کد مطلب: ۵۶۳۴۱۰

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

خطر طالبان ایران را تهدید می‌کند؟

خطر طالبان ایران را تهدید می‌کند؟

پس از پیشروی طالبان و سقوط بسیاری از مناطق، برخی از مردم می‌گویند نگران چگونگی رابطه ایران با طالبان هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیروی طالبان در این کشور پیشروی کرد. بسیاری از مناطق سقوط و‌ کنترل آن به دست این گروه تروریستی افتاد.

طالبان در مرزهای افغانستان با کشورهای دیگر از جمله ایران و‌ پاکستان نیز پیشروی‌هایی داشته است. از جمله کنترل گمرک ابونصر فراهی (گمرک هم‌کرز با ماهیرود در خراسان جنوبی) و تصرف یکی از گذرگاه‌های مرزی بین ایران و افغانستان.

برخی مقامات امریکا از جمله جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین امریکا خروج نیروهای امریکایی و ناتو را یک اشتباه می‌خواند. برخی دیگر هم ماندن در افغانستان را هزینه بی‌نتیجه می‌دانند. در این میان وزیر دفاع بریتانیا گفته آماده همکاری با طالبان است اما اگر آنها رفتاری برخلاف حقوق بشر داشته باشند در رابطه خوب با آنها تجدیدنظر می‌کنیم.

ایران باید چه سیاستی در پیش بگیرد؟

ایران هم چندی پیش میزبان طالبان و‌ نمایندگان دولت افغانستان برای گفت‌گو درباره وضعیت افغانستان بود. هرچند که هنوز بسیاری از کاربران ایرانی نسبت به تسلط طالبان در افغانستان نگرانی‌های جدی دارند.

در چنین شرایطی برخی از کارشناسان می‌گویند احتمال موج مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای دیگر از جمله ایران وجود دارد. از سوی دیگر برخی از مردم نگران هستند که نیروهای طالبان در قالب مهاجر به کشور بیایند، یا تفکرات آنها به مرور در ایران نفوذ کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل سیاسی در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «ایران رابطه معناداری با طالبان را آغاز کرده و مردم هم این‌ موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنند. یک حقیقت واضح این است که در حوزه سیاست خارجی بسیاری از رقبا حتی در شرایط دشمنی ارتباط خود را قطع نمی‌کنند اما مردم همگرایی برخی افراد در کشور با طالبان و تطهیر تفکرات طالبانی را نمی‌پذیرند.»

محمد نعیم، نماینده طالبان در قطر درباره رابطه طالبان با کشورهای دیگر گفت:«جنبش طالبان خواستار روابط خوب با همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا است. روابط ما با کشورهای همسایه خوب است و به دنبال توسعه آن هستیم. همانطور که به دیگران اجازه نمی‌دهیم در امور ما دخالت کنند؛ نمی‌خواهیم در امور دیگران مداخله کنیم.»

«ایران نباید در دام امریکا بیفتد»

تجارت‌نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخت. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را نشبت به این‌موضوع می‌خوانید:

«ایران نباید در دام امریکا بیفتد و با طالبان مراوده کند. چون خواست امریکا همین است همانطور که ایران را درگیر سوریه و عراق کرد.»

«اگر طالبان خوب است چرا هم‌وطنان بی‌دفاع خود را می‌کشند؟ چرا باعث آواره شدن افغانستانی‌ها به ایران می‌شوند؟»

«مغز طالبان به تعطیلات رفته، هیچ ترسی ندارند. خدا نگهدار مرزبانان ایران باشد.»

«اظهر من‌الشمس است که با تداوم حمله طالبان، مردم و شاید مسلحان دولت افغانستان به ایران پناهنده شوند.»

«طالبان کیه! ما نسل داعش با آن همه وحشی‌گری را برانداختیم.»

