کد مطلب: ۵۱۰۰۱۵

خبری برای سهامداران سمایه و اخابر

خبری برای سهامداران سمایه و اخابر

روز گذشته نماد بانک سرمایه اطلاعات بااهمیت منتشر کرد و از سوی ناظر بازار متوقف شد. اما محتوای اطلاعیه بااهمیت نماد بانک سرمایه چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته چهار شرکت بورسی در سامانه کدال اطلاعات با اهمیت منتشر کردند. در ادبیات قوانین بازار از این‌گونه اطلاعیه‌ها به‌عنوان «افشا» یاد می‌شود که بر اساس میزان اهمیت آنها به دو گروه الف و ب طبقه‌بندی می‌شوند. از میان این چهار شرکت شاید بتوان گفت مهم‌ترین آنها مربوط به بانک سرمایه بود که در آن از « انتقال ۵/ ۳۸ درصد از سهام» این بانک خبر داده است.

در این اطلاعیه گفته شده است:« با توجه به نامه مورخ ۴ بهمن ۹۹ معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۲ تهران (جرایم اقتصادی) و رای مورخ۲۳ دی ماه ریاست محترم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مقرر شد ۵/ ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه متعلق به شرکت ریخته گران به بانک تجارت انتقال یابد، که آثار مالی آن متعاقبا در صورت‌های مالی پایان سال گزارش می شود.»

در اینجا منظور از شرکت ریخته‌گران همان بهروز ریخته‌گران متهم اصلی فساد در بانک سرمایه است که در جریان برگزاری جلسات دادگاه بانک سرمایه نام او بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. بعد از جلسات سریالی دادگاه این متهم بانکی، بالاخره رای دادگاه آنگونه که در پیوست اطلاعیه بااهمیت بانک سرمایه آمده، صادر شده است.

طبق دادنامه شعبه ۱۵ که در پیوست این گزارش آمده است: «نامبرده (بهروز ریخته‌‎گران) در مورد اتهام بند (تحصیل ۵/ ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه از طریق نامشروع) به استناد ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحمل ۲ سال حبس محکوم و در حکم صادره موضوع رد مال سهوا قید نشده و معاون محترم دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۲ تهران با ارسال تصویر نامه شماره…قاضی محترم شعبه سوم اجرای احکام آن دادسرا تقاضای تعیین تکلیف ۵/ ۳۸ درصد سهام مذکور را کرده است و از طرفی مدیریت امور حقوقی بانک تجارت استان اصفهان طی شکوائیه‌ و لوایح دیگر اعلام کرده که محکوم علیه از طریق ضمانت‌نامه‌های صادره از بانک تجارت اقدام به خرید ۵/ ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه از شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران کرده است.»

در ادامه اعلام شده که موضوع رد مال محکوم‌علیه به دادنامه اضافه شده و جهت اجرای حکم ارسال شده است.

طبق گفته رسانه‌ها، ریخته‌گران در اسفند سال ۸۶ برای خرید بانک سرمایه اقدام می‌کند؛ زمانی که شهرداری تهران مالک ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه بود. آن‌طور که گفته می‌شود وی یک قرارداد با شهرداری تهران امضا می‌کند که در ازای تامین ۸۰ هزار تن میلگرد برای ساخت تونل توحید، بلوک ۳۸ درصدی سهام بانک سرمایه به او واگذار شود.

ریخته‌گران بدون پرداخت هیچ مبلغی و با ارائه یک حواله جعلی انبار آهن، مالک ۳۸ درصد سهام بانک سرمایه می‌شود و شهرداری تهران وقتی برای گرفتن میلگرد مراجعه می‌کند تنها با یک انبار خالی در شورآباد تهران روبه‌رو می‌شود.

لزوم انتقال سود به اندوخته

اطلاعیه مهم بعدی مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری استان قم است که در آن از لزوم انتقال سود به اندوخته خبر داده است. این انتقال سود با استناد به ابلاغیه ۱۵ دی ماه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران صورت گرفته است.

در این ابلاغیه گفته شده:«سود حاصل از تغییر ارزش و سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل می‌شود.»

