کد مطلب: ۸۵۲۷۵۶

تصمیمات دولت موجب خروج سرمایه از بورس شد

تصمیمات دولت موجب خروج سرمایه از بورس شد

بازار بورس از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که شاخص کل تا دو میلیون و پانصد هزار واحد صعود کرده بود، با خروج سرمایه از بورس شروع به ریزش کرد و تا به امروز این ریزش ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن علیزاده؛ عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، گفت: شاید همه نمایندگان مجلس به مسائل مربوط به بازار سرمایه آگاه نباشند، اما ما تمام سعیمان را می‌کنیم که تصمیمات مجلس همگام با بازار سرمایه باشد.

وی افزود: برخی تصمیمات از جانب دولت صورت گرفت که موجب خروج سرمایه از بورس شد. به طور مثال بحث نرخ خوراک، که مجلس پیگیر این امر است.

علیزاده اضافه کرد: سازمان بورس پیشنهاداتی در خصوص برنامه هفتم توسعه ارائه کرده است، امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس و سایر نهاد‌ها شاهد بازار پایدار، همراه با سوددهی معقول باشیم.

ابلاغ نامه وزارت صمت در رابطه با منع خرید ارز خودروسازان از بازار نیما سبب شد تا فروشندگان سهام خودرویی در روز جاری پررنگ ظاهر شوند. همین امر سبب شد تا اکثر نمادهای خودرویی در روز جاری منفی شوند.

معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، سرعت نزول روز گذشته خود را کمتر کرد. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت هزار و 711 واحدی که معادل 0.09 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 987 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش 0.29 درصدی به سطح 691 هزار و 818 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را هفت میلیارد و 900 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و 532 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 90 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات امروز سه سهم شیران، خزامیا و خگستر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، خودرو و خساپا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

ولصنم با افزایش 6.99 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، نطرین نیز با افت 5.4 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس این روزها به دلایل مختلف، با افت مواجه شده است که «کاهش سطح اعتماد به سیاست‌گذار» مهم‌ترین دلیل این موضوع است.

انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماه خودروسازان، حواشی مربوط به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش قیمت دلار، همچنین کاهش جهانی قیمت کامودیتی‌ها و از بین رفتن اعتماد به سیاست‌گذار در بازار سهام، از جمله موضوعاتی بوده است که منجر به ریزش بورس در هفته های گذشته شده است.

اگر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان مهمترین عوامل ریز بورس در نظر بگیریم، باید گفت این افزایش نرخ در حال حاضر موجب کاهش سودآوری و حتی بعضا زیان‌ده بودن بسیاری از پتروشیمی‌ها می‌شود و طبیعتا با این شرایط سرمایه‌گذاران خرد و کلان ترجیج می‌دهند دارایی خود را به صنایع سودده انتقال دهند و این خروج سرمایه از صنایع پتروشیمی و پالایشی که تاثیر بزرگی در کلیت بازار دارند، باعث تسری فضای منفی به کل بازار و افت قیمت سهام شده است.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما ملت دولت ورعیسی را تعیین کردیم الان هم میگوییم آنها را نمی‌خواهیم آنها مورد تایید ما نیستند
    به کی باید بگوییم وکی رو باید ببینیم ؟؟؟ چرا باید آنها به جان ملت بیفتند وخون آنها را توی شیشه کنند؟؟ همه دایی وپول مارا مصادره کردید باید جان مان را هم بگیرید؟؟؟

  • یا الله

    آقای من مملکت داری بلد نیستید بزنید کنار بزارید حق الناس کمتری گردنتون بیاد این چهار ساله سهامداران مظلوم در ضررهای میلیاردی جبران ناپذیری قرار گرفتند شماها معلومه از خدا نمیترسید حال که چنین است آزاده مرد وجوانمرد باشید اگر هم مقدور نیست لا اقل آدم وانسان باشید

  • مجتبی

    بدبختمون کردید خدا از باعث و بانیش نگذره ۴ ساله که پول ما خوابه نتونستیم ازدواج کنیم نه تشکیل خانواده بدیم هیچی برامون نمونده ۸۰ درصد پولمون از بین رفت چطور قبلا بازار بورس ایران هیچی روش تاثیر نداشت نه جنگ نه سیل نه بلای طبیعی نه بالا پایین اومدن دلار الان تا یه تقی به توقی میخوره زود میریزه پایین خوراک پتروشیمی؟!!!برو بابا جمعش کنین بگین کسری داریم پول مردم رو دزدیدیم