کد مطلب: ۳۸۱۸۲۴

تصمیم خلق الساعه وزارت صنعت در خواب وزارت جهاد کشاورزی

تصمیم خلق الساعه وزارت صنعت در خواب وزارت جهاد کشاورزی

آخرین آمار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی مربوط به سال ۱۳۹۶ است و این در حالیست که ستاد تنظیم بازار هر روز قانون جدیدی را صادر می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای برای کشاورزان ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی قبل ستاد تنظیم بازار موضوع اخذ عوارض از صادرات خرما را تصویب کرد که این مصوبه از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک ایران ابلاغ شد.

در برهه تصویب موضوع، قیمت خرما در بازار‌های داخلی به شدت افزایش یافته‌بود و تعیین عوارض بر صادرات خرما به عنوان ابزاری برای کنترل قیمت لجام‌گسیخته خرما در ماه مبارک رمضان تعبیر شد.

این درحالی است که ابلاغ این تصمیم در اواخر ماه رمضان صورت گرفت و عملاً تأثیری بر بازار مصرف نداشت. همچنین در آن مقطع اعتراض‌های مختلفی از سوی تجار به این تصمیم مطرح شد.

حالا (بیستم خرداد ماه ۹۸) ستاد تنظیم بازار مصوبه دیگری داشته و مصوبه قبلی خود در خصوص وضع عوارض بر صادرات خرما را لغو کرده است. به این ترتیب اخذ عوارض از خرمای صادراتی کنار گذاشته شد.

در مکاتبه امروز سید مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، با مدیرکل صادرات گمرک، عوارض صادرات خرما لغو شد.

دیاکو افخم تولید‌کننده سیب نیز در این‌باره گفت: متأسفانه هنوز سیاست درستی در قبال تولیدات و آمار‌های کشاورزی وجود ندارد، بنابراین در سیستم توزیع که مبتنی بر آمار نباشد هم کشاورز شاکی است، هم صادرکننده، هم مصرف‌کننده و تنها دلالان از این بی‌برنامگی و نبود اطلاعات سود می‌برند.

این صادرکننده محصولات کشاورزی تأکید می‌کند: نبود آمار کافی به علاوه باعث می‌شود که تا متقاضیان محصولات ایرانی در خارج از کشور را نیز به این محصولات بی‌اعتماد کنند، چون تداوم صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل در حوزه تجارت خارجی است.

وی با بیان اینکه امروز با امکانات ماهواره‌ای حتی می‌توان میزان دقیقی از محصولات را بر اساس الگوی کشت در جهان تعیین کرد، افزود: متأسفانه در ایران نه‌تن‌ها هنوز آمار‌های قابل‌اتکا وجود ندارد، بلکه بی‌توجه به لزوم سیاستگذاری دقیق از سوی متولیان مؤثر در تجارت محصولات کشاورزی باعث می‌شود که معمولاً بازار محصولات کشاورزی با تلاطم‌های متعددی در طول سال مواجه باشد. امنیت غذایی کشور در گروی افزایش تولیدات کشاورزی است و تولیدات این بخش ماده اولیه بخش‌های صنعتی مختلفی به حساب می‌آید و سهم بالایی در اشتغال دارد و موجبات رفاه مردم را فراهم می‌کند.

اما این بخش کشاورزی ایران از نبود آمار و اطلاعات به روز رنج می‌برد، به طوری که اگر به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی سری زده شود آخرین آمار موجود مربوط به سال ۱۳۹۶ است و مرکز آمار ایران نیز آمار به‌روزی در دسترس برای بهره‌برداران ندارد.

علی خان محمدی عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی نیز در گفت‌وگو با «تسنیم» اظهار کرد: در هر کشوری آمار و بر اساس آن برنامه‌ریزی وجود داشته باشد بالطبع پیشرفت نیز وجود خواهد داشت، اما در کشور ما آماری وجود ندارد که به آن دل ببندیم.

وی افزود: آخرین آماری که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی مشاهده می‌شود مربوط به سال ۹۶ است در این شرایط چطور می‌توان برای آتی برنامه‌ریزی کرد یا الگوی کشت داشت.

عضو هیئت‌مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: هر ساله شاهد هستیم که یک روز سیب‌زمینی و روز دیگر پیاز گران می‌شود، اگر آمار دقیقی وجود داشته باشد دیگر شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هرکیلوگرم سیب زمینی به ۸ هزار تومان رسیده‌است که نشان می‌دهد در کشور برنامه‌ریزی و آماری مشخص نداریم؛ میزان تولید، مصرف و صادرات باید مشخص شود تا بر اساس آن بتوان تولید کرد یا اجازه صادرات داد.

وی اظهار کرد: امسال کشاورزان زیادی در حال کاشت گوجه فرنگی هستند و به نظر می‌رسد که با تولید مازاد مصرف در آتی مواجه خواهیم بود.

خان محمدی گفت: این شرایط باعث می‌شود که تولید‌کننده و مصرف‌کننده ضرر کنند و تنها کسانی که در این ارتباط سود می‌برند، دلال‌ها هستند که با خرید و ذخیره‌سازی، آن محصولات را در آینده گران‌تر می‌فروشند.

فریدون گل افرا، کارشناس کشاورزی نیز اظهار کرد: در صورتی که آمار به روز و به موقع نباشد نمی‌توان به آن اتکا کرد و برنامه‌ریزی انجام داد؛ به خاطر تغییرات اقلیمی حتی نمی‌توان به آمار سال قبل اتکا کرد، چه برسد به اینکه بخواهیم از آمار دو تا سه سال قبل استفاده کرد.

وی درباره صحت آمار ارائه شده نیز گفت: برخی از مواقع ممکن این ارقام در وزارتخانه به منظور بالا نشان دادن میزان بهره‌وری دست کاری شوند؛ در حالی که گفته می‌شود که یک محصول کشاورزی بیش از ۱۰ میلیون تن و به اندازه مصرف کشور تولید شده‌است، اما در سال آینده ۲ میلیون تن از آن محصول به کشور وارد می‌شود.

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.