کد مطلب: ۶۹۱۲۸۷

آمریکا: همچنان در حال بررسی نظرات ایران هستیم

آمریکا: همچنان در حال بررسی نظرات ایران هستیم

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

به گزارش تجارت نیوز ، کانال تلگرامی چند ثانیه نوشت:

استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد.

ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: پیشرفت های جدی در مذاکرات وین را شاهد بودیم، بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شد.

جمع‌بندی نهایی ایران امشب اعلام می‌شود

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما تاکنون جمع بندی نهایی خود را به صورت مکتوب به طرف مقابل ارسال نکردیم. ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اروپایی ارسال می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صحبت‌هایی گفت: ما تاکنون جمع بندی نهایی خود را به صورت مکتوب به طرف مقابل ارسال نکردیم. ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اروپایی ارسال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر در مرحله ابتدای پایان مذاکرات هستیم و اگر طرف آمریکایی خطوط قرمز و منافع کامل اقتصادی ما را متعهد شود، امکان حصول توافق وجود دارد.

پیشنهاد اروپا چیست؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نوشت، طبق نظر دیپلمات‌ها، تحلیلگران و مقامات رسمی، چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «آخر» اتحادیه اروپا را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بپذیرند و چه نپذیرند، هیچ یک از آن‌ها پایان توافق را اعلام نخواهند کرد، چون حفظ آن در راستای منافع دو طرف است.

رویترز در ادامه می‌نویسد: هیچ راه بدیهی یا آسانی جز توافق برای دولت بایدن وجود ندارد تا بتواند برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند. ایران تحت این توافق، برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای لغوتحریم‌های اقتصادی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود کرده بود. به کار بستن فشار اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدودسازی بیشتر برنامه هسته‌ای‌اش، کاری که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا پس از ترک توافق در سال ۲۰۱۸ انجام داد،‌ با وجود کشورهایی مانند هند و چین که همچنان در حال خریداری نفت ایران هستند، کار سختی خواهد بود.

در گزارش رویترز ادعا شده است: بالا رفتن قیمت نفت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و حمایت علنی مسکو از تهران، از نظر اقتصادی و سیاسی جانی تازه به ایران بخشیده است که موجب شده مقامات ایران فکر کنند می‌توانند منتظر بمانند. یک دیپلمات اروپایی که می‌خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت، «هر دو طرف مشکلی با تحمل وضع فعلی ندارند».

توافق به این راحتی نمی میرد!

چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را بپذیرند یا نه، هیچ کدام احتمالاً این توافق را مرده اعلام نخواهند کرد، زیرا زنده نگه داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می کند. دیپلمات ها، تحلیلگران و مقامات مختلف چنین عقیده ای دارند، اما دلایل آنها کاملاً متفاوت است.

پیشنهاد جدید برای کاهش تحریم‌های سپاه/در انتظار پاسخ ایران

نزد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، هیچ راه روشن یا آسانی برای مهار برنامه هسته ای ایران وجود ندارد به جز توافقی که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود کرده بود.

بدیهی است استفاده از فشار اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدود کردن بیشتر برنامه اتمی خود، همانطور که دونالد ترامپ، سلف بایدن پس از ترک توافق در سال ۲۰۱۸ بدان اقدام کرد، زمانی که کشورهایی مانند چین و هند به خرید نفت ایران ادامه دهند، دشوار خواهد بود.

افزایش قیمت نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت عمومی مسکو از تهران، راه‌های احیای حیات اقتصادی و سیاسی ایران را ایجاد کرده است و باعث شده مقامات ایرانی متقاعد شوند که می‌توانند صبر کنند.

خرسند از وضعیت کنونی

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: هر دو طرف از تحمل وضعیت موجود ناراضی نیستند. یک مقام ارشد ایرانی هم که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «ما عجله ای نداریم. ما نفت خود را می فروشیم، تجارت معقولی با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه داریم، ما دوستانمان مانند روسیه و چین را داریم که هر دو با واشنگتن در تضاد هستند… برنامه (هسته ای) ما در حال پیشرفت است. چرا باید عقب نشینی کنیم؟»

زمانی که ترامپ از توافق کنار کشید، استدلال کرد که این توافق نسبت به ایران بیش از حد سخاوتمندانه بوده است و تحریم‌های شدید ایالات متحده را که برای خفه کردن صادرات نفت ایران طراحی شده بود، به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دوباره اعمال کرد.

