کد مطلب: ۵۶۴۱۸۱

خودکفایی در خودکار

خودکفایی در خودکار

در سال ۹۱، خودکار ایرانی تنها ۱۰ درصد از بازار نوشت‌افزار سهم داشت، بنا بر آمار منتشر شده این میزان در سال ۹۹، به ۹۰ درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوشت‌افزار ایرانی در یک دهه اخیر توانسته علاوه بر تأمین بخش قابل توجهی از اقلام مورد نیاز در داخل کشور، نظر خانواده‌ها را نیز به مصرف این کالاها جلب کند. افزایش تنوع و ارتقای کیفیت، دو مؤلفه اصلی در اقلام نوشت‌افزار ایرانی است که طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. تولید نوشت‌افزار ایرانی به عنوان صنعتی که امیدی به ثمر دادنش نبود، امروزه در برخی از اقلام توانسته بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تأمین کند.

آمارهای منتشر شده از میزان تولیدات نوشت‌افزار ایرانی نشان می‌دهد که در برخی از اقلام مانند خودکار تقریباً به خودکفایی رسیده‌ایم. در حالی که میزان مصرف سالانه خودکار در کشور، ۵۰۰ میلیون عدد برآورد شده، تولید سالانه خودکار ایرانی به رقم ۴۵۰ میلیون عدد رسیده است. در این میان میزان اشتغال مستقیم از تولید خودکار در داخل کشور نیز هزار نفر عنوان شده که سهم اشتغال خانگی از اشتغال کل نیز ۲۰ درصد برآورد شده است.

افزایش توان تولید در بخش خودکار ایرانی در حالی صورت گرفته که در سال ۹۱، تنها ۱۰ درصد از تولید سالانه و نیاز کشور را این اقلام تشکیل می‌دادند، این میزان در سال گذشته به ۹۰ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر ۱۰ برند ایرانی در بازار فعال است که عمده بحث تولید خودکار را برعهده دارد.

نوشت‌افزار ایرانی از جمله صنایعی است که در سال‌های اخیر در کنار کمک به اشتغال و افزایش تولید داخلی، مانع از خروج ارز از کشور نیز شده است. این در حالی است که بنا بر آمار منتشر شده تا سال ۹۷، گردش مالی در بازار نوشت‌افزار ایران چیزی حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که از این میزان، حدود ۷۰ درصد را کالاهای وارداتی از چین و هند تأمین می‌کردند.

واردات اقلام نوشت‌افزار در کنار ضربه‌ای که به اقتصاد و تولید ملی وارد می‌کند، از جنبه فرهنگی نیز قابل تأمل است. بنا بر آمار منتشر شده، در برخی از اقلام نوشت‌افزار مانند دفتر تحریر که عموماً بیشترین مصرف را در میان کالاهای این دسته دارد، بیش از ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی، طرح‌هایی معارض با فرهنگ ایرانی اسلامی داشتند.

با وجود این موفقیت‌ها، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از نبود یا کمبود مواد اولیه گرفته تا فقدان طرح‌های متناسب با ذائقه مخاطب کودک و نوجوان امروز. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده، عمده مشکلات تولیدکنندگان این حوزه در زمینه‌های شخصیت‌سازی، توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و دغدغه‌مند و ارزشی، نظارت، تبلیغات و ذائقه‌سازی خلاصه می‌شود.

فعالان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی که کار خود را با دو برند و حدود ۵۰۰ هزار نسخه در سال ۹۱ آغاز کرده بودند، حالا به یکی از امیدهای حوزه تولید تبدیل شده‌اند. بنا به گفته فعالان فرهنگی، تولیدات نوشت‌افزار اسلامی علاوه بر اینکه می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه مخاطبان داخل کشور باشد، در چند سال گذشته به این قابلیت دست یافته‌ است که با طراحی‌های جدید در بازار کشورهای همسایه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

هرچند در سال‌های گذشته تلاش شده تا با ورود برخی از نهادها، مشکلات تولیدکنندگان این حوزه تاحدودی برطرف و زمینه ورود این دست از کالاها به بازار تسهیل شود، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله باقی است. از سوی دیگر، علی‌رغم حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از کالای ایرانی و تذکر ایشان مبنی بر رفع «سنگ‌اندازی‌ها» در مقابل تولید نوشت‌افزار ایرانی،‌ به نظر می‌رسد که بخشی از مسئولان کشور هنوز به اهمیت این امر پی نبرده‌اند.

منبع: عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یادمه میگفتید برنامه جامع توسعه که مثلا تا سال ۱۴۰۰ جیشیم قدرت اقتصادی سیاسی نظامی منطقه که الان کاملا نتایجش مشهوده. قبل ترش میگفتید خودکفایی در گندم که اونم داریم وارد میکنیم و بهاش شد از بین بردن منابع آب. امروز رادیو میگفت برنامه کنترل شبکه مجازی تا ۱۴۱۰ که امن بشه مثلا اتفاقا نگران که نشدم هیچ با توجه به سوابقتون خندم گرفت. الان داستان خودکار ایرانی و خودکفایی تو نوشت افزار هم همیشه. چنس ایرانی بی کیفیته تمام. توانایی رقابت نداره، حداقل با معادل چینیش. مثل خودرو های ایرانی ، مثل لوازم خانگی ایرانی و صنایع دیگه. همه و همه قربانی تحریم امریکا نه به دلیل دشمنی امریکا با ما بلکه به دلیل دشمنی مسخره و بی دلیل کشورمون با امریکاس.

  • احمدرضا

    باز شروع شد داستان تخیلی خودکفایی….
    مطمئن باشیم تکنولوژی(دستگاهای تولید) و مواد اولیش از خارج نمیاد؟؟؟؟؟