خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۹۳۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال قطعی کامل خط لوله نورداستریم ۱ / آلمان برای زمستان بدون گاز آماده باشد؟

احتمال قطعی کامل خط لوله نورداستریم ۱ / آلمان برای زمستان بدون گاز آماده باشد؟

روسیه امروز تعمیرات خط لوله نورداستریم ۱ را آغاز کرد. طبق برنامه اعلام شده این تعمیرات تا ۱۰ روز دیگر به پایان می‌رسد اما آلمان و سایر کشورهای اروپایی نگران این هستند که تعمیرات بهانه‌ای برای طولانی‌تر شدن زمان قطعی گاز این خط لوله شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعمیرات سالانه بزرگترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان، خط لوله نورداستریم ۱ امروز آغاز شد. انتظار می‌رود جریان گاز این خط لوله، برای ۱۰ روز قطع شود. اما دولت‌ها، بازارها و کمپانی‌های مختلف نگرانند که جنگ اوکراین باعث شود این قطعی بیش از ۱۰ روز طول بکشد.

نگرانی سوءاستفاده روسیه از تعمیرات سالانه نورداستریم

به نقل از رویترز ، نورداستریم ۱ با گذر از زیر دریای بالتیک هر ساله ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان انتقال می‌دهد. تعمیرات این خط لوله گاز، از امروز ۲۰ تیر تا سی‌ام تیر به طول می‌انجامد. ماه گذشته بود که روسیه ۴۰ درصد از کل ظرفیت گاز این خط لوله را کاهش داد و دلیل آن را تاخیر در بازگشت تجهیزاتی که توسط شرکت انرژی زیمنس آلمان در کانادا سرویس می‌شد، اعلام کرد. اواخر هفته پیش کانادا اعلام کرد که تجهیزات را تحویل اما تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه را افزایش می‌دهد.

اروپا می‌ترسد که روسیه به بهانه تعمیرات، این خط لوله را بیشتر از زمان موعود مسدود کند تا محدودیت‌ها را بر منابع گاز دریافتی اروپا افزایش دهد. این کار باعث می‌شود برنامه‌های ذخیره منابع این کشورها برای زمستان با مشکل روبه‌رو شود. همچنین بحران گازی را در کشورهای اروپایی به وجود می‌آورد که مستلزم اقدامات اضطراری دولت‌هاست. همچنین هزینه‌های مصرف‌کنندگان را نیز به شدت بالا می‌برد.

آلمان باید برای قطعی کامل گاز آماده باشد؟

وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید: «آلمان باید برای قطعی گاز، پس از اتمام زمان اعلام شده تعمیرات آماده باشد. بر اساس آنچه تا کنون دیده‌ایم جای تعجب نخواهد داشت که روسیه به یک باره متوجه جزئیات فنی جدیدی شود و اعلام کند که دیگر نمی‌تواند خط لوله را راه‌اندازی کند». سخنگوی کرملین این ادعا را که روسیه برای اعمال فشار سیاسی از نفت و گاز سوء استفاده می‌کند، رد کرد. او گفت اتمام تعمیرات به شکل منظمی برنامه‌ریزی شده است و هیچ‌کس هیچ تعمیرات ساختگی را اجرا نمی‌کند.

خطوط لوله‌های دیگری نیز از روسیه به اروپا وجود دارند، اما جریان آنها به تدریج در حال کاهش است. به ویژه پس از اینکه اوکراین در ماه مه یکی از این مسیرها را به دلیل دخالت نیروهای اشغالگر روسی، متوقف کرد. اقدامات چند ماه گذشته روسیه یک مساله را به خوبی نشان می‌دهد: پوتین هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد؛ پس احتمال قطعی کامل جریان گاز نورداستریم ۱ همیشه وجود دارد.

در صورتی که جریان گاز نورداستریم ۱ روسیه به آلمان قطع شود، در نیمه دوم سال خسارتی در حدود ۱۹۵ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور وارد می‌کند. این مساله همچنین تاثیر زیادی بر نیروی کار آلمان می‌گذارد. نتایج چنین اقدامی از سمت روسیه ۵٫۶ میلیون شغل را در آلمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. نه تنها آلمان بلکه تمام کشورهای شمال غرب اروپا از پیامدهای این اتفاق در امان نخواهند بود. حتی خود روسیه هم درآمد به دست آمده از این راه را از دست می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.