پس از حدود یک سال انتظار، ایران شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای توافق کرد، ذخایر بیشتری از اورانیوم غنی‌شده را جمع‌آوری کرد، اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی کرد -بسیار بالاتر از حد ۳٫۶۷ درصد توافق- و از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده کرد.

پس از ۱۶ ماه گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایالات متحده و ایران، در حالی که اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده و میانجی گر را میان طرفین ایفا کرده، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در ۸ اوت گفت که آنها پیشنهاد «نهایی» را ارائه کرده‌اند و انتظار دارند که طی هفته های آتی بدان پاسخ داده شود.

ضرب الاجل ۱۵ آگوست؟

برخی دیپلمات ها به رویترز گفتند که اتحادیه اروپا به طرفین اعلام کرده که انتظار دارد در ۱۵ آگوست پاسخی دریافت کند -ادعایی که هنوز تایید نشده است. در حال حاضر هیچ سیگنالی وجود ندارد که حاکی از آن باشد که ایران قصد پیروی یا پذیرش پیش نویس متن اتحادیه اروپا را داشته باشد. ایالات متحده ضمن آنکه اعلام کرده که آماده است تا به سرعت توافقی را بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا منعقد کند، گفته در حال مطالعه متن است و «همانطور که خواسته شده» پاسخ خواهد داد.

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت: «جنگ اوکراین، قیمت بالای نفت، افزایش تنش بین واشنگتن و چین، تعادل سیاسی را تغییر داده است. بنابراین، زمان برای ایران مهم نیست».

پس از ماه‌ها تکرار این که زمان (فرصت) در حال پایان یافتن است، به نظر می رسد مقامات ایالات متحده رویکرد خود را تغییر داده اند و گفتند تا زمانی که این توافق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده باشد، توافقی را دنبال می‌کنند، بدون تعیین هیچ ضرب‌الاجلی.

بهترین گزینه بد

اگر بایدن دموکرات، این توافق را قبل از انتخابات میان دوره ای ۸ نوامبر -که طی آن حزب متبوعش کنترل هر دو مجلس کنگره را از دست بدهد- احیا کند، مطمئناً مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار خواهد گرفت.

دنیس راس، دیپلمات کهنه کار آمریکایی که اکنون در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است، به رویترز گفت: «اگر ایرانی‌ها همین فردا هم اعلام کنند که ما به توافقی که روی میز است متعهد می شویم، ما هم این کار را به رغم انتخابات میان دوره ای انجام می‌دهیم». او افزود: «این طور نیست که دولت این گونه تبلیغ کند که به یک توافق بزرگ در راستای منع اشاعه دست یافته است. دیدگاه آنها این است که این توافق بهترین گزینه در میان گزینه های بد است«.

در حالی که بایدن گفته که اقدام نظامی را به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی [ادعایی] ایران به سلاح هسته ای انجام خواهد داد، واشنگتن از انجام این کار با توجه به خطر ایجاد یک جنگ منطقه ای گسترده تر یا حمله ایران به ایالات متحده یا متحدانش در جاهای دیگر پرهیز دارد.

برجام در برزخ!

در این شرایط، انتقادات داخلی از دولت احتمالاً پس از اتهامات هفته گذشته علیه یک مرد ایرانی به جرم برنامه ریزی برای قتل جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و حمله با چاقو به سلمان رشدی، شدیدتر خواهد بود.

بین زمین و آسمان

فقدان گزینه های سیاسی بهتر برای واشنگتن، و دیدگاه تهران مبنی بر اینکه زمان به نفع خود است، می تواند این توافق برجام را معلق کند.

«هنری روم» تحلیلگر گروه اوراسیا به رویترز گفت: «هم ایالات متحده و هم ایران، حتی اگر به نظر نرسد که هیچ‌کدام مایل به دادن امتیازاتی باشند که در واقع احیای تووافق را تسهیل می‌کند، اما هر دو دلایل قانع‌کننده‌ای برای زنده نگه داشتن چشم‌انداز یک توافق دارند». به گفته رم: «هنوز قطعی نیست که آیا مقامات ایران تصمیم دارند توافق را احیا نکنند یا هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفته‌اند، اما در هر صورت، ادامه این دوره برزخ احتمالاً منافع آنها را تامین می‌کند». او گفت: «این واقعیت که غرب برای مدت‌ها تهدید کرده بود که زمان کم است، احتمالاً اعتبار آنها را در اصرار بر نهایی بودن و غیرقابل مذاکره بودن توافق روی میز تضعیف کرده است».

