خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۸۸۱۶

کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

چاله‌ میان درآمد و هزینه بانک‌ها با کاهش نرخ سود بانکی پر نمی‌شود

چاله‌ میان درآمد و هزینه بانک‌ها با کاهش نرخ سود بانکی پر نمی‌شود

یک کارشناس امور بانکی معتقد است کاهش نرخ سود بانکی چاله‌ میان جریان درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، بلکه می‌تواند به بعضی از بانک‌ها که وضعیت بهتری دارند بیشتر کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی هفته گذشته در یادداشت اینستاگرامی خود در تاریخ 25 فروردین ماه سال جاری، نوشت: در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها نخواهد داشت.

هرچند رئیس کل بانک مرکزی در این یادداشت از کاهش نرخ سود بانکی دفاع کرد، ولی روز بعد در نشست کمیسیون اقتصادی، گفت: بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد.

از معایب افزایش نرخ سود بانکی که همتی در نفی افزایش نرخ سود بانکی از آن استفاده کرده فشار بر ترازنامه بانکی است.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی معتقد است صرف الزام بانک‌ها به رعایت سقف نرخ سود در سپرده‌گذاری نمی‌تواند به‌طور کامل مشکل ناترازی را حل کند اما می‌تواند تا حدی موثر باشد.

وی گفت: تعهد بانک‌ها به پرداخت نرخ سود به نوعی تعهد و بدهی است که بر ناترازی اضافه می‌کند، یعنی اگر بانکی درآمد لازم را کسب نکند و از طرف دیگر متعهد باشند که نرخ سود بالایی را پرداخت کنند، طبیعی است که به ناترازی بانکی افزوده می‌شود.

وی در این خصوص ادامه داد: لذا کنترل بانک مرکزی مخصوصا بر بانک‌های ناسالم برای این که سقف نرخ سود سپرده را رعایت کنند، می‌تواند به کاهش ناترازی کمک کند، اما ریشه مشکل را از بین نمی‌برد.

ندری افزود: ناترازی بانکی به مدیریت غیرحرفه‌ای و عدم رعایت مقررات احتیاطی مربوط می‌شود. بانکی که مقررات احتیاطی را در مدیریت خود رعایت نمی‌کند و اصول مدیریت ریسک را زیر پا می‌گذارد، کفایت سرمایه را رعایت نمی‌کند، الزامات و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری را نادیده می‌گیرد، مقررات مربوط به تسهیلات تعهدات کلان و اعطای اعتبار به ذی‌نفع واحد یا اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط را به راحتی دور می‌زند؛ ریشه اصلی ناترازی این بانک در مدیریت آن است.

ندری با اشاره به این که تغییر نرخ سود بانکی چاله‌ میان جریان درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، گفت: اگر بر بانکی که زیان‌ده است، میزان دارایی‌ها و بدهی‌هایش نه تنها همخوانی ندارد بلکه فاصله زیادی هم دارد؛ نظارت بیشتر شود تا نرخ سود سپرده را بیشتر نکند و تعهدش را افزایش ندهد؛ تا حدودی موثر است. اما چاله‌ی میان جریان درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، بلکه می‌تواند به بعضی از بانک‌ها که وضعیت بهتری دارند بیشتر کمک کند و از تشدید وضعیت در بانک‌های ناسالم هم جلوگیری می‌کند، منتهی این اقدام حل ریشه‌ای و مبنایی این معضل نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.