کد مطلب: ۶۴۰۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودرو برقی داخلی به بازار می‌آید؟

خودرو برقی داخلی به بازار می‌آید؟

سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی راجع به تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور شد. آیا زیرساخت برای عرضه و فعالیت این خودروها در کشور وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال گذشته از تعدادی خودروی برقی رونمایی شد. اما هیچ کدام از این خودروها به تولید انبوه و عرضه به بازار نرسید. ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ تعدادی خودروی هیبریدی و برقی تولید خواهد کرد.

خودرو برقی داخلی تولید می‌شود؟

آیا خودروسازان توان ساخت و عرضه خودروهای هیبریدی و برقی را دارند؟

عماد جعفری، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد خودروسازان توان تولید این خودروها را داشته باشند. اما سوال این است که اگر این خودروها نیز تولید شدند چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند و قیمت‌گذاری آن به چه صورت است؟

او توضیح داد: خودروهای هیبریدی دارای دو موتور برقی و بنزینی هستند. در خدمات پس از فروش این خودروهای وارداتی هیبریدی مشکلاتی وجود دارد. پس چگونه صحبت از تولید این خودروها می‌شود؟

جعفری افزود: خودروسازان کشور به دلیل اینکه به صورت دستوری روی کار آمدند، برای حفظ جایگاه خود نیز دستور به تولید این خودروها می‌دهد. اما باید توجه داشت که دانش کافی برای اجرایی کردن این دستور را ندارد.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: به هیچ وجه امکان ندارد خودروی برقی در زمان یک ساله تولید شود. آغاز یک پروژه تولیدی تا رنگ و تنظیم ربات خودرو پنج تا شش ماه فرصت لازم دارد و تا پایان سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو برقی ممکن نیست. البته برای ساخت جایگاه‌های شارژ این خودروها نیز زمان و تجهیزاتی لازم است که چشم‌اندازی پنج ساله باید در نظر گرفت.

هزینه‌ها به چه صورت خواهد بود؟

او گفت: هزینه‌ تولید خودروهای برقی دو برابر قیمت نمونه‌های بنزینی است. پس در قیمت‌گذاری نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

جعفری توضیح داد: دولت‌ها برای کمک به آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین برای این خودروها یارانه در نظر می‌گیرند تا مردم تشویق به خرید خودروهای برقی شوند. اما آیا در کشور نیز همچین تسحیلاتی برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود؟

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.