کد مطلب: ۷۶۷۱۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خروج امارات از اوپک واقعیت دارد؟ / چرا قطر و اکوادور از اتحاد خارج شدند؟

خروج امارات از اوپک واقعیت دارد؟ / چرا قطر و اکوادور از اتحاد خارج شدند؟

روز گذشته خبری مبنی بر تصمیم خروج امارات متحده عربی از ائتلاف اوپک منتشر شد. با وجود اینکه روز بعد این خبر تکذیب شد اما اختلافات عربستان و امارات بر سر میزان تولید نفت همچنان پا برجاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته به دنبال خبری مبنی بر اینکه امارات متحده عربی در حال مذاکره داخلی برای خروج از اوپک، ائتلاف 13 عضوی تولیدکننده نفت است، قیمت نفت برنت صبح جمعه در نیویورک تا 2.8 درصد کاهش یافت.

با وجود اختلافات روزافزون میان دو متحد دیرینه یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دیروز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات اماراتی اعلام کرد که این کشور قصد خروج از ائتلاف اوپک را دارد. چنین اتفاقی می‌توانست تاثیر بسزایی بر نفوذ جهانی این گروه تولیدکننده نفت داشته باشد. همچنین به امارات این امکان را می‌داد که برنامه‌های تولید نفتش را بر اساس منافع خود پیش ببرد.

ابوظبی زمانی قصد داشت تولید نفت خود را برای افزایش درآمد بالا ببرد اما به وسیله توافقات تولیدی اوپک پلاس که تحت تاثیر سرکرده و بزرگترین تولیدکننده این گروه یعنی عربستان سعودی بود، محدود شد. البته این خبر چندان بی‌سابقه نیست و امارات متحده عربی سالهاست که می‌خواهد از این ائتلاف بیرون بیاید. این دو کشور بر سر مساله سرمایه‌گذاری خارجی نیز با یکدیگر رقابت دارند.

خواسته ابوظبی از اوپک چیست؟

اختلاف بر سر تولید نفت در ماه جولای 2021 موجب شد تا اوپک نتواند برنامه‌های خود را با بازارها ارائه دهد و همین موجب افزایش قیمت نفت خام شد.

ابوظبی خواستار آن شده بود که پایه تولید نفت خام خود یعنی حداکثر حجمی که اوپک به‌عنوان توانایی تولید این کشور تشخیص می‌دهد را افزایش دهد، زیرا این رقم بعدا اندازه کاهش تولید و سهمیه‌هایی را که این کشور باید طبق توافقات تولید این گروه دنبال کند، تعیین می‌کند. اعضای اوپک همان درصد را از سطح پایه خود کاهش می‌دهند، بنابراین داشتن یک پایه بالاتر به امارات متحده عربی اجازه می‌دهد سهمیه تولید بیشتری داشته باشد.

در ابتدا امارات خواست تا تولید پایه از روزانه 3.2 میلیون بشکه به 3.8 میلیون بشکه افزایش یابد. به تدریج در آوریل 2022 تولید پایه 3.65 میلیون بشکه در روز میان عربستان و امارات توافق شد.

جدا شدن امارات از این ائتلاف می‌توانست گروه را متزلزل کند؛ به ویژه اینکه پیش‌تر در سال 2020 اکوادور و در سال 2019 قطر نیز از این گروه جدا شده بودند. اما امروز دو فرد آگاه به رویترز گفتند که خبر تصمیم ترک اوپک توسط امارات هیچ صحتی ندارد. انتشار این خبر روز گذشته قیمت نفت را 2 دلار کاهش داد. یک منبع دیگر نیز امروز به وال‌استریت‌ژورنال گفت که این گزینه قطعا روی میز نیست.

امارات یکی از اعضای مهم اوپک به شمار می‌آید زیرا سومین تولیدکننده بزرگ این گروه پس از عربستان سعودی و عراق است و یکی از معدود اعضایی است که ظرفیت تولید استفاده نشده قابل توجهی را در اختیار دارد.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیرعضو، موسوم به اوپک پلاس، در طول سال 2023 برای حمایت از بازار، قراردادی را برای کاهش تولید به میزان 2 میلیون بشکه در روز، یعنی حدود 2 درصد از تقاضای جهانی، امضا کردند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، سال گذشته گفت که برنامه‌های امارات برای افزایش ظرفیت تولید به معنای خروج این کشور از اوپک نیست.

خروج قطر و اکوادور از اوپک

سال 2019 قطر از اوپک جدا شد زیرا در آن زمان به دلیل اینکه می‌خواست روی صنعت گاز خود بیشتر از نفت تمرکز کند. عمده ثروت قطر مربوط به ذخایر گاز آن است و در آن زمان هم بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی بود. البته روابط دوحه و ریاض را نیز که در آن زمان دچار اختلال شده بود نمی‌توان در این تصمیم بی‌تاثیر دانست.

در سال 2020 نیز اکوادور، یکی از کوچک‌ترین اعضای اوپک، اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی این بلوک را ترک می‌کند. این کشور که در تلاش بود به منظور افزایش درآمد تولید نفت خام خود را بالا ببرد، بارها سهمیه تولید خود را که توسط اوپک تعیین می‌شد، شکسته بود.

اکوادور در آن زمان حدود 545 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد، اما به دلیل کسری مالی گسترده و بدهی‌های خارجی سنگین با نقدینگی ضعیف روبرو بود و باید تولید نفت خود را افزایش می‌داد. بنابراین تصمیم گرفت از ائتلاف اوپک خارج شود تا بدون محدویت نفت تولید و صادر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.