کد مطلب: ۲۰۸۰۹۹

درمان قطعی سرطان با روش IMRT به ایران آمد

درمان قطعی سرطان با روش IMRT به ایران آمد

نخستین مرکز جامع انکولوژی و رادیوتراپی با بهره‌گیری از تکنولوژی IMRT با هدف تسهیل و توسعه روش‌های پیشرفته درمان سرطان و سرمایه‌گذاری 55 میلیارد تومانی بخش خصوصی چهارم اسفندماه در تهران آغاز به کار می‌کند.

سید هادی مولانا مدیرعامل این مرکز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: سرطان موضوع اصلی بهداشت و درمان کشور است و باید از سوی همه مردم بیشتر از قبل موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نه‌چندان دور با بالا رفتن سن ایرانیان میزان ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هرچند هنوز خیلی زود است که اصطلاح سونامی سرطان را برای کشورمان به کار ببریم، اما این حقیقت انکارناپذیر است که به‌زودی تعداد مبتلایان به سرطان در کشور افزایش می‌یابد.

مولانا آمار بیماران سرطانی کشور را نزدیک به 90 هزار نفر اعلام کرد و افزود: مصرف بالای سیگار، الکل، مواد مخدر، چربی‌ها و سایر مواد مضر باعث شده ضریب ابتلا به سرطان در ایران افزایش داشته باشد و این مسئله ضرورت توجه به پیشگیری و درمان صحیح و دقیق این بیماری را تبیین می‌کند.

مدیرعامل مرکز جامع انکولوژی روشنا با تأکید بر اینکه نباید سرطان را بد تعریف کرد گفت: ترس از سرطان از خود این بیماری بدتر است. مردم باید بدانند که سرطان هم مانند بیماری‌های دیگراست.50 درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است و 50 درصد بیماران سرطانی هم در صورت تشخیص به‌موقع قابلیت درمان قطعی دارند.

این پزشک فعال در حوزه درمان بیماری‌های سرطان بابیان اینکه تاکنون باوجود مراکز متنوع درمان سرطان هیچ مرکز جامعی برای آموزش، پیشگیری و درمان قطعی سرطان در کشور وجود نداشته است تاکید کرد: از 6 سال پیش برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مرکزی تاسیس شود که امکان ریشه‌یابی، تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری را داشته باشد و به همین دلیل مرکز جامع انکولوژی و رادیوتراپی روشنا را راه‌اندازی کردیم که چهارم اسفندماه با حضور متخصصان حوزه سرطان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

مولانا افزایش سطح آگاهی‌های جامعه درباره سرطان، آموزش و کنترل عوامل سرطان‌زا، و تغییر نگاه عمومی به این بیماری را ازجمله اهداف خود و همکارانش در مجموعه روشنا دانست و اظهار کرد: در این مرکز آزمایشگاه‌های تخصصی، بخش شیمی‌درمانی، کلینیک‌های تخصصی سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دستگاه گوارش، اورولوژی، بیماری‌های زنان و … تلاش می‌کنند به همه‌کسانی که برای درمان سرطان از مرحله مشاوره تا پیشگیری، تشخیص و درمان نیاز به همراهی دارند یاری رساند.

وی با تاکید بر ضرورت درمان هدفمند سرطان ادامه داد: یکی از روش‌های درمان این بیماری رادیوتراپی است و درصورتی‌که با دستگاه‌های پیشرفته و مدرن انجام شود کمترین آسیب به بافت‌های غیر سرطانی وارد می‌شود.

به همین منظور پس از سال‌ها که اروپا و امریکا اجازه استفاده از نرم‌افزارها و زیرساخت‌های درمان پیشرفته سرطان را به ایران نمی‌دادند، یکی از مدرن‌ترین دستگاه‌های رادیوتراپی جهان را برای دستیابی کشورمان به روش فوق پیشرفته IMRT روز 4 اسفند در این مرکز رونمایی می‌شود.

