کد مطلب: ۲۹۹۲۷۸

دانش مهمترین نهاده برای کشاورزان

دانش مهمترین نهاده برای کشاورزان

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی گفت: افزایش تولید در حوزه گندم که در بین کشاورزان معمولی به طور میانگین ۴ تن است و در بین کشاورزان نمونه به ۱۳ تن هم می‌رسد که حاصل افزایش دانش در هکتار است و باید مانند نهاده برای کشاورزان اهمیت داشته باشد.

بهمن امیری لاریجانی در رابطه با ارتقا دانش کشاورزان و کمک به تولید بیشتر محصولات کشاورزی گفت: آمار تولید کشاورزان نمونه نشان می‌دهد که در گیاهان زراعی بیش از ۳ تا ۴ برابر کشاورزان معمولی و در حوزه باغی بالغ بر ۶ تا ۸ برابر محصولات تولید می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: این افزایش تولید در حوزه گندم که در بین کشاورزان معمولی به طور میانگین ۴ تن است و در بین کشاورزان نمونه به ۱۳ تن هم می‌رسد که حاصل افزایش دانش در هکتار است و باید مانند نهاده برای کشاورزان اهمیت داشته باشد.

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی یکی از دلایل افزایش تولید را مدیریت کشت دانست و اظهار کرد: در بحث مدیریت کشت با تعیین زمان کود دهی و مشخص کردن میزان و نوع کود و همچنین مدیریت آبیاری و تعیین زمان مناسب آبیاری می‌توان محصول بیشتری در هر هکتار کشت کرد که به سود کشاورز است.

امیری لاریجانی در ادامه افزود: کشاورزان نمونه با مصرف آب کمتر و مصرف بهینه کود توانسته اند به تولید بیشتر محصولات دست پیدا کنند که این موفقیت بزرگی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارتقا دانش کشاورزان در زمینه جلوگیری از کشت برنج در شهر‌های غیر شمالی چقدر تاثیر گذار بوده عنوان کرد: در استان‌های غیر شمالی در شالیزار‌ها مصرف آب بسیار زیاد است، اما کشاورز، چون با کشت برنج به جای محصولات کم آب بر سود بیشتری می‌کند ترجیحا کشت برنج را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی با تاکید بر اینکه باید انگیزه‌ای در کشاورز برای کشت محصولات کم آب بر ایجاد شود گفت: محصولات جایگزین به جای کشت برنج به کشاورزان معرفی شده است، اما چون کشت آن‌ها درآمدی هم پای کشت برنج ندارد کشاورز تمایلی به محصولات جایگزین نشان نمی‌دهد.

امیری لاریجانی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دستگاه حاکمیتی بخواهد کشاورز را مجاب به کشت محصولات کم آب بر کنند باید به میزانی که در مصرف آب صرفه جویی می‌شود به کشاورز سود دهد تا در درآمد کشاورز در مقایسه با کشت برنج به رقم مناسبی برسد در غیر این صورت نمی‌توان کشاورزان را به طور کامل از کشت برنج منصرف کرد.

وی همچنین یکی دیگر از روش‌های ارتقای دانش و فناوری کشاورزان را لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی دانست و گفت: نمایشگاه‌ها می‌توانند تاثیر به سزایی در ارتقا دانش کشاورزان داشته باشند و در این بین دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات و صنایع وابسته کشاورزی از ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.