کد مطلب: ۶۴۸۷۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییرات جدید دامنه نوسان در سال ۱۴۰۱

تغییرات جدید دامنه نوسان در سال ۱۴۰۱

تقریبا از دو سال پیش بحث تغییر دامنه نوسان مطرح شد. از زمستان سال ۱۳۹۹ تا امروز چند باری دامنه نوسان تغییر کرد و امروز رئیس سازمان بورس اعلام کرد که دامنه نوسان تا پایان سال به ۱۰ درصد می‌رسد. دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دامنه نوسان، محدوده قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری را می‌تواند تعیین کند و قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در اصل این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم است.

دامنه نوسان هفته گذشته به محدوده مثبت و منفی شش درصد و به گفته رئیس سازمان بورس این دامنه تا پایان سال به مثبت و منفی ۱۰ درصد می‌رسد.

کارشناسان عقیده دارند که این تغییر دامنه نوسان می‌تواند بورس را در بلند مدت صعودی کند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام در این باره توضیح می‌دهد: تغییر دامنه نوسان دو مزیت دارد. نخست نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهد و در وهله دوم نیز صف‌های خرید و فروش را متعادل می‌کند.

وی اظهار می‌کند: با تغییر شش درصدی دامنه نوسان، تغییرات چندانی در بازار رخ نمی‌دهد. اما آرام آرام به صورت متعادل نقدشوندگی بورس افزایش پیدا می‌کند.

الیاس‌کردی با اشاره به دومین مزیت دامنه نوسان توضیح می‌دهد: صف‌های خرید و فروش مردم را فریب می‌دهد. این صف‌ها موجب شد که برخی از سهام که ارزش چندانی خوب جلوه داده شوند یا اینکه برخی از سهام که ارزش بالایی دارند بد جلوه داده شوند.

دامنه نوسان به ۱۰ درصد می‌رسد

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به ایرنا می‌گوید: با توجه به گزارشات اگر دامنه نوسان با تاثیر مثبت همراه باشد. دامنه نوسان باید به‌طور حتم به‌صورت تدریجی افزایش می‌یابد. البته تاکنون تصمیم نهایی برای افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد اتخاذ نشد، اما هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

عشقی با اشاره به حذف دامنه نوسان اظهار می‌کند: حذف کامل دامنه نوسان نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست. قرار بر این است تا در بلندمدت بحث دامنه نوسان پویا را پیگیری کنیم تا دامنه نوسان متناسب با وضعیت بازار تغییر کند. از این طریق ضمن وجود محدودیت، دامنه نوسان باز خواهد بود که در کنار آن بحث دست‌کاری معاملات و نیز انجام نظارت‌ها قابل اعمال باشد.

وی اضافه می‌کند: دامنه نوسان پویا، مدل منطقی در نظر گرفته‌شده برای دامنه نوسان است. این اقدام نیازمند سامانه‌هایی است که مسوولان در حال تلاش برای راه‌اندازی آن هستند. به نظر می‌رسد که استفاده از این سامانه‌ها به امسال نرسد و برای سال جاری افزایش تدریجی دامنه نوسان را در دستور کار قرار داده‌ایم، اما برای بلندمدت دامنه نوسان پویا را اجرا خواهیم کرد.

دامنه نوسان پویا چیست؟

رئیس سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان توضیح می‌دهد: دامنه نوسان پویا به تعبیری به‌عنوان دامنه نوسان باز تلقی می‌شود، اما به‌طور حتم کنترل‌هایی بر روی آن انجام خواهد شد. این بدان معناست که صورت که اگر سهام شرکتی بیش از مقدار مشخص شده رشد کرد، وقفه‌ای در معاملات آن نماد به‌منظور ایجاد شفاف‌سازی صورت می‌گیرد. در دنیا هم به این صورت نیست که دامنه نوسان به‌طور کامل باز باشد. در این زمینه نقش بازارگردان‌ها بسیار پررنگ است و باید دارای نقش اساسی باشد. هفته گذشته هم اعلام کرده‌ایم اگر بازارگردان‌ها از توانایی لازم برای کنترل سهام برخوردار باشند، دامنه نوسان را با توجه به درخواست بازارگردان تا ۲ برابر دامنه نوسان مشخص‌شده، بازخواهیم کرد.

به نظر می‌رسد تغییر دامنه نوسان مسیر بورس را در نیز در بلند مدت تغییر می‌دهد و این بازار را صعودی می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.