کد مطلب: ۱۴۸۹۶۴

خط لوله گاز دامغان-نکا چگونه ساخته و نصب شد

خط لوله گاز دامغان-نکا چگونه ساخته و نصب شد

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران ضمن تشریح جزئیات خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا از وزیر نفت درخواست کرد در کابینه دوازدهم حضور داشته باشد.

حسن منتظر تربتی سه‌شنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا در مورد خط مذکور توضیح داد: این خط ۱۷۰ کیلومتر با قطر ۴۲ اینچ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی در مورد نحوه گازرسانی به استان‌های شمالی قبل از بهره‌برداری از خط مذکور توضیح داد: گاز استان‌های شمالی کشور ابتدا از طریق خط لوله سرخس-نکا تامین می‌شد. گاز استان‌های مازندران و گیلان نیز از طریق ترکمنستان تامین می‌شد اما زمانی که نیاز بالا رفت، خط لوله سرخس-نکا دیگر پاسخگوی نیاز استان گلستان نبود. از سوی دیگر ترکمنستان شیر گاز خود را روی کشور بست و همچنین گاز منطقه مرکزی مازندران از طریق واردات تامین می‌شد.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه واردات گاز از ترکمنستان مطمئن نبود، اظهار کرد: به همین دلیل شرکت ملی گاز تصمیم گرفت گاز مازندران را از طریق خط لوله سراسری تامین کند؛ گرچه این مسیر بسیار سخت بود اما بهترین مسیر محسوب می‌شد. این خط لوله از دامغان شروع شده و از کیاسر، ساری و سپس از پنبه‌چوله به خط لوله شمال وصل شده و به موازات آن تا نکا ادامه پیدا می‌کند. چنانچه در آینده قصد داشته باشیم روابط خود را با ترکمنستان توسعه دهیم این خط لوله مفید خواهد بود.

منتظر تربتی با بیان اینکه گاز استان مازندران دیگر به ترکمنستان وابسته نیست، گفت: این خط لوله علاوه بر اینکه شبکه جنوب به شمال را وصل می‌کند، گاز کیاسر، چهاردانگه، ساری، نکا و غیره را نیز تامین می‌کند.

وی در مورد مسیر خط لوله مذکور توضیح داد: این خط لوله در ارتفاع ۲۲۰۰ متر از سطح دریا از دامغان آغاز می‌شود و پس از گذر از جنگل در سطح منهای ۲۰ متر آب‌های بین‌المللی عبور می‌کند. این تغییر ارتفاع شرایط را بسیار سخت می‌کرد. البته این خط لوله ۵۸ بار از رودخانه تجن عبور کرد.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در این خط ۱۲ ایستگاه شیر بین راهی وجود دارد و دارای هشت انشعاب است.

منتظر تربتی در ادامه در مورد سابقه اجرای پروژه این خط لوله توضیح داد: طراحی خط لوله انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۵ طراحی و در سال ۱۳۸۶ اجرای آن پررنگ شد. در سال ۱۳۸۶ به روش پی‌سی پیمان‌سپاری شده و ۳۰ کیلومتر آن کشیده شد اما به دلیل برخورد با پارک ملی و نبود منابع مالی متوقف شد. در سال ۱۳۹۰ طراحی جدید آن به روش پی‌سی‌اف صورت گرفت اما تامین مالی نشد و فقط حفاری کانال و مسیرسازی بود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ این قرارداد از پی‌سی‌اف به پی‌سی تغییر یافت و در سال ۱۳۹۴ طبق مصوبه شورای اقتصاد تامین منابع مالی صورت گرفت و قرار شد هزینه آن از طریق منابع داخلی شرکت ملی گاز تامین شود. جوشکاری و تامین لوله در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۳ کیلومتر، در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰۷ کیلومتر و در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۴.۵ کیلومتر بود. اوایل سال ۱۳۹۵ تست آن شروع شد و امسال بیشتر وقت به تست گذشت.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران در مورد هزینه این پروژه نیز توضیح داد: کل هزینه پروژه ۸۲۰ میلیارد تومان شامل ۳۹۰ میلیارد تومان ساخت لوله و ورق، ۷۰ میلیارد تومان سایر کالاها، ۲۲۰ میلیارد تومان اجرا، ۱۲۰ میلیارد تومان تحصیل اراضی و ۳۰ میلیارد تومان نیز منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به بند «ق» بودجه سال ۱۳۹۳ گفت: این بند سبدی پر از دود بود که وزیر نفت آن را تبدیل به پول کرد. ما از زنگنه یاد گرفتیم هنگامی که منابع مالی محدود است یاد بگیریم در کجا نباید هزینه کنیم. با اینکه منابع مالی محدود بود آنها را در پروژه‌های اولویت‌دار صرف کردیم.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه مردم و نمایندگان کمک کردند، خطاب به وزیر نفت اظهار کرد: قبول کنید در دوره بعد وزارت نفت را عهده‌دار باشید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.