خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۶۸۹۹

«فایزر» و «مرک» داروهای ضد کرونا می‌سازند

«فایزر» و «مرک» داروهای ضد کرونا می‌سازند

شرکت‌های فایزر و مرک، مرحله بالینی را برای آزمایش داروهای ضد کرونا آغاز می‌کنند و به این ترتیب رقابت برای ساختن دارویی ساده برای این بیماری بالقوه مرگبار، بالا می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رونیترز در این مورد نوشت فایزر اعلام کرد که آخرین کارآزمایی بالینی مرحله میانی/ انتهایی داروی خوراکی‌ خود را روی ۱۱۴۰ بیمار بزرگسال بستری‌نشده با تشخیص عفونت کروناویروس که در معرض خطر بیماری شدید نیستند، آغاز می‌کند.

بیماران در این کارآزمایی داروی جدید شرکت فایزر با نام PF-07321332 و دز پایین داروی «ریتوناویر»، یک داروی قدیمی‌تر را که برای درمان ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) به کار می‌رود، دریافت می‌کنند.

داروی شرکت فایزر برای مهار کردن فعالیت آنزیمی کلیدی طراحی شده است که برای تکثیر شدن کروناویروس ضروری است.

مرک هم وارد میدان می‌شود

شرکت مرک نیز اعلام کرده است که کارآزمایی جدید داروی تجربی‌اش به نام «مولناپیراویر» را برای پیشگیری از کرونا در میان بزرگسالانی که فردی در خانوارهایشان دچار عفونت علامت‌دار کرونا تشخیص داده شده است، شروع می‌کند.

مولناپیراویر نوعی داروی ضد ویروسی است که با ایجاد خطاهایی در RNA (ماده ژنتیکی ویروس) نهایتا مانع تکثیر آن می‌شود.

فایزر در ماه ژوئیه (تیر) کارآزمایی بالینی دیگری را با PF-07321332 در بزرگسالانی که به علت بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری شدید بودند، آغاز کرد. انتظار می‌رود نتایج اولیه این آزمایش بالینی در پاییز امسال اعلام شود.

شرکت‌های فایزر و مرک و نیز رقیب سوئیسی‌شان شرکت «روش»، بیشترین پیشرفت‌ را در ساخت نخستین قرص خوراکی برای درمان یا احتمالا پیشگیری کووید-۱۹ کرده‌اند.

در حال حاضر فقط داروی تزریقی داخل‌وریدی «رمدسیویر» در آمریکا برای درمان ضدویروسی در بیماران کووید-۱۹ به تایید رسیده است ( همشهری آنلاین ).

تلاش برای ساخت داروی کرونا در استرالیا

چندی پیش نیز اعلام شد که محققان در استرالیا، دو دارو برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده‌اند. یکی از داروها قبل از ابتلا باید مصرف شود و به تاثیرگذاری واکسن‌ها کمک می‌کند و داروی دیگر پس از ابتلای فرد مصرف می‌شود.

این دو دارو از ابتلاء به کووید ١٩ و گسترش ویروس کرونا در بیمارانی که قبلا به بیماری مبتلا شده‌اند، جلوگیری می‌کند.

محققان انستیتو QIMR برگوفر دو داروی مجزای مبتنی بر پپتید ابداع کرده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها تا ١٨ ماه دیگر عرضه می‌شوند.

این داروها سلول‌هایی در بدن انسان را هدف می‌گیرند که نسبت به ویروس SARS-CoV-۲ واکنش نشان می‌دهند. یافته‌های این تحقیق در ژورنال Nature Cell Discovery منتشر شده است.

سودها رائو، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: داروی نخست برای جلوگیری از ابتلاء به عفونت طراحی شده و باید قبل از آنکه فرد در معرض ویروس قرار گیرد، مصرف شود. همچنین این دارو به کارآمدی واکسن‌ها کمک می‌کند. داروی دوم از گسترش ویروس در سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

رائو می‌گوید: داروی نخست جلوی ورود ویروس به سلول را می‌گیرد و مانند یک قفل روی سلول‌های بدن انسان عمل می‌کند. داروی دوم برای مواقعی تاثیرگذار است که ویروس وارد بدن شده و از تکثیر آن اجتناب می‌کند.

داروهای مذکور پس از آن توسعه یافتند که پژوهشگران شیوه ناشناخته‌ای کشف کردند که ویروس کرونا از طریق آن وارد بدن انسان می‌شود و عفونت کووید١٩ را به وجود می‌آورد ( مهر )

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مدیر شرکت فایزر در مصاحبه ای گفته من واکسن نزدم دلیلش هم اینه که سالم هستم خب ما هم سالم هستیم پس چرا اصرار می کنند که واکسنهایشان به کشورهای دیگر مخصوصا جهان سومی بفرستند؟

    • ناشناس

      چرت نگو

    • ناشناس

      چه دری وریا

    • ساسان

      چرت نگو تو برو واکسن بنجل چینی یا برکت بزن کسی زورت نکرده که فایزر بزنی.

  • ناشناس

    چرا نظرات انتشار داده نمیشود

  • ناشناس

    اگر انتشار نمیدهند بیخودی وقت تلف نکنیم چون اسراف چند جانبه و گناه کبیره است

  • نسرین

    ایولا به این شرکت های پیشرفته و معتبر امیدوارم واکسن فایزر هم بزودی وارد ایران بشه