این ابلاغیه در ادامه نوشته است: «سود حاصل از فروش سهام و تغییر ارزش آن باید به میزانی به اندوخته سرمایه‌ای منتقل شود که منجر به زیان انباشته شرکت نشود (به عبارت دیگر اقل سود انباشته پایان سال سود حاصل از فروش سهام و تغییر ارزش آن قابل انتقال به اندوخته سرمایه‌ای است.)در صورتی که با توجه به شرایط فوق‌، تمام یا بخشی از سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت و تغییر ارزش آن در یک سال به اندوخته سرمایه‌ای منتقل نشده باشد، در صورت تکافوی سود انباشته در سال‌های آتی، باید به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل شود.»

برگزاری مزایده در «اخابر»

دو اطلاعیه بعدی مربوط به نماد «اخابر» یا همان شرکت مخابرات ایران است که در یک مورد خبر از برگزاری مزایده و از کانال اطلاعیه اصلاحی دوم جزئیات مزایده املاک از طریق روزنامه های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی شده است.

در این اطلاعیه‌ها خبر داده شده است:«شرکت مدیریت سازمان سازه غدیر به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تعدادی از املاک خود را طی مزایده عمومی با شرایط ویژه (به‌صورت نقد و اقساط و بدون کارمزد) به فروش برساند.» بر اساس این اطلاعیه «جزئیات مزایده املاک از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار در تاریخ های ۶ و ۱۱ بهمن ماه در روزنامه همشهری و در تاریخ ۸ بهمن در روزنامه ایران و در تاریخ ۱۳ بهمن در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر خواهد شد.»

همه این اطلاعیه‌ها در گروه ب طبقه‌بندی شده‌اند. طبق مقررات بازار سرمایه اگر سهمی اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر کند، در زمان بازگشایی نماد با محدودیت دامنه نوسان، بازگشایی و معامله خواهد شد.

در بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب در ابتدا نماد با مکانیزم حراج و در دامنه محدود ۵ درصد کشف قیمت خواهد شد. پس از کشف قیمت در حراج اولیه سهم ممنوع و دوباره با دامنه نوسان ۵ درصد، بازگشایی خواهد شد.

اما در ارتباط با زمان بازگشایی نماد این شرکت‌ها، طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان در صورتی که اطلاعات بااهمیت گروه ب تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی ارسال شود، به‌صورت خودکار نماد به مدت ۶۰ دقیقه متوقف و سپس بازگشایی می‌شود، اما در صورتی که اطلاعات بااهمیت گروه ب در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی ارسال شود، بصورت خودکار نماد متوقف و در جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.

همچنین در صورتی که اطلاعات با اهمیت گروه ب در ساعت خارج از بازار منتشر شود، نماد معاملاتی در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد بازگشایی می‌شود. لازم به یادآوری است درصورتی که افشای اطلاعات در نماد یک شرکت فرابورسی باشد، قبل از ساعت ۱۱ همان روز سهم بازگشایی خواهد شد ولی اگر افشای اطلاعات در نماد یک شرکت بورسی باشد، فردای روز کاری بازگشایی سهم انجام خواهد شد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فلک زده ی روزگار

    بورس جذابیتی نداره
    همش استرس و فشار روحی!!!
    همش ضررو خسارت!!!!
    به فرض سودی هم که از راه استرس و فشار روحی در بیاریم ، چه ارزشی داره؟!!

    • امیر

      این از بیعرضگی مدیران شرکتها و بورس و اقتصاده که نتونستن از این حجم پول برای راه انداختن و گسترش تولید استفاده کنن و مردم هم منتفع بشن ، باز مثل خیلی از موارد دیگه فقط یه عده خاتص با پولهای بادآوردشون از مردم نوسان گرفتن و خیانت و نامردی را در حق ملت تموم کردن.

  • ناشناس

    تا ریزش ادامه دار نشده بیاید جلو سازمان بورس تا فریادرسی پیدا بشه

  • ناشناس

    من که پولم تو بورس داره صفر میشه
    خداروشکر دیگه استرس ندارم
    چون پولم تموم شد
    ???

  • ناشناس

    دیروزکارشنان گفتن منفی هست مثبت شدامروزگفته بودن مثبته منفی شد

  • ناشناس

    یا خدا. اون از بانک دی. این از بانک سرمایه. گند همه چی داره در میاد.