کد مطلب: ۴۳۱۳۷۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

ماجرای خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین چه شد؟

ماجرای خط اعتباری 400 میلیارد دلاری ایران و چین چه شد؟

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌گوید: تخصیص خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری میان ایران و چین یک شایعه‌ای بود که مقامات دولتی ما نه آن را تکذیب و نه تائید می‌کردند. خط اعتباری 400 میلیارد دلاری موضوعی بود که شرکت‌های چینی بر آن مانور می‌دادند، انتظار داشتیم که مسئولان ما تکذیب کنند اما این اتفاق نیفتاد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که ماجرای خط اعتباری ۴۰۰میلیارد دلاری میان ایران و چین به کجا رسید؟ به تجارت‌نیوز گفت: فعلا خط اعتباری جدیدی بین ایران و چین شکل نگرفته است. بعد از شیوع بیماری کرونا در چین واحدهای صنعتی این کشور به مرحله نیمه تعطیل درآمده است.

فریال مستوفی در ادامه افزود: تخصیص خط اعتباری ۴۰۰میلیارد دلاری میان ایران و چین یک شایعه‌ای بود که مقامات دولتی ما نه آن را تکذیب و نه تائید می‌کردند. خط اعتباری 400 میلیارد دلاری موضوعی بود که شرکت‌های چینی بر آن مانور می‌دادند، انتظار داشتیم که مسئولان ما تکذیب کنند اما این اتفاق نیفتاد.

تکلیف واردات کالا از چین چه می‌شود؟

وی با اشاره به تاثیر کرونا در واردات کالاهای چینی به ایران اظهار کرد: برای رد و بدل شدن کالاهای بشردوستانه دو کشور به یکدیگر متعهد هستند و کالا ارسال می‌کنند. به هر حال در شرایط تحریم چین هم مثل هر کشور دیگری دغدغه‌های خودش را خواهد داشت. به عنوان مثال اخیرا چینی‌ها برای مبادلات کالا با ایران از اعمال جریمه‌های آمریکایی‌ها در هراس هستند.

مستوفی درباره پیش‌بینی وضعیت اقتصاد در سال 99 نیز بیان کرد: سال گذشته که شدت تحریم‌ها کمتر بود رشد اقتصادی ما منفی شد. هم‌اکنون صنعت نساجی هم به لیست تحریم‌ها اضافه شده است. بنابراین سال 99 وضعیت بدتری نسبت به امسال خواهیم داشت. توصیه ما به دولت این است که در نحوه فعالیت بخش‌خصوصی دخالتی نداشته باشد و چوب لای چرخ صنعتگران و فعالان اقتصادی نگذارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.