کد مطلب: ۳۰۲۳۴۰

یک کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

آینده خودروهای چینی در بازار ایران

آینده خودروهای چینی در بازار ایران

یک کارشناس خودرو می‌گوید: چینی‌ها چنان چه ریسک‌پذیر باشند و دسترسی خوبی برای تامین ارز داشته باشند قطعا بازار 80 میلیونی ایرانی‌ها را از دست نخواهند داد.

یک کارشناس خودرو درباره چشم‌انداز قیمت خودروهای چینی به تجارت‌نیوز گفت: قیمت شرکتی تمام اقلام خودرویی افزایش داشته و این گرانی‌ها از دو ماه گذشته تاکنون محسوس است. این افزایش قیمت خودروهای چینی و داخلی به دلیل قطعات خودرو یا SKD است؛ چرا که سرمایه‌گذاران باید ارز مورد نظر خود را در بازار ثانویه تهیه ‌کنند که قیمت دلار نیز در این بازار از چهار هزار به هشت هزار تومان رسید.

فربد زاوه افزود: قیمت برخی مدل‌های خودرویی چینی از 90 به 180 میلیون تومان رسیده است. متاسفانه عادت داریم که شعار دهیم و بگوییم وضعیت صنعت خودروسازی خوب است. درحالی که بازار نه براساس فرضیه‌ها بلکه همراستا با واقعیت و میزان عرضه و تقاضا قیمت کالاهای مختلف را مشخص می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با تشدید تحریم‌ها خودروسازان چینی از ایران خواهند رفت یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر ماندن یا نماندن خودروسازان چینی به تحریم‌های آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد. در این وضعیت مسئله اصلی سرمایه‌گذاران خارجی، میزان دسترسی به دلار است. در حال حاضر بروکراسی‌های اداری ایران سرمایه‌گذاران را از کشور فراری داده و به نظر می‌رسد که این بروکراسی‌های اداری سخت‌تر از تحریم‌های آمریکایی‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

زاوه افزود: چینی‌ها چنان چه ریسک‌پذیر باشند و دسترسی خوبی برای تامین ارز داشته باشند قطعا بازار 80 میلیونی ایرانی‌ها را از دست نخواهند داد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که شرکت‌های چینی برای ماندگاری در بازار ایران ممکن است از لابی‌ و رایزنی‌های دولتمردان استفاده کنند که این موضوع خود افزایش هزینه‌های خودرویی را برای مصرف‌کننده نهایی به دنبال دارد.

این کارشناس خودرویی در ادامه گفت: دو برند خودرویی چری و جیلی برای ماندگاری در بازار ایران باید با احتیاط بیشتری گام بردارند. در دوران تشدید تحریم‌ها باید دید که این دو شرکت برای ماندن یا نماندن در بازار ایران چه موضعی خواهند گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.