آمریکا عقب نشینی کرد!

به نقل از دنیای اقتصاد ، محمد جمشیدی ، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نوشت :

آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد.

آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد.

معاون سیاسی دفتر رئیسی : آمریکا عقب نشینی کرد

آمریکا: برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌های غیرهسته ای نداریم

جماران به نقل از الجزیره، پرایس، سخنگوی، وزارت خارجه آمریکا گفت: دیپلماسی بهترین راه برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران است.

وی مدعی شد: اگر ایران بازگشت به توافق هسته ای را نپذیرد ما دوباره برای مسیر تحریم آماده هستیم.

پرایس ادعا کرد: تنها راه بازگشت به توافق هسته ای این است که ایران از خواسته های خود خارج از توافق دست بکشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما پاسخ خود را به پیشنهاد اروپا به صورت شفاف ارائه خواهیم داد و به محض اعلام تعهد ایران به توافق بازخواهیم گشت.

پرایس گفت: آنچه در پرونده هسته ای ایران قابل مذاکره است تکمیل شده و ما موضع خود را که به اروپایی ها تحویل داده ایم فاش نمی کنیم.

وی تاکید کرد: ما هیچ برنامه ای برای کاهش یا تعلیق تحریم های اعمال شده علیه ایران که به پرونده هسته ای مربوط نیست، نداریم.

آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد

به نقل از فارس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تنها راه برای بازگشت به برجام این است که تهران مطالبات فرعی را کنار بگذارد. اگر ایران بازگشت دوجانبه به برجام را نپذیرد آمریکا اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها را ادامه می‌دهد. آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

اولیانوف: روسیه هرگز مانع بازگشت به برجام نشده است

به نقل از ایرنا ، اولیانوف دوشنبه شب در پیام توییتری نوشت: روسیه هرگز مانعی بر سر راه احیای برجام نبوده و نخواهد بود.

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم ها در وین پیش از این اعلام کرده بود که تحریم های ایران می توانند به زودی رفع شوند.

این دیپلمات ارشد افزود که نمی توان در مورد تحریم های غرب علیه روسیه چنین پیش‌بینی کرد.

اولیانوف به تازگی دریک نشست خبری گفته بود که متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.

وی افزود: ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می توان گفت توافق صورت گرفته است.

وی در عین حال تاکید کرد که همین چند کلمه می تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همانگونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود.

آمریکا:پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم

به نقل از ایرنا - یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده است، روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال انتقال دیدگاههایش به اتحادیه اروپا است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیشنهادات ایران گفت: ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان می گذاریم.

پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای سازنده بود

ایرنا نوشت، بلومبرگ افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران است که به طور رسمی پاسخ خود را شامگاه دوشنبه درباره طرح جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در خصوص احیای برجام برای طرف‌های اروپایی ارسال کرد.

این مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، افزود که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا برای احیای برجام نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

میانجی‌گران اروپایی هفته گذشته «طرح نهایی» خود را برای احیای برجام به طرفین ارائه کردند. این اتحادیه پیش نویس طرح خود را آخرین امید باقی مانده برای احیای توافق تاریخی با ایران در سال ۲۰۱۵ می‌داند که براساس آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا از جمله در بخش انرژی محدود می‌شود.

پیشتر اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌داد که آنها خواهان دریافت امتیازات بیشتری برای احیای برجام هستند.

عرضه بیشتر نفت از سوی ایران می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای اقتصاد جهانی را که با هزینه‌های فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، جبران کند.

معاملات آتی نفت برنت در لندن با ۲.۸ درصد کاهش در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود ظرف ۶ ماه گذشته رسید زیرا معامله‌گران صدای سازنده‌تری را از مذاکرات ایران می‌شنوند.

نبیلا ماسارالی سخنگوی کمیسیونر سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود: ما پاسخ‌های ایران را شب گذشته دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آنها هستیم و درباره آن با دیگر اعضای برجام و همچنین آمریکا مشورت خواهیم کرد.

آمریکا راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین به ایران را پذیرفته است

به نقل از جماران ؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از نشست امروز گفت: بر اساس گزارش ارائه شده توسط آقای باقری، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان، از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می‌شود.

همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح امیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است.

همچنین باقری تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان حفظ خواهد شد.

آمریکا: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم

به نقل از تسنیم ، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه گفت ایالات متحده پس از دریافت نظرات ایران از طریق اتحادیه اروپا در حال بررسی پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات لغوتحریم‌ها

به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی فردا در جلسه ای غیرعلنی به بررسی آخرین تحولات درباره مذاکرات لغوتحریم ها می‌پردازند.

آمریکا خواستار آزادی زندانیان دوتابیعتی شد

به نقل از ایسنا ، آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: سیامک نمازی تاکنون ۲۵۰۰ روز را به طور ناحق در ایران زندانی بوده است. ما مصمم هستیم که برای آزادی وی تلاش کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر آمریکایی‌ها که به طور ناحق توسط ایران زندانی شده‌اند - ازجمله باقر نمازی، پدر وی - بتوانند به وطن بازگردند.

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز دو هزار و پانصدمین روز بازداشت ناحق سیامک نمازی است. حبس ناعادلانه شهروندان آمریکایی توسط ایران برای استفاده به عنوان اهرم سیاسی است. ایران باید به سیامک و همچنین باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا به کشور خود و پیش عزیزان‌شان بازگردند.

افراد نام برده به دلایل امنیتی و با حکم دادگاه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در ایران هستند.

آمریکا: نظرات خود را درباره درخواست‌های ایران به اروپا می‌گوییم

به نقل از فارس ، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است و نظرات خود را هم از این طریق در میان می گذارد.

وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، گفت: «ما پاسخ‌های ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت».

پرایس اضافه کرد: «موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل و فصل شده است».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «روند مذاکرات برجام بیشتر از آنچه نیاز داشته، ادامه یافته است».

وی افزود:‌«موضوع قرار داشتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی، از موضوعات مذاکرات وین نبوده است».

پرایس گفت: «مهم برای ما و دیگر طرف‌ها مثل اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد».

ساعتی پیش نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که درخواست‌های ایران در خصوص پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای معقول است.

اعلام آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره "زندانیان"

به نقل از ایسنا ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نظرات مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین نماینده ویژه این کشور در امور ایران در ارتباط با مسئله زندانیان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسأله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای اجرای فوری توافق موجود، اعلام کرد: آماده ایم با اجرای این توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا که به اتهام واهی نقض تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، قربانی بی عدالتی نظام قضایی آن کشور شده اند، امکان رهایی و بازگشت سریع بِه آغوش خانواده های خود را داشته باشند.

کنعانی افزود:جای تعجب است که طرف آمریکائی به جای عمل و رفع موانع در این زمینه، صرفا به اجرای نمایش های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

ریابکوف: در خط پایان مذاکرات وین هستیم اما همه موارد حل نشده‌اند

ایرنا ، سرگئی ریابکوف به خبرگزاری تاس گفت: هنوز همه موضوعات حل نشده‌اند اما تماس های فشرده در سطوح مختلف ادامه دارد و هیات روسی از نزدیک و به طور سازنده با همکاران خود همکاری می‌کند.

در جلسه غیرعلنی مجلس با رئیس تیم مذاکره‌کننده چه گذشت؟

ایرنا نوشت، ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز مجلس جلسه مهمی به صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند.

وی افزود: در هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهادات جدیدی در موضوعات باقی مانده بود. ایران آن‌ها را مرور کرد که طبق گزارش ارائه شده پاسخ را ارسال کردیم و نیاز است که نظرات جمهوری اسلامی مد نظر قرار گیرد.

وی توضیح داد:‌ امروز در این جلسه میزبان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه، باقری رئیس تیم مذاکره کننده و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بودیم که روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با همین افراد جلسه‌ای را تشکیل دادند و جزئیات مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مهمترین نکته اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها استف گفت: آقای شمخانی هم به آن اشاره داشت که این قانون گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات است. این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ما است.

نمایندگان تأکید داشتند که باید ادامه راه براساس همین مسیر باشد. انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده هم تلاش کنند در متن خروجی مذاکرات به اهداف این قانون توجه شود.

