کد مطلب: ۵۱۳۵۴۸

صادرات خودرو ۷۵ میلیارد تومان!

درآمد خودروسازان از فروش پژو و پراید

درآمد خودروسازان از فروش پژو و پراید

بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد بار اصلی درآمدزایی در گروه سایپا بر دوش پراید و تیبا است و در ایران خودرو بر دوش خانواده پژو.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۹ ماه نخست سال که در سامانه جامع اطلاع‌رسانی کدال ثبت شده است، شرکت خودروسازی سایپا از ابتدای بهار تا انتهای پاییز، در حدود ۷۰ هزار دستگاه از خانواده پراید و ۱۳۷ هزار دستگاه از خانواده تیبا به فروش رساند.

سهم سایر محصولات این کارخانه از فروش، نسبتا پایین بود. آریو با ۱۲۱ عدد رتبه سوم را داشت. تعداد فروش سراتو و چانگان CS35 نیز در این دوره ۹ ماهه به ترتیب برابر ۸۰ و ۱۴ عدد بود.

درآمد سایپا از فروش خودرو

در آمد حاصل از فروش داخلی این محصولات حدود ۹ هزار میلیارد تومان برآورده شد، که ۲ هزار میلیارد تومان آن سهم خانواده پراید و ۷ هزار میلیارد تومان آن سهم خانواده تیبا بود. بر این اساس بیش از هفتاد درصد درآمد فروش داخلی محصولات سایپا از خانواده تیبا تامین شده است. نمودار زیر درآمد حاصل از فروش داخلی محصولات سایپا طی این ۹ ماه را نشان می‌دهد.

جمع فروش داخلی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۸ برای شرکت خودروسازی سایپا، ۱۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده، درنتیجه درآمد ۹ ماهه سایپا نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

صادرات محصولات سایپا تا پایان آذر

تعداد صادرات قطعات نیمه منفصل خودرو (SKD)، از ابتدای سال تا انتهای پاییز ۴۸۱ عدد بود. بعلاوه ۴۰ دستگاه از خانواده پراید و ۲۵۲ دستگاه از خانواده تیبا به خارج از کشور صادر شد.

بر اساس گزارش مرجع، در آمد صادراتی سایپا در این ۹ ماه حدود ۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است و اگر درآمد حاصل از صادرات این محصولات از مبلغ تمام شده تولید کم شود سود ناخالصی معادل ۴۶ میلیارد تومان بدست می‌آید.

درآمد صادراتی سایپا در دوره مشابه قبلی حدود ۲۵۴ میلیارد تومان بوده و درنتیجه به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده است.

فروش محصولات ایران خودرو

خانواده پژو بیشترین سهم را از فروش محصولات ایران خودرو داشتند و در ۹ ماه اول سال حدود ۲۴۰ هزار دستگاه از این خانواده به فروش رفت. بعد از پژو خانواده سمند قرار می‎‌گیرد. تعداد فروش خانواده سمند در این دوره حدود ۴۰ هزار دستگاه و درنتیجه یک ششم خانواده پژو بود. دنا با تعداد فروش حدود ۳۰ هزار در رتبه سوم و رانا با ۸ هزار در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

تعداد فروش وانت و سایر محصولات جدید در این دوره حدود ۳ هزار عدد بوده است. بعلاوه ۱۶۷ دستگاه تندر که تولید آن متوقف شده، ۱۰۷ دستگاه دانگ فنگ، یک عدد سوزوکی و حدود ۳ هزار دستگاه از سایر محصولات طی این ۹ ماه به فروش رفته است.

درآمد حاصل از فروش محصولات ایران خودرو در این دوره حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن از فروش خانواده پژو بدست آمده، بر این اساس پژو به تنهایی بیش از ۷۰ درصد درآمد ۹ ماهه ایران خودرو را تامین کرده است.

تغییر ترکیب محصولات پرفروش سایپا و ایران خودرو

با توجه به توقف تولید پراید فروش این خودرو به صورت کلی روند نزولی را طی این ۹ ماه دنبال کرد. فروش تیبا نسبت به ابتدای دوره افزایش داشت. فروش خانواده سمند با شیبی ملایم در حال رشد است و خانواده پژو نیز رفتاری نوسانی از خود نشان داده و افزایش شدیدی را نسبت به ابتدای سال تجربه کرده است.

سایپا قرار بود تولید پراید را از نیمه تابستان متوقف کند البته تولید وانت پراید کماکان در این کارخانه ادامه دارد پس از این تصمیم تیراژ تولید تیبا در سایپا بالا رفت. اما این افزایش متمد نبوده و به صورت نوسانی حرکت کرده است. تولید خانواده پژو و سمند نیز به نحوی که پاسخگوی فروش صعودی این محصولات باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مسولین همه خوابن؟چراجلوگرانی ماشین نمیگیرید؟ هرکسی ثبت نام کرده برنده نشده جریان چیه؟قرعه کشی سیاه بازیه خودشون ماشینا را میفروشن بازارآزاد.. چراماشین به دست مصرف کننده که نیاز داره نمیرسه..تو بازارآزاد هرچه ماشین صفر بخواهی هست این ماشینا ازکجا میاند؟ از وقتی ثبت نام شروع شده ثبت نام کردم چرا برنده نشدم..بخاطر دستهای پنهان.. ماشین ارزان بود ضررنبود.حالا که گرانش کردن شرکتا ضرر کردن..خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    به اسم تولید داخلی مردم رو از داشتن خودروی با کیفیت و با تکنولوژی روز و ایمن محروم می کنن خجالتم نمی کشن.
    واقعا شرم آوره.