«خطر طالبان برای ایران را نادیده نگیریم. برای همین ایران می‌خواهد با مسالمت آمیز برخورد کند چون می داند خطرناک هستن.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه جنگ بشه گروهی میشه، پس آرزوی جنگ نکن

  • ناشناس

    سلام من کشتار مردم زن وکودکان افغانی رو که توی شبکه ها اجتماعی بدست مزدوران ویه مشت شغال وحشی طالبان دیدم خیلی درد کشیدم . بعدش من یکی از طرفداران سرسخت بچها اطلاعات هستم چون این خاک ایران.یی که تابحال پابرجا مونده مرهون زحمات شبانه روزی بچها اطلاعات امنیت کشور . مرگ‌ سگ وحشی آمریکا شغال مرگ‌ بر طالبان وحشی دریده شغال .

  • عباس

    سلام بزرگوار.البته کشور ما باید همیشه آماده جنگ باشد اگه صلح می خواد. این یک ضرب المثل انگلیسی است. افغانستان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون شیعه داره و اینها و ایران بخاطر جلوگیری از خونریزی مداخله نکردند.اگه طالبان دست از پا خطا کنه ایران بیکار نمی شینه تمام شیعیان را بسیج می کنه بر علیه طالبان. البته فراموش نشود ایران به نیت پنهانی غرب پی برد و سیاست بی طرفی انتخاب کرد غرب می خواست فاطمیون افغانستان را به جنگ طالبان بکشاند و اینها از نقشه های اسرائیل بود. خدا نگهدار

  • ناشناس

    برخی‌ها‌اینقدر‌دورو‌هستن‌‌تا‌چند‌وقت‌پیش‌میگفتن‌افغان‌ها‌‌
    همه‌جای‌ایران‌اومدن‌مارو‌از‌کار‌بیکار‌کردن‌
    نه‌غزه‌‌نه‌لبنان‌نه‌افغانستان‌‌‌میگفتن‌چراپول‌مملکت‌رو‌خرج‌این‌
    گدا‌گشنه‌ها‌میکنید‌‌درجواب‌اونا‌امرو‌ز‌میگم‌‌ما‌امروز‌نمی‌خواییم‌
    پول‌خرج‌کسی‌کنیم‌‌چون‌کشور‌وضعیت‌اقتصادی‌خوبی‌نداره‌
    ‌چی‌شده‌دلسوز‌شده‌اید‌شما‌باید‌از‌خداتون‌باشه

  • ناشناس

    چه خبر دوستان ، سرتو بیار پایین سر کار زندیگت باش کاری به اون اون نداشته باش هر کی کار خودشو انجام میده.

  • Eli

    سورپرایز بعدی برای مردم ایران که از گرونی و بیکاری و بی عدالتی و…مینالند جنگ تن به تن با طالبان است .تا چند مدت دیگه باید ارزو کنیم به همین روزها برگردیم

  • ناشناس

    فقط یک چیزی بگم هردولتی بااین گروه تروریستی همکاری کنه رفیق دیرینه طالبان بوده وهست درکشتار مردم افغانستان

  • ناشناس

    واقعا چرا اخه

  • بچه ترون

    تنها راه جلوگیری از حملات طالبان، زدن گردن افعی عربستان است. در پاسخ به اولین تهدید طالبان یا هر گروهک تروریستی باید به منافع عربستان در توی خاک عربستان و بیرون از عربسنان حمله کرد.
    اگر طالبان تهدید بکند جنازه بن سلمان را تحویل جهان می‌دهیم.
    بجنگ تا بجنگیم.

    • احمد

      رفیق تو خودت فهمیدی چی گفتی عربستان چه ربطی به طالبان داره پاکستان داره طالبان را همایت میکنه پاکستانی که ملیاردها گروه تروریستی و جهادی را در خودش جاداده حتی در سال ۹۸ که گروه تروریستی ال احوا ..در اهواز خیلی از ارتشی ها را شهید کرد و گروه جیش العدل اینا را پاکستان ازشون همایت میکنه پاکستان یعنی تروریست کده

  • احمد

    طالبان افکارش مثل داعش وبیشتر نیروهاش داخل القاعده هم بودن و خطری بسیار بزرگ نه برای مردم بلکه برای حکومت هستن اونا دوستی سرشون نمیشه و افکارشون مثل داعش و دیگر گروهای تروریستی و فکر میکنن با کشتار میتونن به بهشت برن