عمویی نکته کلیدی در اهداف مذاکرات را انتفاع اقتصادی ملت ایران خواند و اظهار کرد: انتفاع اقتصادی به این معناست که موانع تجارت خارجی ایران رفع شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تأمین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم.

تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می کنند. این مسیر در مذاکرات دنبال شده و مطالبه هم است. نهایتا خروجی مذاکرات گزارش رفع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. این ملاک ما برای ارزیابی در مجلس است.

وی با بیان اینکه تضمین و راستی‌آزمایی دو موضوع جدید در مذاکرات است، تصریح کرد: توافقی که در حال حاضر پیگیری می‌شود تصمیم کمیسیون مشترک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است.

به این عنوان که این توافق با خروجی غیرقانونی آمریکا نقض شد و نهایتا ایران دست به کاهش تعهدات زد. پس اگر بخواهیم به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردیم باید تضمینی باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند. این موضوع مهمی بود که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است.

کل مذاکرات به صورت مکتوب دنبال می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه کل مذاکرات به صورت مکتوب دنبال می‌شود، افزود: طبق گزارشات ارائه شده موضوع تضمین در جاهای مختلف به صورت مکتوب اشاره شده است.

عمویی با بیان اینکه یکی از نواقص توافق قبلی موضوع راستی‌آزمایی بودف گفت: تعهدات ایران از جانب آژانس مورد راستی آزمایی قرار می‌گرفت اما تعهدات طرف مقابل برای رفع تحریم ها، راهکاری برای راستی‌آزمایی نداشت. این خواسته جمهوری اسلامی است. الان اصل موضوع پذیرفته شده که هم بازه زمانی برای راستی آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شود و هم اقدامات مختلفی دنبال شود که ایران بتواند راستی آزمایی کند که تحریم‌ها به صورت مستمر برداشته شود؛ دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها علاوه بر موضوع رفع تحریم‌ها به صورت مکتوب در پیش‌نویس اشاره شده است.

وی گفت که در جلسه درباره موضوعات مختلف باقی مانده در مذاکرات هم اشاراتی شد اما چون همچنان موضوع مذاکرات است نمی‌توانم در مورد جزییات آن توضیح بدهم.

تیم مذاکره‌کننده اصرار دارد که برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه روابط ما با پادمان تحت تأثیر تلاش‌های سیاسی قرار گرفته است، اظهار کرد: ما بیشترین همکاری را با آژانس برای نظارت‌ها داشته‌ایم به طوری که ۲۳ درصد از هزینه‌های بازرسی آژانس برای بازرسی از کشور ما است.

در سفر آقای گروسی به تهران در اسفند سال گذشته توافق شد که در موضوعات باقی‌ مانده ایران گزارش بدهد و نهایتا بررسی شود اما عملا شاهد بودیم که این توافق اجرا نشد و با صدور قطعنامه از سوی شورای حکام به نتیجه نرسید. امروز نشانه جدیدی را از بدعهدی شاهدیم.

تیم مذاکره‌کننده اصرار دارد که برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود.

عمویی ادامه داد:‌ ماهیت این سوالات جدید را سیاسی می‌دانیم و به تبع آن لازم است آن‌ها با اراده سیاسی کمک کنند که این موضوع بسته شود.

وی درباره اینکه آیا موضوع پادمان هم به صورت مکتوب در پیش نویس می‌آید؟ گفت: مذاکراتی در جریان است که شیوه اجرای آن در متن چگونه باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که رفع تحریم‌ها به صورت گام به گام یا به صورت یکجا خواهد بود؟ اظهار کرد: از دید ما باید تحریم‌ها به گونه‌ای برداشته شود که بتوان راستی آزمایی کرد از این جهت دولت باید گزارش رفع تحریم‌ها را به مجلس بدهد.

وی توضیح داد: بخشی از تحریم‌ها شامل دستورات اجرایی است که لازم است از ابتدای توافق برای برداشتن آن صادر شود. بخشی از آن هم در چند مرحله طراحی شده که چطور توافق جلو می‌رود، مثل دوره تأیید داخلی آن به بازه اجرا؛ این مراحل اجرا می‌شود اما در نهایت باید به نوعی تحریم‌ها برداشته شود که هم موثر و هم قابل راستی آزمایی باشد.

