کد مطلب: ۳۳۰۰۰۰

درگیری ژاپن و فرانسه بر سر شرکت خودروسازی رنو_نیسان

درگیری ژاپن و فرانسه بر سر شرکت خودروسازی رنو_نیسان

نخست وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس G۲۰ با هم دیدار می‌کنند تا در مورد راه های حفظ اتحاد رنو نیسان با وجود رسوایی مالیاتی مدیر ژاپنی این شرکت گفت‌وگو کنند.

شنیزو ابه، نخست وزیر ژاپن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در فکر برگزاری نشستی هستند تا در حاشیه اجلاس G20 با هم دیدار کنند. در این بین نشانه‌هایی از یک عداوت اقتصادی بر سر تعادل قدرت در توافقنامه رنو_نیسان دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، همکاری 19 ساله بین شرکت‌های رنو و نیسان موتورز در حال مواجهه با بزرگترین چالش خود پس از دستگیری کارلوس غصن به خاطر اتهام تخلف مالیاتی است.

غصن 64 ساله، از زمان دستگیری‌اش در 19 نوامبر در توکیو در بازداشت است و شاکیان انتظار دارند بازداشت او 10 روز دیگر تمدید شود.
بازداشت غصن در توکیو باعث شد اتومبیل سازی مشترک فرانسه و ژاپن بدون رهبر بماند و دولت فرانسه یک طرفدار خود را از دست بدهد. او گفته بود قصد دارد ساختار سرمایه فعلی را حفظ کند. رنو با 43 درصد سهام، نیسان را هم کنترل می‌کند، در حالی که نیسان 15 درصد بدون حق رأی در شریک خود سهم دارد.

هیروشیگ سکو، وزیر صنعت ژاپن و برونو لمیر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پس از دیدار هفته گذشته در پاریس، حمایت هر دو کشور را از این اتحاد نشان دادند.

چند روز بعد، لمیر در تلویزیون فرانسه گفت که او و سکو توافق کرده‌اند که حفظ ساختار فعلی سرمایه مطلوب است اما وزیر ژاپن با این توافق مخالفت کرد.

طبق گزارش‌های رسیده، سکو نامه شکایتی به لمیر برای این اظهاراتش فرستاده است. مقامات وزارت اقتصاد تجارت و صنعت ژاپن گفتند نمی‌توانند در این مورد نظری بدهند.

جنگ مکرون

دستگیری غصن که به دنبال گزارش درآمدش اتفاق افتاد، باعث تلاش‌های جدید نیسان برای از بین بردن کنترل بیش از حد رنو بر آن شد و به مشکلات مکرون اضافه کرد.

مکرون مانند وزیر اقتصاد باعث افزایش تعجب‌آور سهم رنو در سال 2015 بود که زنگ خطر را در داخل نیسان به صدا درآورد که فرانسه قصد دارد تاثیر بیشتری بر این شرکت ژاپنی داشته باشد.

مکرون درخواست نشستی با ابه را در اجلاس G20 داده است. این اجلاس در روز جمعه آغاز می‌شود. یک سخنگوی دولت ژاپن گفت که هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

این اتحاد اتومبیل سازی که شامل شرکت میتسوبیشی ژاپن هم می‌شود، در روز پنجشنبه پس از دیدار مقامات اجرایی در آمستردام، برای اولین بار پس از دستگیری غصن اعلام کرد که به تعهد خود به همکاری پایبند است.

شرکت میتسوبیشی اعلام کرد در این جلسه در مورد ساختار سرمایه صحبتی نشده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.