کد مطلب: ۵۱۳۵۳۵

واکنش‌های مردمی به خروج مهاجران افغانستانی از ایران:

چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟

چرا مهاجران افغانستانی از ایران رفتند؟

پس از انتشار آمارهای خروج مهاجران افغانستانی از ایران، برخی از کارشناسان دلیل آن را سقوط ارزش ریال و وضعیت بازار کار ایران دانستند. برخی بر این باورند با خروج مهاجران نه تنها بازار کار برای بیکاران ایران بهتر نمی‌شود بلکه بخشی از نیروی کار ایران خارج می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هزاران مهاجر افغانستانی در سال ۲۰۲۰ خاک ایران را ترک کردند. اگرچه خروج مهاجران رویه هر سال است اما آنچه که این بار مورد توجه بود، شکستن رکورد بازگشت مهاجران افغانستانی فاقد مدرک بود.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی رصدخانه مهاجرت ایران، مقایسه آمار بازگشت مهاجران فاقد مدرک افغانستانی از ایران طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ گویای افزایش چشمگیر آمار بازگشتی‌ها در سال ۲۰۲۰ است.

پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز، برخی از کارشناسان دلیل این رکورد را در شرایط بازار کاری ایران و سقوط ارزش ریال دانستند. در این میان برخی از مهاجران از هزینه‌های چند برابر زندگی در ایران گفتند و مشکلاتی که برای خرید کالا، گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی و… دارند. آنها می‌گویند رفتن به کشورهای دیگر برایشان به صرفه‌تر است. البته برخی نیز می‌گویند با تمام این شرایط همچنان ایران برای مهاجرت برایشان بهتر است.

در ادامه نظرات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«اگر بروند هم درحق خودشان و هم ایران لطف کردند. جوانان ایرانی بیکار هستند بعد چند میلیون نفر از مرز بدون پاسپورت وارد می‌شوند و کاری که حق کارگر ایرانی است را اشغال می‌کنند.»

«خیلی در ایران زندگی کردند و خیلی هم ضرر رساندند. خودشان هم می‌دانند که فقط ۵درصدشان دلشان با ما بود و مابقی نان و حق ایرانی را می‌خوردند و آخر هم به ایران فحش می‌دادند. انشالله کشورشان را آباد کنند.»

«بروند شاد کمی نیروی کار کمتر شد و حقوق کارگری بیشتر شود. وقتی یک مهاجر افغانستانی حقوق کمتر از نرخ اصلی را می‌گیرد بهتر است که برود شاید اقتصاد کارگرها بهتر شود.»

مشکل از اقتصاد بیمار است نه مهاجران

اگرچه برخی از مخاطبان با رفتن مهاجران افعانستانی موافق هستند و دلیل را بر اشغال کردن فضای کاری می‌دانند اما برخی دیگر آن را غیرمنطقی می‌دانند.

«بیکاری و سوء استفاده کارفرمایان ربطی به افغانستانی‌ها ندارد بلکه مشکلات اقتصادی و ساختاری باعث این مشکلات هست. در شهرهایی که حتی یک افغانستانی نیست هم کارفرمایان سوء استفاده می‌کنند و جوانان تحصیلکرده با مدارک مهندسی و فوق لیسانس را با ماهی ۱ میلیون تا ۱/۵ میلیون بکار می‌گیرند. اگر افغان ها هم بروند مشکل حل نمیشود که هیچ اضافه هم می شود.»

«مردم افغانستان به هزار امید به ایران می‌آیند، ناراحت می‌شوم وقتی که مجبور می‌شوند به هزار دلیل برگردند.»

«طوری می‌گویید فضای کاری را اشغال کردند، آدم فکر می‌کند شاید جای پزشکی یا مهندسی را گرفتند. من دیدم در زمین‌های کشاورزی صد متر دویست متر در عمق زمین به صورت الاکلنگی حفاری می‌کنند.»