هنوز موضوعات باقی مانده برای مذاکرات وجود دارد

وی تأکید کرد: موضوع اصلی کار این است که هنوز ما موضوعات باقی مانده برای مذاکرات داریم. پیشنهاد آخری دریافت کردیم و نظرات‌مان را اعلام کردیم ولی هنوز از طرف مقابل پاسخی دریافت نکردیم. اگر آن‌ها با خواسته‌های جمهوری اسلامی همراهی کنند حتما می‌توانیم شاهد یک توافق باشیم. تأکید می کنم در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم. هر چند فاصله چندانی هم نداریم. اگر اراده جدی باشد خیلی سریع این اتفاق می‌افتد.

عمویی درباره اینکه چه زمانی طرف مقابل درباره نظرات اعلامی ایران اعلام نظر می‌کند، گفت: در جریان این موضوع نیستم ودرباره این موضوع در جلسه صحبت نشده است.

در توافق مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم/گزارش رفع تحریم‌ها به مجلس می‌آید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا باید متن توافق احتمالی به تصویب مجلس برسد، گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس از دولت گزارش رفع تحریم‌ها را دریافت می کند و این ملاک ما برای تصمیم‌گیری است.

یعنی وقتی توافق انجام شود متن آن منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما هم مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم. درباره این مورد خاص گزارش رفع تحریم‌هاست که در مجلس بررسی می‌شود.

اولیانوف: بیش‌از هر زمان دیگری شانس توافق وجود دارد

به نقل از ایرنا ، نماینده روسیه در مذاکرات وین: اکنون بیش از هر زمان دیگری شانس به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای وین و توافق وجود دارد اما نتیجه نهایی بستگی به این دارد که آمریکا چگونه به آخرین پیشنهادات منطقی ایران واکنش نشان دهد.

آمریکا: همچنان در حال بررسی نظرات ایران هستیم

به نقل از ایرنا ، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنان در حال بررسی نظرات و درخواست های ایران است که از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    تنها کسی که این وسط ضرر می کنه مردم ایران هستند که خب اونها هم برای طرفین اهمیت چندانی ندارند

  • مهراب

    انشالله که ختم به خیر میشه

  • علی

    همین اخبار که زدین چند ماه پیشم نوشتین بازم خبری نشد

  • امین

    اولین مرحله افت قیمت دلار زیر ۲۱۵۰۰ میاد و مدتی درجا میزنه اون موقع تازه مردم میترسن که خیلی پایین بیاد و هجوم میارن برای فروشو مثل سال های قبل که دلار از ۱۹۵۰۰ رسید به ۱۲۰۰۰ تومن شروع می کنن به فروختن و باعث میشن ۳۰۰۰ تومن دیگه نرخ دلار بیاد پایین مشابه زمان روحانی که ملت به بانک ها با نرخ ۹۵۰۰ دلار فروختن.دومین افت قیمت هم احتمالا از ۲۱۵۰۰ برسه به حدود ۱۸۰۰۰ یا حداکثر ۱۷۰۰۰ که بازهم بانک ها وارد بازی خرید و نگهداری شاید بشن.۱۵۰۰۰ تومن بعید هست .

    • ناشناس

      عزیزم دلار زیر28هزارتومن نمیاد

  • ناشناس

    روسیه خودش تحریم شده حالا شُل کرده تا برجام به نتیجه برسه تا بتونه از راه ایران پولاشو چنج کنه وگرنه زودتر از اینا باید برجام به نتیجه می‌رسید چرا حالا که روسیه درگیر جنگ و تحریم شده برجام داره به نتیجه میرسه آیا نتیجه این نیست که فقط مافیای روس بخاطر مشکلات تحریم فقط میخوان از راه ایران پولاشونو چنج کنن ؟؟؟؟

  • شنگول

    پیش به سوی دلار 21 هزار تومننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن.

  • بهمن مفرد

    خخخخخ ولی چه حالی میکنم من انقد الان خوشحالم ها . اونهای که وسیله حریدن ماشین موتور یخچالو… گرون خریدن الان توافق بشه ۲۰۰ میلیون میاد پاین مثال موتور هندا صفرش میشه ۱۰ تومن . اپاچی ۱۵ . اگه این قیمت نشد این خط این نشان/+

  • ناشناس

    باز هم سر کاری . چند ماه قبل همین بند و بساط بود. فقط برای نوسان گیری از بازار بورس و دلار و طلا خوبه.

  • ایرج

    امریکا یا هرکشوری پول بلوکه شده ایران رو خود شون به نردم ایران تقسیم کنن حق مردم هست