای دریافت تسهیلات مسکن نشانی از دور زدن قانون برای عدم کاهش نرخ سود بانکی است، افزود: فرد متقاضی دریافت تسهیلات مسکن وقتی مجبور به سپرده گذاری برای اخذ وام است از پیش سود آن را با سپرده خود پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر دریافت وام مسکن 40 تا 60 میلیون تومان در کلانشهر ها با سپرده یک ساله پول مردم تقریبا رقمی بیش از 18 درصد را برای نرخ سود تسهیلات رقم می زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت بازنگری در نرخ سود تسهیلات مسکن، گفت: در حال حاضر بانک با دورزدن قانون رقمی بیش از 25 درصد سود از مردم می گیرند که این خود حجم بدهکاران به شبکه بانکی با توجه به توان مالی کم آن ها را افزایش می دهد.

ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع تسهیلات گران مسکن

موسوی لارگانی با اشاره به ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع تسهیلات گران مسکن، افزود: این کمیسیون چندین مرتبه با دعوت از وزیر اقتصادی نسبت به بی توجهی بانک ها به کاهش نرخ سود تسهیلات واکنش نشان داده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برنامه ریزی دقیقی باید از سوی دولت در جهت خانه دار کردن مردم با ارایه تسهیلات کارآمد و ارزان صورت بگیرد.

ارجاع طرح تفحص از مسکن مهر به کمیسیون عمران

محمدرضا رضایی کوچی از ارجاع طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر به کمیسیون عمران مجلس خبر داد و گفت: نحوه و محل هزینه کرد میزان 45 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این پروژه محور تفحص از مسکن مهر است.

نماینده مردم جهرم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مشکلات پیش روی مسکن مهر هرچه سریع تر باید مرتفع شود، افزود: عدم تکمیل بسیاری از واحدهای این پروژه یا نیمه کاره رها شدن آن مورد انتقاد بسیاری از مسئولان است.

وی با بیان اینکه منابع تزریق شده به پروژه مسکن مهر باید در راستای تکمیل و ارایه واحدهای مسکن مهر به مردم هزینه شود، تصریح کرد: در حال حاضر به عقیده نمایندگان امضا کننده این تفحص محل هزینه کردن این منابع مشخص نیست.

نحوه تسهیلات دهی بانک ها باید مورد بازنگری قرار بگیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم،همچنین با انتقاد از نحوه تسهیلات دهی بانک ها درخصوص خانه دار کردن مردم،گفت: تسهیلات با سود بالا به خانه دارکردن مردم منجر نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه داشتن مسکن حق مسلم هر خانواده ایرانی است، افزود: در شرایط فعلی و شیوه تسهیلات دهی کنونی بانک ها تنها برخی از اقشار متوسط به بالای جامعه امکان خرید خانه را خواهند داشت.

این نماینده مردم درمجلس دهم،از حساسیت بالای کمیسیون عمران مجلس به ضرورت تامین مسکن برای مردم خبر داد و گفت: باید با تدوین طرح یا برنامه ای مشخص درکمیسیون عمران مجلس تامین خانه به شیوه ارزان را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران مجلس همه به ضرورت تامین مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه متفق القول هستند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:به طورحتم با دعوت ازمسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مسکن موضوع خانه دار شدن مردم را در کمیسیون عمران مجلس پیگیری خواهیم کرد.

ورود مجلس به ساماندهی نرخ سود تسهیلات مسکن

حمید بنایی با انتقاد از ارایه تسهیلات گران به مردم در بخش مسکن، گفت: با سود بالای تسهیلات مسکن کسی خانه دار نمی شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نرخ بالای سود تسهیلات مسکن در حال حاضر علت بی انگیزه شدن مردم برای دریافت وام است، افزود: دولت برای تسهیل شرایط خانه دار شدن مردم باید ارایه تسهیلات ارزان قیمت را در دستور کار خود قرار دهد.

بانک ها باید از محل بازپرداخت تسهیلات، روند وام دهی به مردم را تسریع کنند

وی با بیان اینکه بانک ها باید از محل بازپرداخت تسهیلات داده شده روند وام دهی به مردم را تسریع کنند،تصریح کرد:درحال حاضر هرچند برخی مسئولان مدعی بهبود شرایط خانه دار شدن مردم از مسیر تسهیلات دهی هستند؛اما باید بدانیم تسهیلات 18 درصدی که درعمل با سود بیشتری هم محاسبه می شود با جیب اقشار متوسط و ضعیف جامعه همخوانی ندارد.