  • قاسم شیرزاد بازنشسته اتش نشانی

    خب تا به حال هیچ کسی نمیدانستیم که خودروسازان صادرات دارن پس چرا شماها نمیگذارید واردات خودرو ازاد شود پس درست است که شماها مردو مو زندانی کردینچرا نمیگذارید خودرو وارد شود چون گند کارهای شما رو میشه وکسی از شماها خودرو نمیخره پس شما کل خودروها را به سوریه وعراق ولبنان ویا هر کشور دیگر حتی به فرانسه وژاپن وکره هم صادر کنید چون خودروهای انها مثل خودرو شما کیفبت ندارن پس شما چرا به ملتی که در نوبت خودرو هستن نمیدین چرا صادر میکنید این چه بازیه ????

  • کاوه از گرگان

    وقتی از فروش ماشینهایی با طرح و قالبهای قدیمی سود تضمین شده هزاران میلیاردی بدست می‌آورند
    و از رقابت جهانی هم دور هستند دیگه بفکر تحقیق و توسعه و طراحی جدید نمی‌افتند جاری هم تولید کنند مردم مجبورند بخرند تا حرف هم بزنی میگن ده ها هزار اشتغال ما از بین نمیره باید یک شیر مرد پیدا بشه اساس غلط تفکر خودروسازان را بهم بریزه وگرنه نه باید همان پراید و پژو طرح سی سال پیش را مردم تحمل کنند کشوری که توانسته هواپیمای اف پنج را مهندسی معکوس کنه و توی خط تولید بیاره و استفاده عملیاتی کنه نمیتونه ماشین‌هایی در حد بنز و میتسوبیشی و … بسازه
    آقایون تنبل و سود پرست از خواب بیدار شوید جایگاه خودروسازی ایران خیلی خیلی رفیعتر از ایناست از جوونها و استعدادها که دارند خاک می‌خورند استفاده کنید و اینقدر بفکر جیب گشادتان نباشید اینها همون جوان‌هایی هستند که توی مراکز طراحی و تولید شرکت های بزرگ خودروسازی جهان رفتند و موفق شدند در ناسا آمریکا چند تا ایرانی فعالیت می‌کنند در جاهای دیگه چطور
    به این استعدادها میدان بدید بعد ببینید چند سال بعد خودروسازی ما کجا ایستاده

  • ناشناس

    پژو 206 و پراید چندین دهه است که از رده خارج محسوب میشوند.
    در ایران به علت ناآگاهی مردم ،دولت و خودروساز نهایت سود را میبرد در اینکه با کمی تغییرات ظاهری همان خودروهای 40 سال پیش(پراید) و 24 سال پیش (۲۰۶) و بقیه را شدیدآ ارزان تولید میکند و به مراتب گرانتر از بهترین خودروهای جهانی میفروشد و متقاضی بعلت برده بودن در چنگال دولت که اجازه ورود خودرو بدون گمرکی را ندارد ضرر دهنده اصلی است .
    این ملت است که ضرر میدهد نه خودروساز و دولت.
    فقط وقتی پول اختلاس کم شود دولت خودرو را به بهانه خودروساز ضرر میدهد و خودرو ملی از بودجه ما میدزدد ،،، ببخشید اختلاس میکند.

  • ایمان

    دیگه ته مدیریت به این میگن.ماشین رو به قیمت ماشینهای روز با کیفیت خارجی بفروشی…بازار انحصاری داشته باشی…بعد بگی ضرر میدیم…واقعا درد اوره

  • سایپا و ایرانخودروی دزد

    قرعه کشی خودرو به ومعنای واقعی کلمه دروغ و فریب مردم هست و هیچ کدوم از مردم عادی برنده نمیشوند و ماشینها میرسه به دلالان خود شرکتهای خودرو سازی که تو بازار آزاد بفروشند شما یه سری بزنید تو سایتهای فروش خودرو ببینید همه ماشینهای صفر تحویل روز هستند برا فروش

    • ناشناس

      دوست عزیز ما توی فامیل داشتیم چند نفر که در اومدن

    • حسن روحانی

      اصلا هم قرعه کشی دروغ نیست برای من وسه نفر از اشناهایم ماشین درامده ولی برای عده ای هم در نیامده این دلیل شانسی بودن ایت نه دروغ

  • محمد

    صدای خُرد شدن استخوان خودروسازها هر روز بیشتر به گوش میرسه.

  • m

    پول و رشوه بده تو قرعه کشی برنده ای

  • حسین

    خسته نباشید واقعا با اینهمه صادرات قویتون! خوبه که خودتون هم میدونین که هیچ کجای دنیا به غیر از ایران این درشکه ها رو سوار نمیشن