به گفته مدیرعامل مرکز روشنا روش رادیوتراپی IMRT مدرن‌ترین روش درمان سرطان است و با استفاده از این دستگاه در بسیاری از موارد دیگر نیازی به جراحی برای درمان سرطان نیست.

با توجه به هزینه بالای این سبک درمانی 2 تا 5 درصد بیماران سرطانی برای استفاده از این تکنیک به خارج از کشور سفر کرده و برای هر بار استفاده از این دستگاه رقمی معادل 250 میلیون تومان می‌پرداختند که با آغاز فعالیت این دستگاه در ایران علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور هزینه درمان نیز به یک‌پنجم کاهش می‌یابد.

مولانا با انتقاد از حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی درمان گفت: برای خرید هر دستگاه 5 میلیون یورو بودجه لازم است و باهدف دسترسی آسان مردم به امکانات درمان سرطان دو دستگاه از این نمونه خریداری شد اما دولت هیچ حمایتی از روند توسعه روش‌های درمان توسط بخش خصوصی نمی‌کند و مجبور شدیم با وام‌های بانکی 24 تا 28 درصد بودجه لازم برای خرید این دستگاه‌های را تامین کنیم.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه هزینه درمان سرطان بسیار بالاست تاکید کرد: نباید استفاده از روش‌های مدرن درمان فقط به قشر مرفه جامعه محدود شود و همه مردم باید بتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند اما متاسفانه بیمه‌ها زیر بار هزینه‌های درمانی IMRT نمی‌روند و دولت نیز هیچ حمایتی نمی‌کند درحالی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که در 15 سال اخیر از این فناوری استفاده می‌کردند بیمه‌ها از درمان سرطان با این شیوه حمایت مالی کامل می‌کنند.

مولانا یادآور شد: در حال حاضر تنها بیمه نیروهای مسلح با 95 درصد پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان با این روش را پذیرفته و سایر بیمه‌ها با توجه به تأخیر 12 ماهه در پرداخت هزینه‌ها برای بخش خصوصی مقرون‌به‌صرفه نیست چراکه بانک‌ها اقساط خود را ماهیانه دریافت کرده و حتی با چند روز تأخیر هم دیرکرد می‌گیرند.

مدیرعامل این مرکز خصوصی تخصصی سرطان با تأکید بر اینکه با امکانات موجود سالانه تنها 3 هزار بیمار سرطانی می‌توانند از پرتودرمانی IMRT استفاده کرده و درمان شوند افزود: دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند تا زمینه درمان حدود 87 هزار بیمار سرطانی باقی‌مانده نیز فراهم شود.

به گفته مولانا راه‌اندازی این دستگاه در ایران امکان استفاده از مزیت‌های توریسم درمانی را نیز فراهم می‌کند و بسیاری از بیماران سرطانی کشورهای همسایه نیز می‌توانند از مزایای این تکنولوژی در کشورمان بهره‌مند شده و ارزآوری گسترده‌ای در اقتصاد کشور رقم بخورد.

وی درباره مراسم رونمایی از این دستگاه که روز جمعه 4 اسفندماه برگزار می‌شود نیز گفت: پیش‌ازاین برخی از مراکز درمانی مدعی استفاده از این تکنولوژی بودند اما در حقیقت این نخستین بار است که دستگاه مدرن پرتودرمانی با روش IMRT در ایران به بهره‌برداری می‌رسد و همه اپراتورها و کارشناسان مرتبط با این فناوری نیز در سوئیس آموزش‌های تخصصی لازم را دیده‌اند.

به همین منظور در روز جمعه متخصصان و پزشکان حوزه سرطان برای بهره‌برداری از این دستگاه دعوت‌شده‌اند تا فصل جدیدی از درمان قطعی سرطان در کشور آغاز شود.

منبع: دیوان اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنفشه

    ایا این مرکز . با این روش . سرطان پستان را هم معالجه میکند ؟

  • کلانتری ناصر

    چگونه با متخصصین imrt تماس بگیرم