بنایی با اشاره به تاکید کمیسیون عمران مجلس درخصوص تسهیل شرایط خانه دار شدن مردم، افزود: در حال حاضر سپرده گذاری برای اخذ وام مسکن به مدت یک سال همان سود بالای 20 درصد برای تسهیلات را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: دولت باید برنامه مشخصی برای خانه دارکردن مردم ارایه کند تا اقشارمتوسط و ضعیف جامعه دیگر دغدغه تامین سرپناه را نداشته باشند.

عضوکمیسیون عمران مجلس از تلاش کمیسیون متبوعش برای رایزنی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مسکن برای تسهیل شرایط خانه دار شدن مردم خبرداد.

خانه دار شدن مردم با شعار و حرف امکان پذیر نیست

شهرام کوسه غراوی با اشاره به رقم تسهیلات مسکن و همچنین سود آن،گفت:رقم تسهیلات مسکن کم بوده و نمی تواند به خانه دار شدن افراد در کلانشهرها منجر شود.

نماینده مردم مینودشت،گالیکش و کلاله درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه بازنگری در نرخ سود تسهیلات مسکن ضروری است،افزود:درحال حاضر رقم بالای سود تسهیلات مسکن عامل بازدارنده ای برای دریافت این نوع وام ها است.

وی با بیان اینکه خانه دار شدن مردم با شعار و حرف بدون عمل امکان پذیر نیست،تصریح کرد:وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید برنامه مشخصی برای خانه دار کردن مردم با ارایه تسهیلات کارآمد ارایه کنند.

سود تسهیلات مسکن بسیار بالا است

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه رقم فعلی سود تسهیلات مسکن به حدی بالا است که اقشار متوسط و ضعیف جامعه امکان دریافت آن را ندارند، افزود: شخصی که حقوق متناسبی طبق مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت می کند؛نمی تواند بازپرداخت بیش از 2 میلیون تومانی برای تسهیلات مسکن بپردازد.

وی تاکید کرد:دولت باید بابازکردن چترحمایتی خود،خانه دارشدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را تضمین کند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:کمیسیون عمران مجلس به موضوع خانه دار شدن مردم حساس بوده و در این راستا جلساتی با مسئولان مربوطه برگزارمی کند و در صورت لزوم دعوت از وزیر اقتصاد را نیز در دستورکار قرار خواهد داد.

دولت برای خانه دار کردن مردم یارانه درنظر بگیرد

سیداحسن علوی با تاکید بر ضرورت افزایش میزان تسهیلات مسکن،گفت: درحال حاضر با توجه به رشد نجومی قیمت مسکن رقم تسهیلات بانک ها جوابگو نیست.

نماینده مردم سنندج،دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید دولت تجدنظر اساسی در شیوه خانه دار شدن مردم داشته باشد، افزود: تسهیلات فعلی جوابگوی نرخ های بالای مسکن در کلانشهرهایی از جمله تهران نیست.

وی با اشاره به رقم بالای سود تسهیلات مسکن،گفت:از دیگرمعضلات پیش روی مردم برای دریافت تسهیلات مسکن رقم بالای سود تسهیلات است.

سود تسهیلات مسکن باید درعمل کاهش یابد

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه سود تسهیلات مسکن باید در عمل کاهش یابد، افزود: تسهیلات 18 درصدی مشکلی از مردم با توجه به درآمدهای پایین آن ها کم نخواهد کرد.

علوی با بیان اینکه دولت باید با درنظرگرفتن یارانه ای برای بخش مسکن نسبت به افزایش رقم تسهیلات و کاهش سود آن اقدام کند،تصریح کرد: با ادامه شیوه فعلی باز هم اقشار متوسط و ضعیف جامعه در آرزوی خرید خانه باقی خواهند ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: دولت باید برنامه مدون و متناسب با درآمد مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر در بحث مسکن ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:پیگیری وضعیت خانه دار شدن مردم از وظایف کمیسیون عمران مجلس بوده و در این رابطه با دعوت از مسئولان معضل پیش روی مردم را حل خواهیم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.