کد مطلب: ۳۳۷۲۴۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

مردم برای فرار از خودروهای ایرانی، خودروی چینی می‌خرند

مردم برای فرار از خودروهای ایرانی، خودروی چینی می‌خرند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودروهای چینی در ایران می‌گوید: در این بازه زمانی تنها انگیزه مردم فرار از خرید خودروهای ایرانی است؛ چرا که خودروهای چینی از نظر ظاهر و تجهیزات ایمنی به‌روزتر از خودروهای ایرانی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود پایبندی کشورهای اروپایی، روسیه و چین به برجام، در ماه‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی اروپایی عملا ایران را ترک کردند. طی چهار ماه گذشته با وجود زمزمه‌ تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران تعدادی از شرکت‌های چینی با عدم ارسال قطعات خودروهای چینی به ایران قصد قطع همکاری را داشتند. هرچند که بعدها شرکت‌های چینی مدعی شدند که این توقف ارسال قطعات موقتی بوده و پس از مدتی رفع خواهد شد، اما کاهش روابط تجاری با این کشور نشان می‌دهد که قطع همکاری‌های پولی و بانکی آینده را برای چشم‌بادامی‌ها با اختلال مواجه خواهد کرد.

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که قیمت خودروهای چینی چگونه است؟ به تجارت‌نیوز گفت: باتوجه به فضایی که در حوزه خودروهای وارداتی ایجاد کردند، بعد از ممنوعیت واردات خودرو بهترین فضا برای خرید خودروهای داخلی و چینی مهیا شد.

مهدی دادفر افزود: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس خودروسازان چینی می‌توانستند در بازار ایران موفق‌تر عمل کنند اما به دلیل قطع مبادلات بازرگانی، پولی و بانکی با کشورمان واردات این خودروها نیز دچار چالش شده است. در حقیقت چینی‌ها هم با تشدید تحریم‌ها علیه ایران نتوانستند فرایند مالی را با ما ادامه دهند.

او به روند کاهشی شدن واردات خودروهای چینی اشاره‌ کرد و گفت: طی سه روز گذشته دستور العملی از سوی بانک مرکزی خطاب به کلیه مدیران استان‌های دارای شعبه ارزی ابلاغ شده که در این بخشنامه آمده است تراکنش‌ها با کل بانک‌ها از سر گرفته خواهد شد اما هرگونه تراکنش مالی برای خودروسازی، محصولات پتروشیمی، انرژی، کشتیرانی، فلزاتی همچون فولاد و… قابل قبول نیست. این دستورالعمل نشان می‌دهد که عملا فضای اقتصادی ایران برای نقل و انتقالات پول تعطیل است.

آینده خودروهای چینی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: تنها انگیزه مردم فرار از خرید خودروهای ایرانی و روی آوردن به خرید خودروهای چینی است.

دادفر تصریح کرد: چینی‌ها اگر تولید به مفهوم واقعی را در ایران داشتند، شاید می‌توانستند موفق‌تر از دو خودروساز داخلی عمل و بازار ایران را تصاحب کنند. آنها هم به بازی 40 درصد داخلی‌سازی بسنده کردند که در نهایت نتیجه این نوع فعالیت‌ محدودیت‌شان را در بازار داخل به همراه داشت و آنها هم مثل خودروسازان داخلی گرفتار شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در این بازه زمانی تنها انگیزه مردم فرار از خرید خودروهای ایرانی و روی آوردن به خرید خودروهای چینی است؛ چرا که این خودروها از نظر ظاهر و تجهیزات ایمنی به‌روزتر از خودروهای ایرانی هستند.

دادفر با اشاره به آینده خودروهای چینی در بازار ایران خاطرنشان‌ کرد: در این بازار با توجه به محدویدت انتقال وجه و همچنین سهام‌داری آمریکایی‌ها در کمپانی‌های خودروسازی چین به نظر می‌رسد که این خودروسازان نیز در آینده موفقیتی عایدشان نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چین به اندازه شماره ملی ایرانی ها ، خودرو با نام های متفاوت به ایران صادر کرده! گفته همه ایرانی ها خودروهای چینی با نام متفاوت داشته باشند.