کد مطلب: ۵۷۵۶۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اصلاح بودجه در دولت سیزدهم/ دولت رئیسی می‌تواند نفت بفروشد؟

اصلاح بودجه در دولت سیزدهم/ دولت رئیسی می‌تواند نفت بفروشد؟

با بررسی درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی می‌توان متوجه شد که تنها سه درصد از برنامه فروش نفت در ایران محقق شده است. محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره توضیح می‌دهد: باید به این آمار توجه کرد اما نمی‌توان آن را مبنای کار قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی می‌تواند نشان دهد که تنها سه درصد از برنامه‌های ایران در این مورد محقق شده است و این آمار، تفاوت‌‌های زیادی دارند.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: آمارهایی که در منابع بین‌المللی مطرح می‌شود بر اساس حدس و گمان است و معمولا در دنیا به آمارهای رسمی استناد می‌کنند و به وسیله آمارهای غیررسمی آمار را مقایسه می‌کنند ولی مبنا در منابع بین‌المللی آمار رسمی است که در ایران منتشر نمی‌شود.

خطیبی ادامه‌ می‌دهد: منابع بین‌المللی بر اساس جا‌به‌جایی کشتی‌ها و مسایلی از این قبیل حدس‌هایی می‌زنند که نمی‌تواند خیلی دقیق باشد و ایران چیزی از مجرای رسمی منتشر نمی‌کند و دلیل آن هم شرایط خاص تحریم افشا نمی‌شود زیرا مانع فروش نفت می‌شود. بالاخره در زمان عادی مشتریان برای خرید نفت صف می‌کشند اما در زمان تحریم‌ها ما باید به دنبال مشتریان برویم.

در بودجه سال جاری، صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۴۰ دلار در نظر گرفته شده بود.

اگر در سال ۱۴۰۰ ایران نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار می‌فروخت و از طرف دیگر هم صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز تحقق می‎‌یافت، روزانه ۹۲ میلیون دلار و در کل فصل بهار، حدود ۸.۵ میلیارد دلار کسب درآمد می‌کرد و تحقق سه درصدی این میزان یعنی کل درآمد ۲۵۶ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار بوده و این به معنای این است که کمتر از ۴.۳ میلیون بشکه نفت طی سه ماه فروخته‌ایم.

خطیبی تصریح می‌کند: آمار منابع ثانویه غیرقابل اعتنا نیست اما نمی‌تواند مبنای کار ما قرار بگیرد.

او درباره سیاست‌های دولت سیزدهم درباره فروش نفت خاطرنشان می‌کند: دو بعد در صادرات نفت ما تاثیرگذار است. یکی بعد سیاسی است که مقامات سیاسی کشور باید تلاش کنند تا فضای بین‌المللی مساعدتر شود و بعد دیگر وزارت نفت است که باید تلاش کند با همین شرایط موجود نفت بیشتری بفروشد و ارقام بودجه محقق شود.

البته نماینده سابق ایران در اوپک توضیح می‌دهد: در حال حاضر مسولان درصدد اضافه کردن اصلاحیه به برنامه بودجه هستند.

این به این معناست که احتمالا محقق کردن ارقام بودجه، دشوار به نظر می‌رسیده است.

خطیبی در آخر اصلاح می‌کند: باید صبر کرد و دید دولت جدید قرار است با چه روش‌هایی آمار صادرات را افزایش دهد و عملکرد دولت سیزدهم این چند روز، زمان کافی برای تحلیل فروش نفت در ایران نیست.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « درآمد صنعت خودروی ترکیه ۴.۵ برابر نفت » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.