«اقتصادی که بیمار باشد تا زمانی که سالم نشود، بازار کسب و کار هم رونق نمی‌گیرد. تا زمانی هم که بازار رونق نگیرد، مشکل بیکاری وجود خواهد داشت و رفتن مهاجران اگرچه موثر است ولی خیلی زیاد نمی‌تواند جلوی معضل بیکاری را بگیرد.»

«من خودم دارم می‌بینم افغانستا‌ی ها جمع می‌کنند و می‌روند. مگر وضع مهاجرت مردم و تحصیلکرده‌هامون از افغانستانی‌ها کمتره؟؟ هر کسی را می‌بینم آرزو دارد از ایران برود.»

«خود ایرانی‌ها در حال کوچ و خروج از ایران هستند. طبیعی است که افغانستانی‌ها هم به کشور خودشان که باثبات‌تر است برگردند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیشتر مهاجران افغانستانی بخاطر پول در ایران مهاجرت نمیکند بخاطر امنیت چون افغانستان امن نیست هر روز جنگ هرروز انتحار واقعا زندگی در افغانستان سخت است

  • ناشناس

    حالا اگر پیمانکاران و سازنده ها اگه یه ذره غیرت و معرفت داشته باشن کار به افغانی نمیدن چرا ؟ الان که ارزش ریال افت کرده ول کردن رفتن بعدا که پولمان با ارزش بشه بر میگردن و پیمان کارا به خاطر ۲ هزار کمتر بهشون کار میدن پس کار گرای خودمان چی

  • ناشناس

    زنده باد انسانیت اومیدوارهم یه روزی یه دنیا آروم با امنیت داشته باشیم تو هیج کشوری جنگ نباشه همه راحت زنده گی کنن ??

  • ناشناس

    هیچ ناراحت نباشید من بهتون قول میدم اگر اوضاع اقتصادی کشور خوب شود افغانستانی ها خودشون بر میگردن. شما ناراحت نباش دوست عزیز

  • ناشناس

    اکثر مشاغلی که افغانیها در ایران انجام میدن رو ایرانیها حاضر به انجامش نیستن اکثریتشون جای کسی رو تنگ نکردن.. البته ناگفته نماند که بصورت قانونی و مشخص باید بیان و بمونن شما هرجای دنیا بدون مدرک معتبر مهاجرت بری قبولت نمیکنن و برخورد بدی باهات میکنن چون امنیت کشورشون رو به خطر میندازی.. همانطور که اینهمه مردم جنوب کشور در کشورهای عربی یا ترکیه مشغول کسب و کارن خب افغانیها هم بیان ایران اما با پاسپورت با پالایش و طبق برنامه و قوانین بین المللی.. این هم بگم که اوضاع اقتصادی ایران به حدی بد شده که واسه افغانی نمیصرفه بیاد و بمونه ارزش ریال شدیدا افت کرده!! باور کنید اگه وضع امنیتی افغانستان رو به روال بره این افغانیا هیچکدوم حاضر نمیشن به ایران مهاجرت کنن

  • ناشناس

    آدم هیچ وقت بدش نمیاد از خونه خودش اگه افغانستان آرام بود امنیتش خوب بود ما هیچ وقت قادر به این نبودیم بیاییم این یا کشورهای دیگه

  • ناشناس

    چرا دوستان ایرانی ما فکر میکنن ما فقط و فقط بخاطر پول و غیره میایم ایران؟ به خدا انقدر که افغانی تو کشور ایران مورد سرکوفت و توهین ناسزا قرار گرفته هیچ مهاجری هیچ جای دنیا قرار نگرفته، ماهم مردم ایران رو درک میکنیم بخاطر این حال روزکشورشون ما حتی حاضریم همین وضعو داشته باشیم ولی امنیت داشته باشیم تو کشور مون

  • احمد

    دوستان من خودم کارم ساختمانیه متاسفانه دوستان افغان ما از لحاظ ارزش کاری اهمیت چندانی نمیدن فقط میخوان کار باشه و یک درآمدی کسب کنند و توجه ای درمورد دستمزد نمیکنن این باعث میشه کارفرماها نیروی افغان بگیرند نه به کیفت کار توجه میکنند نه ارزش ریالی براشون اهمیت داره فقط سر کار باشن